Gå til innhold

solkrem til barn i syden


Gjest Primula

Anbefalte innlegg

Gjest Primula

Hvor høy faktor bruker dere på solkremen til barna når dere er i syden? Dit vi skal vil det være ca 20-23 grader.

Og hvilket merket synes dere er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har brukt mellom faktor 15 og 20 bestandig. Barna våre er aldri helt bleike og det skal litt til før de blir solbrente.

Hørte en gang at det ikke var bra å bruke sun-block eller faktor over 30 fordi huden ikke fikk "puste".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allinara

Jeg har fått anbefalt av hudlege å ikke bruke sunblock på barn. Bruk vanlig solkrem faktor 12-15, ikke mer enn det.Kan godt være vannfast da.Smør heller oftere, enn å bruke klissete krem med faktor 30 og ha på skjorte og solhatt , slik at du kler ut sola istedet.Huden må jo få puste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til Bali i påsken og der er det ca 30 grader nå. Var på apoteket igår og kjøpte solkremer, og til jr på 2 år og 3 mnd ble jeg anbefalt å bruke junior solkrem med 25. Til oss voksne med nordisk utseende ble jeg anbefalt 15 på vinterblek hud..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått anbefalt av hudlege å ikke bruke sunblock på barn. Bruk vanlig solkrem faktor 12-15, ikke mer enn det.Kan godt være vannfast da.Smør heller oftere, enn å bruke klissete krem med faktor 30 og ha på skjorte og solhatt , slik at du kler ut sola istedet.Huden må jo få puste.

Det er sant. Jeg har også hørt at man ikke skal bruke for høy faktor. Men det er viktig å være klar over at sola i syden er sterkere enn hjemme. Vi har alltid brukt solfaktor 30 på våre. Vi har gått ned til 25 og noen ganger 20 etter ca fire dager.

Jeg ville ALDRI smurt et barn med bare 15 i syden. Det er altfor lite, med mindre barnet har unormalt godt underlag fra før..

Bruk vannfast - det er viktig. Selv om man smører med høy solfaktor skal det smøres igjen etter noen timer. Vår erfaring er at barna tørker av seg solkrem med håndklede når de kommer opp av vannet.. Det er fort gjort å bli brent - og det ødelegger ferien. Vær på vakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Allinara
Vi skal til Bali i påsken og der er det ca 30 grader nå. Var på apoteket igår og kjøpte solkremer, og til jr på 2 år og 3 mnd ble jeg anbefalt å bruke junior solkrem med 25. Til oss voksne med nordisk utseende ble jeg anbefalt 15 på vinterblek hud..

Det er sant. Jeg har også hørt at man ikke skal bruke for høy faktor. Men det er viktig å være klar over at sola i syden er sterkere enn hjemme. Vi har alltid brukt solfaktor 30 på våre. Vi har gått ned til 25 og noen ganger 20 etter ca fire dager.

Jeg ville ALDRI smurt et barn med bare 15 i syden. Det er altfor lite, med mindre barnet har unormalt godt underlag fra før..

Bruk vannfast - det er viktig. Selv om man smører med høy solfaktor skal det smøres igjen etter noen timer. Vår erfaring er at barna tørker av seg solkrem med håndklede når de kommer opp av vannet.. Det er fort gjort å bli brent - og det ødelegger ferien. Vær på vakt!

Jeg snakker om i syden ja. Men småtasser skal jo helst ikke oppholde seg lenge i direkte sollys da, men heller holde seg i skyggen eller under en parasoll ol...

Jenta mi og jeg var i tyrkia, (Sikkert ikke det samme som på bali da men) og jeg hadde på hu piz buin sin vannfaste med faktor 12, hun ble ikke solbrent. men som sagt hun var jo ikke i sola hele dagen lang.Og vi smurte ofte og brukte t skjorte innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal til Bali i påsken og der er det ca 30 grader nå. Var på apoteket igår og kjøpte solkremer, og til jr på 2 år og 3 mnd ble jeg anbefalt å bruke junior solkrem med 25. Til oss voksne med nordisk utseende ble jeg anbefalt 15 på vinterblek hud..

Faktor 15 på Bali er for lite, hvis du ikke ønsker å oppholde deg i skyggen hele tiden. Husk det er kun 4 grader sør for ekvator, så sola står midt på himmelen hele tida (som i Sahara) Vi bodde der en periode, og da vi fikk besøk av vår datter fra Norge, ble hun alvorlig brent på stranda i overskyet vær med faktor 30. I tillegg til faktor 30 må du bruke klær på junior, og beskytte ham mot direkte sol mellom kl. 11 og 15.

Og faktor 15 er ALT for lite for dere voksne uten grunnlag. Au, au sier nå jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husk at hvor mange grader det er ute har ingenting å si på hvor høy UV stråling det er. jeg har vært noen ganger i tunisia hvor det er vanvittig høy Uv jeg brukte solfaktor 50 på min datter og enda fikk hun farge for å si det sånn. da jeg hadde vært i to uker der nede kom det et ungt par med en baby på ni mnd. hun brukte faktor femten på han og noe i samme slaget på seg selv. jeg advarte henne mot uv strålinga men ble ikke høyt. senere den kvelden var hun så forbrent at hun ikke klarte å hverken sitte eller gå stakkar så da ble det faktor 65 hvis jeg ikke husker feil hehe.

better safe than sorry sier nå jeg. :sjenert:

ikke få ødelagt ferien på grunn av noe så dumt som for lav solfaktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test av solkremer til barn

Her er en oversikt over de forskjellige solkremene.

De som kommer dårligst ut inneholder hormonforstyrrende stoffer.

Babyline Sollotion var den eneste solkremen i testen som ikke inneholdt helse- eller miljøbelastende stoffer.

Det er anbefalt å bruke klær/solhatt og være ute av solen mellom kl. 12-15 når solen er på sitt sterkeste.

Endret av Zianta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktor 15 på Bali er for lite, hvis du ikke ønsker å oppholde deg i skyggen hele tiden. Husk det er kun 4 grader sør for ekvator, så sola står midt på himmelen hele tida (som i Sahara) Vi bodde der en periode, og da vi fikk besøk av vår datter fra Norge, ble hun alvorlig brent på stranda i overskyet vær med faktor 30. I tillegg til faktor 30 må du bruke klær på junior, og beskytte ham mot direkte sol mellom kl. 11 og 15.

Og faktor 15 er ALT for lite for dere voksne uten grunnlag. Au, au sier nå jeg....

Jeg skrev at jeg på apoteket ble anbefalt solfaktor 25 til barn og 15 til oss voksne..

Ikke 15 på barn. Det ville jeg aldri ha brukt. Ikke engang her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Vichy sin jeg, med høyeste faktor jeg får tak i. Mener det står 50 eller 60 på den, den trekker godt inn og er ikke sånn tykk og ekkel som mange av barnekremene er. Er jo ikke rart de tørker av seg kremen når de sitter seige og klebrige i sanden... usj. Bruker samme krem på meg selv og mannen, vi er rødhårede og lyse begge to. Hadde aldri brukt noe annet (hvis ikke noe enda bedre dukker opp da) på et barn.

Husk leppepomade med høy solfaktor! Og husk å smøre i god til før man går ut, og jevnlig hele dagen. Og ikke minst, smør nok på! En vanlig solkrem holder til to personer ca en uke hvis den brukes til hele kroppen og ikke bare armer og ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skrev at jeg på apoteket ble anbefalt solfaktor 25 til barn og 15 til oss voksne..

Ikke 15 på barn. Det ville jeg aldri ha brukt. Ikke engang her...

Tenk ikke på faktor 15 på dere voksne heller, med mindre dere har ei hud som tåler sol svært godt. Jeg hadde vært på Bali i to-tre uker før jeg prøvde meg med "kun" faktor 15...... Og jeg har en hud som lett blir brun.... Solbrent er vondt :sur: Og så får man hudkreft etter hvert, av å være solbrent :grine:

Endret av gjest1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat
Men det er viktig å være klar over at sola i syden er sterkere enn hjemme.

Jeg ville ALDRI smurt et barn med bare 15 i syden. Det er altfor lite, med mindre barnet har unormalt godt underlag fra før..

:Nikke: det er ikke hvor mange grader det er som har noe å si, men hvor sterk sola er!

vi har akkurat vært på ferie, og min samboer som har god farge/hud og blir veldig brun brukte solfaktor 30 og ble skikkelig solbrent...

kle på ungen(e) og hold de i skyggen når sola er sterkest, i tillegg til solkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe egentlig svar, men: Er det ikke noe med at all faktor høyere enn faktor 15 egentlig bare er tull (= det er veldig lite forskjell på hvor mange flere stråler en SPF 30 holder ute sammenlignet med en SPF15)? Synes jeg har lest noe om det...

Eller så kan man jo få heldekkende badedrakt med solfaktor innebygget og det er jo litt smart for så slipper man all smøringen (eller det meste da, dekker jo ikke hode og hender).

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sist gang vi var i Bulgaria kjøpte jeg solkrem for barn som tåler svette og bading. (og som det ikke blir kliss med i sand) Mener det var 25+ faktor. Fungerte kjempebra. Husker ikke helt merket, men solkremen var på sprutflaske og var blåturkis på farge. Hun ble ikke noe brent - men mora derimot... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är nästan viktigare att smörja in ORDENTLIGT och OFTA än att stirra på siffrorna.

Kläder ger också skydd mot solen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å kjøpe strandklær og lue med solfaktor til lillegutt når vi skal til syden til sommeren.

I fjor når han var liten baby var vi på gran canaria i juni. Smurte han og hadde på han heldekkende klær og lue hele tiden og han var ikke i solen annet enn når vi gikk fra rommet til parasollen. Trodde vi var rimelig hysteriske for å si det sånn :sjenert:

Men tror du ikke gutten klarte å bli solbrent på øyelokkene???

Tingeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...