Gå til innhold

Vondt. Hjernerystelse?

Fremhevede innlegg

Gjest Frances
Skrevet

Hvis du har blod eller væskeansamling i hjernen kan legene se dette og i noen tilfeller tømme ansamlingen slik at trykket på hjernen letter. Uansett kan du bli overvåket slik at du ikke i verste tilfelle sovner inn i bevisstløshet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal i alle fall ikke lese eller se på tv. Du kan ha blødninger inne i hodet, og hjernen må få ro. Man kan også sove, det er helt greit, men skal vekkes innimellom for å være sikker på at man ikke går inn i koma. Det at du har blitt verre kan faktisk tyde på at det er en eller flere blødninger faktisk.. De kan da holde deg til obrservasjon.

Det er seriøse greier.

Dra til legen. Du trenger da ikke fortelle at du var full da du ramla!

Gjest Gjest
Skrevet

Hodepine og irritablitet er vanlig etter hjernerystelse. Trøtthet,lammelser,talevansker. Kan være tengn på hjerneblødning. Vanlige symptomer er moderat hodepine,kvalme,svimmelhet,nedsatt hukommelse,dårlig konsentrasjonsevne. Men, ved gjentatte kvalme`/ brekninger og økende hodepine bør du ta kontakt med lege. Det er vanlig å bli innlagt på sykehus til observasjon og undersøkelser etter hjernerystelse.

Gjest Talula
Skrevet

Du må komme deg til legen! Dette kan være farlig.

Gjest Sativa
Skrevet

Hvis du har en blødning i hjernen, så kan blodklumpen presse på deler av hjerne og kanskje ødelegge den permanent. Du kan i verste fall dø, eller miste viktige funksjoner i kroppen som for eksempel evnen til å snakke, gå, se, høre, osv.

Du er ikke den første personen som har tryna i fylla, kan aldri tenke meg at sykehuspersonalet vil bli sure på deg for det. Det er jo jobben deres å ta vare på syke folk.

Ut i fra måten du ressonerer på så mistenker jeg at hjernen er litt lei seg akkurat nå.

Gjest vimselot
Skrevet

Ok. Nå har dere skremt meg og jeg drar til legevakta hvis jeg blir verre. Jeg har sovet i par timer og har ikke så vondt i hodet mer. Jeg klarte ikke å lese. Jeg prøvde ikke heller, for jeg var så trett. Jeg våkna med tanken på en iskald cola så nå sitter jeg her og drikker cola og tar en røyk. Hvis jeg blir verre og mer kvalme osv, skal jeg dra på legevakta. Jeg bor i Oslo. Tar de CT på legevakta eller må jeg innom et sykehus også?

Gjest Gjest
Skrevet

Tviler på at de tar CT på legevakta.

Men har du noen hos deg? Eventuelt noen du kan avtale ringer en gang i timen for å høre om du er “klar i toppen”?

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er jo helt latterlig.... Gå på legevakta NÅ!!!!!!!!!

Skrevet

Hvorfor er det latterlig? Jeg går ikke på legevakta nå. Men nå vet jeg mer om hjernerystelse. Det er ikke første gangen jeg har hatt det, men da fikk jeg det av en voldelig eks. Hvor stor er sjansen for at jeg bare har en liten hjernerystelse kontra en hjerneskade? Hvis alle skal løpe til legen straks de slår seg på fingeren, hadde legene blitt gærne...

Gjest Sativa
Skrevet
Hvorfor er det latterlig? Jeg går ikke på legevakta nå. Men nå vet jeg mer om hjernerystelse. Det er ikke første gangen jeg har hatt det, men da fikk jeg det av en voldelig eks. Hvor stor er sjansen for at jeg bare har en liten hjernerystelse kontra en hjerneskade? Hvis alle skal løpe til legen straks de slår seg på fingeren, hadde legene blitt gærne...

Jeg tror at sannsynligheten for hjerneskade er ganske høy.

Bli hjemme da vettu.

Gjest vimselot
Skrevet

Jeg burde vel hørt på dere i går, for nå har jeg spydd tre ganger og er trett. Hodepinen har gitt seg litt, men jeg fryser og er febervarm vekselsvis. Jeg tror det er influensa. Nå er jeg i alle fall for dårlig til å dra til legevakta. Jeg har en reel angst for å ta taxi her i byen og jeg er for dårlig til å ta trikken.

Men jeg skal få noen til å ringe meg etterpå og høre om jeg er våken (en venninne som har nøkler hjem til meg). Jeg klarer å skrive, for jeg trenger ikke se på verken tastaturet eller skjermen for å skrive på pcen, men jeg klarer ikke å lese. Da kommer kvalmen ekstra sterkt tilbake.

Takk for svar. Jeg burde kontaktet legevakta i går, for i dag er jeg verre, men det minner meg om influensa og jeg håper det er bare det, men jeg trodde influensa var på retur på østlandet nå?

Skrevet

Er du for dårlig til å dra på legevakta, får du ringe en ambulanse. Synst dette hørest alvorlig ut. Siden du er verre, må du hvertfall å legevakten nå! Skjønner ikke at du kan ta så lett på dette, hodeskader er alvorlige saker.

Skrevet

Grunnen til at en person med hjernerystelse skal vekkes med jevne mellomrom er for å sjekke at vedkommende kan vekkes og ikke har blitt bevisstløs.

Legevakta i Oslo tar ikke CT, men henviser til Ullevål. Men dette fikser de om de mener du trenger det.

Ut i fra det du forteller her mener jeg, som de fleste andre her at du bør komme deg til legevakta og la deg undersøke nærmere.

Og hvorfor du falt er jo ikke noe du trenger å fortelle der om du ikke vil.

Skrevet

Du må ringe og høre om de kan sende en ambulanse.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes dere overdriver littegranne her jeg.

Har selv slått kraftig hjernerystelse og var mye dårligere enn ts beskriver at hun er. Spydde som en gris i tre døgn, var så stiv i nakken at jeg ikke kunne røre på hodet, første døgnet kunne jeg knapt snakke og gjøre rede for meg. Ikke ble jeg innlagt og ikke tok de ct av hodet heller.

MEN; selvfølgelig skal man dra til lege ved slag mot hodet. Jeg synes bare det er litt unødvendig å si at dette kan hun dø av, for det tviler jeg litt på.

Uansett ts; dra til legen.

Gjest Frances
Skrevet

MEN; selvfølgelig skal man dra til lege ved slag mot hodet. Jeg synes bare det er litt unødvendig å si at dette kan hun dø av, for det tviler jeg litt på.

Det er kanskje usannsynlig, men det er ikke umulig. Derfor bør man heller ikke ta sjanser.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg sa ikke at det ikke går an. Heller ikke at hun skulle "ta sjansen". Jeg sa hun skulle gå til legen. Synes bare det er litt stygt å skremme med slikt når hun faktisk føler seg dårlig.

Gjest Frances
Skrevet
Synes bare det er litt stygt å skremme med slikt når hun faktisk føler seg dårlig.

Skal vi heller bare trøste og si at hun bare kan bli hjemme da? Selv om vi vet at det kan være farlig?

Gjest Gjest
Skrevet

Å herremin... :roll:

I mitt opprinnelige innlegg skrev jeg også at ts måtte gå til legen, fordi det skal man gjøre ved slike skader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...