Gå til innhold

Trådløst nettverk


Gjest Huldali

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali

Jeg har tenkt å skaffe meg trådløst nettverk om en stund, men jeg ønsker å bruke det på skriveren jeg har også.

Har en canon pixma p500, en ganske så stor skriver for å si det mildt! Nå står den i stua på grunn av ledninger, men ønsker å ha den inne på et annet rom som jeg skal ha som arbeidsrom/gjesterom.

Jeg vil gjerne ha muligheten til å sitte i stua med dataen og skrive ut dokumenter uten å ha en ledning mellom dataen min og skriveren.

Er dette mulig? Må jeg installere noe spesielt i skriveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da må du enten ha en router som du kan koble skriveren til eller en PC som skriveren er koblet til. Regner med at du har en helt vanlig skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze

Du kan som noen andre nevner her, få tak i en ruter med innebygget printerserver (USB tilkobling), du finner ett utvalg her.

Har selv litt erfaring med den Asus 500g ruteren.

Det bør gå bra hvis du har ett bredbåndsmodem som kan settes til bridge, dvs at ruteren tar seg av nettopp rutingen. De fleste bredbåndsmodem kan settes opp som bridge, vil jeg tro.

MEN, hvis du er så heldig å ha bredbåndstelefonadapter fra telenor kan du få krøll. Disse er nemlig så kresne på oppsettet at du må la det bredbåndsmodemet som telenor leverer kjøre som ruter, den ekstra ruteren du kjøper inn må dermed settes opp som aksesspunkt (du kan bare ha en ruter i nettverket ditt).

Når du har satt opp din egen ruter som aksesspunkt, så er det telenor ruteren som bestemmer hvilken IPadresse din ruter (nå ett aksesspunkt) skal ha, og dermed ofte printeren din (ruteren din og printeren din ligger på en og samme adresse, siden det er aksesspunktet/ruteren din som er skriverserveren).

Du kan sette opp windows til å skrive ut til en den IPadressen aksesspunktet/skriverserveren din får tildelt av telenor ruteren, og dette vil fungere greit, helt til strømmen går, og kommer igjen.. Da vil telenor ruteren dele ut IPadresser lokalt på nytt, og det helt på random. Da er det risiko for at skriveren din ligger på en annen IPadresse enn sist, og du får ikke printet ut noe ! ..Du ikke syns kanskje ikke det er morsomt å endre portinnstillingene til skriverdriveren din på alle maskinene dine med ujevne mellomrom. ?

Summa summarum; En slik ruter med innebygget skriverserver er en grei ting (kan bare gå god for den Asus saken, da jeg bare har prøvd den), men har du bredbåndtelefoni fra Telenor, så glem det !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...