Gå til innhold

Ode til hønens pris


Leo

Anbefalte innlegg

Februar og mars er månedene da regningene forfaller fortere en man rekker å taste KID-nummere i nettbanken og mange har behov for å spare der det spares kan. I den forbindelse tenkte jeg å komme med en anbefaling til god, billig og sunn middagsmat. Høner finnes gjerne litt bortgjemt i frysdisken, f.eks. på Rimi, og koster gjerne 17 - 18 kroner kiloen og å koke en høne eller fem er faktisk forbausende enkelt. Noen har kanskje mødre eller bestemødre som har drevet med den slags og tenker "Æsj", men hønene er gryteklare og det er ikke eklere enn å steke rå kylling.

Det er selvfølgelig lurt å ha en stor kjele slik at man kan koke 4 - 5 høner om gangen og har man ikke allerede en slik, er det vel verdt investeringen. Den kan brukes til mye forskjellig som med fordel kan lages i større porsjoner. Tin hønen(e) og legg dem i kjelen. Hell over vann til det dekker, ca. 1 - 1,5 liter pr. høne. Kok opp og la småkoke/trekke i 1,5 - 2 timer. Når det er ferdig tas hønene opp og avkjøles for seg. Kraften siles gjennom en finsiktet sil eller et rent kjøkkenhåndkle. Ønsker man å redusere fettinnholdet kan kraften settes kaldt en stund slik at fettet stivner på toppen og kan fjernes med en hullsleiv. Selve hønene må plukkes rene for kjøtt. Det meste sitter på brystet og på lårene. Selv er jeg en anelse kresen, så jeg nøyer meg med å bruke bare det hvite kjøttet og lar resten bli hundemat sammen med skinn etc. (NB! Ikke bena!). Kjøttet deles så opp i biter og porsjoneres slik at man får passe middagsporsjoner av det (3 - 500 gr.). Over kjøttet helles ca. 1 liter kraft og dette fryses så i porsjonspakninger.

Siden hønene er kokt uten salt eller kryddertilsetning av noe slag, kan dette brukes som basis til utrolig mye forskjellig. Med koriander, nudler og grønnsaker kan det gjøres thaiinspirert og med meljevning, gulrøtter og litt melk blir det mer tradisjonelt hønsefrikasselignende. Enkleste variant er å varme opp kjøtt og kraft, krydre og tilsette litt hakket purre og en pose lapskausgrønnsaker. Har man husket å ta opp fra fryseren kvelden i forveien, har man da ferdig middag på under 10 minutter.

Blir det kraft til overs kan denne fryses for seg i porsjonspakker à 0,5 liter. Kraften er utmerket basis for supper og sauser som f.eks. løksuppe, sjampinjongsuppe, grønnsakssuppe osv.

Å rense og pakke f.eks. fire høner tar maks. 30 minutter. De må riktignok kokes ganske lenge, men de klarer seg fint på egenhånd, så da kan man jo gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i butikken har de faktisk ikke høns for tiden :grine:

Men jeg har penger på konto, da - hører alle snakker om alle regningene disse månedene, og lurer derfor på om det er noen jeg ikke har husket å betale :forvirret: Kanskje det er årsaviften dere tenker på? Den betaler samboern min - jeg får høre om han vil sponses litt av meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at høne er godt! Selv lager jeg ofte en suppe med hønsejhøtt, tomater, chili og peanøttsmør, den er knallgod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høne er bra, høne er toppen! :)

Vi lager som regel hønsesuppe. Skulle gjerne skaffet meg en sånn svær gryte til å koke store ting i, for i vår største gryte går det bare en høne + kraftgrønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har penger på konto, da - hører alle snakker om alle regningene disse månedene, og lurer derfor på om det er noen jeg ikke har husket å betale  :forvirret:  Kanskje det er årsaviften dere tenker på? Den betaler samboern min - jeg får høre om han vil sponses litt av meg  :)

Vel... Det er studielån i februar, årsavgift i mars og mange har strøm og kommunale avgifter som også forfaller nå.

Uansett er det slett ikke nødvendig å være blakk for å spise høne og det er hyggelig å se at det er flere som setter pris på denne råvaren! :)

Skulle gjerne skaffet meg en sånn svær gryte til å koke store ting i, for i vår største gryte går det bare en høne + kraftgrønnsaker.

Jeg har en på 10 liter og den er akkurat passe stor og jeg tror den kostet ca. 200 kroner. Det er ikke nødvendig med noe dyrt og fint med teflonbelegg og tykk bunn fordi det man skal koke i den sjelden er noe som lett brenner seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel... Det er studielån i februar, årsavgift i mars og mange har strøm og kommunale avgifter som også forfaller nå.

Uansett er det slett ikke nødvendig å være blakk for å spise høne og det er hyggelig å se at det er flere som setter pris på denne råvaren! :)

Ja, strøm må vi huske på, studielånet er jo betalt for de forrige pengene vi hadde :ler: ... Men enig i at man ikke trenger å være blakk. Skal huske på oppskriften her til jeg får huket tak i noen høns :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smaker høne veldig annerledes enn kylling?

Nei! Strengt tatt er det vel ingen forskjell i det hele tatt, men det som er merket som "høne" er avlet frem for å legge egg (Noe den også gjør en kort periode... Høner er i våre dager egentlig avfall fra eggindustrien...) og har mindre kjøtt og og mer ben enn kylling. Når de er kokt merker du garantert ingen forskjell.

(Og alle de asiatiske rettene med kylling, som vi synes smaker så godt på restaurant, er alle som en laget på høne. Smaken vi ikke får til hjemme kommer fra kraften som er kokt på bena...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...