Cognizance Skrevet 22. mars 2007 #1 Skrevet 22. mars 2007 Etter lengre tids opphold har jeg nettopp kommet igang igjen med styrketreninga! Der jeg har trent nå i det siste er det mange unge jenter som trener, mest aerobic og spinning men også styrke. Jeg har ennå ikke sett noen jenter trene så hardt at de gjør grimaser eller stønner når de trener vekter. Blant gutter ser ansiktet som regel helt forvridd ut mot slutten av siste sett og kansje kommer det noen stønnelyder i tillegg til pustinga og pesinga. Vektmessig bør man minst ha så mye at man akkurat (ikke) klarer siste repetisjon i siste settet, uten å jukse ved å skifte teknikk og kompensere ved å bruke andre muskler. For meg virker det som om jenter omtrent uten unntak trener med for lette vekter.
venus* Skrevet 22. mars 2007 #2 Skrevet 22. mars 2007 (endret) Jeg er til en viss grad enig i at mange kvinner løfter for lette vekter. Men kanskje de tar det som kondisjonstrening Men det at gutter stønner, DET er kulturelt betinget. Uansett hvor tungt jeg løfter, så skjærer jeg ikke tenner eller stønner/grynter. Stønnende gutter er noe av det morsomste jeg ser på SATS Og det er så mange gutter som løfter feil..jaja. Endret 22. mars 2007 av venus*
Twigi Skrevet 22. mars 2007 #3 Skrevet 22. mars 2007 Vektmessig bør man minst ha så mye at man akkurat (ikke) klarer siste repetisjon i siste settet, uten å jukse ved å skifte teknikk og kompensere ved å bruke andre muskler. For meg virker det som om jenter omtrent uten unntak trener med for lette vekter. ← Jeg er veldig enig med deg. Man blir ikke sterkere hvis man ikke må slite litt ekstra på de siste repetisjonene i serien - og det klarer ihvertfall ikke jeg å gjøre uten å skjære grimaser. Prøver å stønne så diskret som mulig da, jeg er da dame, for ***** Men at gutta jukser og kompenserer - det ser jeg hele tida. De står med tunge frivekter og trener biceps, og det gynger og slenger på hele overkroppen. Men det gjør forsåvidt mange av jentene også, da - bare med mindre belastning. Egentlig stusser jeg på at ikke treningsveilederne går rundt og hjelper folk litt mer. Det kan virke som om treningsavgiften betaler du for tilgang, skal du ha hjelp i tillegg må du bestille personlig trener......
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mars 2007 #4 Skrevet 22. mars 2007 Vektmessig bør man minst ha så mye at man akkurat (ikke) klarer siste repetisjon i siste settet, uten å jukse ved å skifte teknikk og kompensere ved å bruke andre muskler. ← Det kommer vel an på hvorfor man trener. For meg er det viktig med lette vekter og mange repitisjoner, og jeg tror fysioterapeuten min vet det bedre enn deg.
Yme Skrevet 22. mars 2007 #5 Skrevet 22. mars 2007 Vektmessig bør man minst ha så mye at man akkurat (ikke) klarer siste repetisjon i siste settet, uten å jukse ved å skifte teknikk og kompensere ved å bruke andre muskler. For meg virker det som om jenter omtrent uten unntak trener med for lette vekter. ← Man trenger ikke ha så tunge vekter at man ikke greier de siste settene... Det er noe de trodde før i tia. Det varierer også veldig på hvaslags program man kjører, og på hvordan man vil bygge musklene sine. Det er bra å trene med lette vekter, fordi det gjør senene og senefestene dine sterkere. Trening med lette vekter øker også kroppens antal muskelseller (mens tunge vekter bare lager de du har sjukkere) Hvis man kjører prorgrammer hvor man trener hele kroppen flere ganger i uka, så er det faktisk viktig at vektene ikke er så tunge at du ikke greier å løfte de siste repetisjonene. Men, nå er det jo sån at de fleste jenter (og ganske mange gutter) ikke gidder å sette seg inn i det de driver med, når dem trener. Det ender med at guttene ofte bruker for mye vekt og ofte overtrener, mens jentene løper eller sykler, og trener bittelitt vekter, fordi de er redd for å bli muskelbundter. Hovedsaken er at man trenger å følge et godt trening og matprogram, ellers får man elendige(eller ingen) resultater.
Yme Skrevet 22. mars 2007 #6 Skrevet 22. mars 2007 Jeg er til en viss grad enig i at mange kvinner løfter for lette vekter. Men kanskje de tar det som kondisjonstrening Men det at gutter stønner, DET er kulturelt betinget. Uansett hvor tungt jeg løfter, så skjærer jeg ikke tenner eller stønner/grynter. Stønnende gutter er noe av det morsomste jeg ser på SATS Og det er så mange gutter som løfter feil..jaja. ← Kultubetinget maj æææs! Grunden til at man stønner er fordi man må ta i litt ekstra når man er skikkelig sliten. Det kommer av at man bruker hele kroppen til å ta i (en muskel blir sterkere om man strammer masse andre muskler samtidig), så det er en biologisk grund til at det er sån.
Yme Skrevet 22. mars 2007 #7 Skrevet 22. mars 2007 Men at gutta jukser og kompenserer - det ser jeg hele tida. De står med tunge frivekter og trener biceps, og det gynger og slenger på hele overkroppen. Men det gjør forsåvidt mange av jentene også, da - bare med mindre belastning. Egentlig stusser jeg på at ikke treningsveilederne går rundt og hjelper folk litt mer. Det kan virke som om treningsavgiften betaler du for tilgang, skal du ha hjelp i tillegg må du bestille personlig trener...... ← De fleste gutter løfter altfor tungt, fordi de skal være så sterke. Det er bedre å løfte mindre enn det man kan, å heller gjøre det riktig. Man får mye mer ut av det. Det er så teit å se dem stå der med manualene og, for biceps er en liten muskel som har vansklig for å vokse, og den er kjempelett å overtrene! Egentlig burde man ikke trene biceps på den måten i det heletatt. Man burde trene den gjennom baseøvelser, som pullups, nedtrekk og andre metoder. Baseøvelser er det som setter kroppen best i vokse modus.
Cognizance Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2007 Man trenger ikke ha så tunge vekter at man ikke greier de siste settene... Det er noe de trodde før i tia. ... Det er bra å trene med lette vekter, fordi det gjør senene og senefestene dine sterkere. Trening med lette vekter øker også kroppens antal muskelseller (mens tunge vekter bare lager de du har sjukkere) ← Er du der igjen Yme, og motsier meg som autoritet på treningsfronten. Denne gangen har jeg ihvertfall wikipedia på min side. Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Strength_training: Weights for each exercise should be chosen so that the desired number of repetitions can just be achieved Ha! Der fikk du! Gitt at man skal ta den helt ut til man akkurat (ikke) klarer siste repetisjon, blir da vektmengde et spørsmål om antall repetisjoner. Bellatrix: Ja selvsagt :-)
amles Skrevet 23. mars 2007 #9 Skrevet 23. mars 2007 Det er bra å trene med lette vekter, fordi det gjør senene og senefestene dine sterkere. Trening med lette vekter øker også kroppens antal muskelseller (mens tunge vekter bare lager de du har sjukkere) ← Nettopp, vi jenter vil ha lange slanke muskler. Heller lettere og flere repetisjoner. Sjeldent jenter har noe mål om å bli større vel.. Selvsagt øker jeg vekten når det blir for lett, men jeg skal klare min. 15 rep av hver øvelse. Har et yrke med mye tunge løft, og det er viktig at flere muskler er sterke, og at sener og ledd er streke også.. Forøvrig synes jeg lange slanke muskler er finere på menn også.
Cognizance Skrevet 23. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 23. mars 2007 (endret) Har man sett på 15 repetisjoner, må man jo bruke såpass tunge vekter at man ikke klarer 16 repetisjoner. For meg gir det grimaser og stønnelyder etter repetisjon 12. Det er det som er poenget mitt, ikke hvor mange repetisjoner man har. Endret 23. mars 2007 av Cognizance
Gjest Elfrida Skrevet 23. mars 2007 #11 Skrevet 23. mars 2007 Jeg syns folk stirrer på meg jeg, når jeg lager grimaser og sånn. Derfor prøver jeg å la vær. Jeg burde så klart gi beng i hva folk syns og konsentrere meg om å trene, men jeg syns det er litt vanskelig.
Hobgoblin Skrevet 23. mars 2007 #12 Skrevet 23. mars 2007 Tror det er mye rett i at jenter er redd for å bli for store, mens guttene vil bli så store som mulig. Men jeg blir ihvertfall veldig irritert av menn som løfter 5 repetisjoner med supertunge vekter - for så å ta opp en masse plass mens de slapper av i 8 minutter, for så å ta 5 repetisjoner... Det gjelder både på apparater og på benker. Snakker selvsagt ikke om de som følger vanlig treningsskikk og slipper til andre i pausene - men om de som blir litt overrasket over at det er andre i helsestudioet som kunne tenke seg å løfte litt...
Gjest Veronica Mars Skrevet 23. mars 2007 #13 Skrevet 23. mars 2007 (endret) Det kommer jo som sagt an på hva man trener. Jeg har for eksempel øvelser for ryggen for å få bedre blodgjennomstrømning og utholdenhet der jeg skal ta 3x30(!) repitisjoner med veldig lette vekter. Jeg trener også beina for å få mest mulig styrke og greie å løpe økonomisk, da tar jeg 4x4 med så tunge vekter som overhodet mulig. Begge deler er anbefalt av fysioterapeut. Men det er jo en kjent sak at mange ikke har peiling på hvordan de får best utbytte av treningen. Det ironiske er også at mens jenter helst ikke vil ha store muskler får man jo faktisk større muskler av mange repitisjoner enn hvis man trener maks styrke. Se f.eks på bodybuildere som trener for å få store muskler, de bruker 8-12 repetisjoner mens styrkeløftere og vektløftere har mindre muskler og bruker 4-7 repetisjoner. Men poenget er selvfølgelig uansett at man skal slite skikkelig på de siste repetisjonene, hvis ikke har det jo lite effekt. Endret 23. mars 2007 av Veronica Mars
aline Skrevet 23. mars 2007 #14 Skrevet 23. mars 2007 Det kommer vel an på hvorfor man trener. For meg er det viktig med lette vekter og mange repitisjoner, og jeg tror fysioterapeuten min vet det bedre enn deg. ← nemlig, det kommer an på hva man ønsker å oppnå av treningen. om man ønsker å virkelig bygge store muskler, så må man ta i så man omtrent griner på siste repetisjon ja, om man ønsker å styrke men ikke bygge store muskler, så MÅ man faktisk ikke ta seg helt ut hver gang. Jeg har nok løftet "for lette" vekter for din smak cognizance, men det er altså likevel i tett oppfølging av dyktige instruktører som har bygget opp ett treningssenter som trener flere bodybuildere og fitnessutøvere i konkurranseklasse, jeg velger å stole på at de guider meg riktig. Og, etter ett halvt år med min type trening, altså verken grynting eller grimaser ved siste repetisjon, så hadde jeg akkurat den kroppen jeg var ute etter, slank og veltrent/fit, med definerte muskler som ikke bulte. (åh.. dit skal jeg igjen, må bli frisk så jeg kan sette igang igjen...*savne*) og det at man ikke skjærer grimaser eller stønner og bråker, tilsier IKKE at det ikke er tungt etter 12 repetisjoner, det tilsier ikke at de siste tre til femten ikke er harde. Tro det eller ei, noen kan faktisk ha dritvondt/slite uten at de hyler og brøler. jeg sliter mer med mannfolk som mener de sitter med den eneste fasiten på hvordan folk skal se og høres ut når de trener, en kvinner som trener lettere vekter en menn synes er noe poeng i.
punktom Skrevet 23. mars 2007 #15 Skrevet 23. mars 2007 (endret) Det er bra å trene med lette vekter, fordi det gjør senene og senefestene dine sterkere. Trening med lette vekter øker også kroppens antal muskelseller (mens tunge vekter bare lager de du har sjukkere) ← Det første er riktig, og når du starter med styrketrening bør du bruke lettere vekter enn hva du klarer. Det siste er tull. Det er biologiske årsaker til at kroppen blir større av vekttrening, og det er selvsagt fordi kroppen vil kompensere for den økte belastningen. Økes ikke belastningen, trenger ikke kroppen flere muskelceller, og musklene blir ikke spesielt sterkere eller større. Men alt dette skjer selvfølgelig ikke uten at kroppen får tilførsel av mer aminosyrer. Siste om forskning på muskeltrening: http://www.forskning.no/Artikler/2007/mars/1173684103.14 Og hvorfor dukker det alltid opp folk som føler seg truffet av slike tråder? Alle vet da at det er mange jenter (og gutter) som trener med for lette vekter, og ikke kom her å si at alle disse gjør det fordi fysioterapeuten har fortalt dem det. Det er rett og slett for mange som ikke vet hva de holder på med. Endret 23. mars 2007 av punktom
Yme Skrevet 23. mars 2007 #16 Skrevet 23. mars 2007 (endret) Det første er riktig, og når du starter med styrketrening bør du bruke lettere vekter enn hva du klarer. Det siste er tull. Det er biologiske årsaker til at kroppen blir større av vekttrening, og det er selvsagt fordi kroppen vil kompensere for den økte belastningen. Økes ikke belastningen, trenger ikke kroppen flere muskelceller, og musklene blir ikke spesielt sterkere eller større. ← Ta en titt på det her Jeg har ikke lest linken du la ut enda, men jeg skal gjøre det så fort som mulig. Edit: Jeg leste det du skreiv litt feil, først(pluss at jeg kansje uttrykka meg litt feil i innlegget du svarte på). Det er klart man må øke vektene etterhvert. Når jeg trener, så øker jeg vekten hver eneste gang, for at musklene skal bli større. Det jeg mente var at trening med lettere vekter (dvs. sån at man har lette vekter og fler repetisjoner) øker antal muskelceller i kroppen. Det samme gjelder all utholdenhetstrening (sykling, joigging osv) men man kan jo såklart ikke holde seg på den samme lette vekta. Hvis du trener med tyngre vekter og færre repetisjoner, så blir muskelcellene dine bare sjukkere (begge delene gjør at man øker i styrke), så sånset så burde man kombinere de to. Trene med lette vekter og fler repetisjoner de første ukene (å som du sier, man må såklart øke vekten) så med tunge vekter de siste ukene. Ta å sjekk ut heftet jeg linka til under her, så ser du hva jeg mener. Endret 23. mars 2007 av Yme
Yme Skrevet 23. mars 2007 #17 Skrevet 23. mars 2007 Er du der igjen Yme, og motsier meg som autoritet på treningsfronten. Denne gangen har jeg ihvertfall wikipedia på min side. Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Strength_training: Ha! Der fikk du! Gitt at man skal ta den helt ut til man akkurat (ikke) klarer siste repetisjon, blir da vektmengde et spørsmål om antall repetisjoner. ← Hehehe, jeg er en jævel Wikipedia er ikke altid det beste man kan bruke som bevis da, i å med at hvem som helst kan legge inn artikler der. Jeg kan helt fint legge inn noe der som jeg tror er riktig, å da blir det liggende der, selvom det kansje ikke er helt riktig. Jeg har ikke lest det som står der enda, så jeg kan jo ikke si om det er feil eller ikke... Poenget er bare at wikipedia ikke nødvendigvis er en veldig bra kilde altid. Her har jeg uansett en fin link til deg. Det er et hefte som handler om trening. Det virker som at du er ganske intresert i sånt, så du kan jo laste ned hele, å sjekke ut programmene de har der. Det er satt opp sån at du bruker lette vekter med fler repetisjoner de første ukene, så blir det tyngre med færre repetisjoner mot slutten. Du burde også lese artikkelen jeg la ut til Punktom.
Gjest Bellatrix Skrevet 23. mars 2007 #18 Skrevet 23. mars 2007 Det er rett og slett for mange som ikke vet hva de holder på med. ← Det er sikkert mange som trener feil, men det er ganske meningsløst å holde på som trådstarter og skrive at sånn eller sånn skal man trene. Det er nemlig individuelt hva slags trening som er riktig.
aline Skrevet 23. mars 2007 #19 Skrevet 23. mars 2007 Det er sikkert mange som trener feil, men det er ganske meningsløst å holde på som trådstarter og skrive at sånn eller sånn skal man trene. Det er nemlig individuelt hva slags trening som er riktig. ← og det er veldig individuellt hvordan folk SER ut når de tar i.
punktom Skrevet 23. mars 2007 #20 Skrevet 23. mars 2007 Det er sikkert mange som trener feil, men det er ganske meningsløst å holde på som trådstarter og skrive at sånn eller sånn skal man trene. Det er nemlig individuelt hva slags trening som er riktig. ← Det er veldig lite individuelt ved at mange (spesielt jenter) trener med for liten belastning. Så dette er ikke spesielt meningsløst. Det som er meningsløst er å komme med individuelle særbehov i en mer eller mindre generell tråd om styrketrening. Driver man med helt vanlig styrketrening - og ikke noen form for rehabiliteringstrening - og ønsker en viss progresjon, så trenger man økt belastning for at kroppen skal reagere og kompensere.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå