Gå til innhold

Pølseskinn

Anbefalte innlegg

Gjest Skrue McDuck
Skrevet

Hei!

Jeg planlegger å lage mine egne pølser - fikk med pølsetut til en Kenwood-maskin.

Men jeg var overasket over prisen på pølseskinnet! De måtte bestille, og visste ikke helt nøyaktig hva det kostet ennå, men de sa "cirka 10 kroner meteren"...

Det var en god butikk, med slakter, og han sa at man måtte regne med 4-5 meter per kilo deig.

Det betyr at pølseskinnet øker kiloprisen på pølsene med 40-50 kr kiloen.

Jeg som var så overbegeistret - ubehandla (reint) kjøtt er jo både mye billigere og ikke minste sunnere enn det som finnes i pølser - men dette kommer jo slettes ikke til å bli billig...

Ved en rask gjennomregning (dog på ganske fine råvarer) kommer kiloprisen til å bli cirka 100 kr - jeg husker ikke helt hva Gilde tar for wienerpølsene sine jeg, men jeg tror det er noe i samme gata.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i billigere skinn? Som er etendes for mennesker, altså.

Skrevet

Går ut fra at dette var prisen på natur-tarm. Sjekk om det er mulig å få tak i kunstig - tror det er billigere. Ellers så er det vel innblandingen av fett, vann, salt etc som gjør at prisen i butikkene blir lavere. Men Gilde sine Wienerpølser har vel ofte en kilopris på mellom 70 og 80 kr pr kg.

Gjest Skrue McDuck
Skrevet

Ja. Jeg kan jo spørre hva det koster for kunstig tarm. Men jeg er fan av det naturlige og ekte da (det er sikkert en mote)... Så jeg vil vurdere det opp mot prisforskjellen.

En annen idé er jo å lage salamilignende pølser istedet (altså spekepølse i motsetning til fersk pølse)...

Dette er jo et produkt som er mye drøyere og ikke minst dyrere enn wienerpølser. Og dermed har prisen på skinn mindre å si.

Men jeg egentlig veldig lyst til å lage egne wienere da (dette er ikke bare for å teste pølsehornet)... jeg er glad i (gode) pølser, og det er ikke minst en veldig lettvinn rett å tilberede...

Ulempen med kjøpte, gode, pølser er at de er dyre.

En annen ulempe er at det er mye animalsk fett i de - jeg hadde planer om å lage pølser med en viss andel belgfrukt - for helsens skyld.

Jeg vil uansett tro at hjemmelagde pølser er mye bedre enn fabrikkpølser. Fabrikkpølsene (wiener) er jo på en eller annen måte varmebehandlet før de leveres til butikk. Det er jo ikke rått kjøtt i de.

Så varm Gilde-wiener er jo egentlig varmet opp to ganger.

Det sier seg jo selv hva som er best av en entrecoté som er varmet en gang og en som er varmet to ganger.

Skrevet

Skal du lage wienerpølser så er nok fåretarm det beste alternativet. Gilde sine wienerpølser har hvertfall vært til røking og i de skapene er det varmt. En pakke wiener på ca. 500 gram koster mellom 35 og 50 kroner i butikken. Jeg har priset nok sånne pakker tidligere til å ha fått med meg det. Nå prises de ikke lengre, men jeg antar at det ikke har skjedd store endringer i prisen.

Fordelen med hjemmelagede pølser er at det som oftest er en mye større andel rent kjøtt og en blir fortere mett av de. Jeg merker stor forskjell på butikkpølser og slakterens pølser mtp. hvor fort jeg blir mett.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg har også den pølsetuten og kunne tenkt meg å prøvd den litt... Men er det noen som har en pølsedeigoppskrift å dele? :)

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Jeg synes det høres litt mye ut med 4 - 5 meter til 1 kg deig. Hvis ei pølse er 20 cm får du 25 pølser av 5 meter. Det vil si at hver pølse veier 40 gram. Jeg tror at ei pølse veier mer, men har ikke veid.

Synes uansett at det var en stiv pris for tarmene.

Gjest Skrue McDuck
Skrevet

Nå har jeg laget pølsene... og det gikk faktisk bare 3 meter til en farse der jeg hadde oppi 2 kg rått kjøtt, og endel løk. Og væske.

Så optimistisk sett går det bare 1,5 meter per kilo pølse.

Da ble ikke kiloprisen så mye allikevel, ender vel opp med en 85 kr kiloen tror jeg... og da regner jeg med at det er skikkelig gourmetpølser :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...