Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til deg som er gift. Har du felleskonto med din ektefelle? Hva er grunnen til at du valgte å (ikke) ha felleskonto? Hvordan synes du din ordning fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har felleskonto for regningsbetaling. Det er for å ha god oversikt over økonomien. Vi har forøvrig egne lønnskontoer og en felles sparekonto. Vi betaler inn etter evne til denne kontoen.

Alle våre penger er fellespenger, men vi står selvfølgelig fritt til å kjøpe ting uten å spørre hverandre.

Gjest Cleopatra
Skrevet

Vi har en felleskonto hvor vi setter inn en fast sum i måneden. Dette går til lån og felles utgifter.

Ellers har vi hver våres konto som vi gjør hva vi vil med.

Vil ikke risikere at vi skal få en konflikt om hvorfor en av oss har brukt penger på noe den andre synes er helt unødvendig.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Da vi var "bare samboere" hadde vi en felles konto til fellesutgiftene.

Etter at vi giftet oss og "slo sammen" økonomien vår til en fellesøkonomi droppet vi denne og bruker nå bare hver vår lønnskonto. Vi syntes det ble ryddigere slik.

Gjest Mayamor
Skrevet

Vi er riktignok ikke gift, men praktiserer felles konto.

Skrevet

Vi er ikke gift enda, men blir det snart.

Vi har ikke felleskonto, og kommer heller ikke til å opprette det. Vi hr 100% fellesøkonomi, så alle våre penger er felles, de bare står på hver våre konti, og den som har mest betaler (dvs, lånet trekkes fra hans konto, og han betaler somregel når vi handler (for å slippe å pakke sammen varene...), så derfor betaler jeg stort sett regningene.

Men å oprpette en felleskonto anser vi som totalt unødvendig slik vi organiserer vår økonomi, så det ser vi ingen grunn til, hverken før eller etter vi gifter oss.

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg og min tidligere samboere hadde ikke en felles konto, men vi delte bra på utgiftene.

Vi hadde også en egen "matkasse", begge la inn likt, fast beløp hver måned og de pengene som var i kassa var de pengene vi hadde til å bruke på mat.

Skrevet

Vi har en regningskonto, som vi overfører samme beløp til hver mnd ved lønning. Derfra går alle regninger.

Så har vi en felleskonto, der lønningene våre kommer inn og den bruker vi av til mat, hygge osv. Vi har 100% felles økonomi, og begge bruker denne kontoen. Vi har hver vår konto i tillegg, men de står det sjelden penger på - de er mest for å ha legitimasjon.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vi er ikke gift, men vi har felles konto. I tillegg til lønnskontoene våre, selvsagt. Vi overfører et fast beløp hver mnd, og da trekkes huslånet, diverse regninger og slikt. Vi har også kort til denne kontoen, så pengene som blir til overs bruker vi til mat. Klær og slikt handler vi fra våre egne lønnskontoer.

Skrevet
Vi har en felleskonto hvor vi setter inn en fast sum i måneden. Dette går til lån og felles utgifter.

Ellers har vi hver våres konto som vi gjør hva vi vil med.

Vil ikke risikere at vi skal få en konflikt om hvorfor en av oss har brukt penger på noe den andre synes er helt unødvendig.

Vi har det slik som dere. En felleskonto for mat og felles utgifter som vi begge setter inn lik sum på hver måned. Vi betaler også lik sum ned på lånet.

Sånn har vi hatt det siden vi ble samboere og så gift, selv om den ene av oss tjener mer enn den andre.

Hadde vi hatt helt felles økonomi ville jeg fort hatt dårlig samvittighet for å bruke penger på "tull".

Men hvis vi får barn og en av oss skal være hjemme og dermed få redusert inntekt må vi nok endre på hvordan vi gjør det i dag.

Skrevet

Vi har felles økonomi, men ingen felles konto. Det er min samboer som betaler huslån og regninger iom at han har den høyeste inntekten. Den som handler maten betaler for den, ellers kjøper vi stort sett det vi ønsker, men snakker sammen om større ting som ferier og innredning. :trene:

Skrevet

Felles økonomi på alle punkter. Fra dag en. ;)

Har en regningskonto,en lønnskonto med visakort til begge,en sparekonto.

Slik vi har organisert det nå,er det jeg som er økonomisjef. Men det har vi vekslet på opp igjennom årene. Da får begge erfaring i privatøkonomi.

Skrevet
Vi har felles økonomi, men ingen felles konto. Det er min samboer som betaler huslån og regninger iom at han har den høyeste inntekten. Den som handler maten betaler for den, ellers kjøper vi stort sett det vi ønsker, men snakker sammen om større ting som ferier og innredning. :trene:

Høres ut som om du kommer rimelig fra det ;)

Skrevet

Vi har hver våre sparekonti og lønnskonti. I tillegg har vi en felles konto med hvert vårt kort til. Vi setter inn et relativt fast beløp på denne kontoen hver måned, men hvis det blir tomt eller det står mye der fra før, justerer vi bare overføringsbeløpet. Han fører hver gang over mer en meg, fordi han tjener mer enn meg. Fra denne kontoen går alle felles regninger, matinnkjøp og andre fellesutgifter som møbler, reiser, restaurantbesøk osv. Pengene som står igjen på lønnskontoene våre, gjør vi akkurat hva vi vil med. Jeg liker å unne meg litt luksus, han liker å kjøpe aksjer for pengene.

Fungerer veldig bra!

Skrevet

Hvordan fungere det å få visa kort på felles konto?

Blir det stående på et navn? Ser mamma har pappas kort.

Vi har nå en felles sparekonto, men den står på hans navn og jeg kan disponere den (ikke gift enda) Men vil skaffe oss felles brukskonto (som gift) pga det føre til mye rot siden vi lever på stipend å bør dele ganske likt på leia og mat.

Skrevet
Hvordan fungere det å få visa kort på felles konto?

Blir det stående på et navn? Ser mamma har pappas kort.

Vi har nå en felles sparekonto, men den står på hans navn og jeg kan disponere den (ikke gift enda) Men vil skaffe oss felles brukskonto (som gift) pga det føre til mye rot siden vi lever på stipend å bør dele ganske likt på leia og mat.

Vi har visa på vår felles konto, men den står i mitt navn og min mann har bruksrett på den. Fordi en konto kan ikke stå i flere navn - en må være eier. Samme som med lån hvor en er lånetaker og den andre er medlåner/medskyldner eller hva det heter.

Skrevet

så da kan jeg ikke få mitt bilde på kortet?? :forvirret:

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet
Vi har det slik som dere. En felleskonto for Hadde vi hatt helt felles økonomi ville jeg fort hatt dårlig samvittighet for å bruke penger på "tull".

Nettopp.. :) Det fungerer i alle fall kjempebra for oss. Denne "dårlige samvittigheten" gjør at vi kjøper mindre blader, kaffe og småting. Og får altså bedre råd til de store tingene vi virkelig ønsker oss (ferier f.eks)

Mange måter å se ting på vet du.. :sjarmor:

Gjest Madeline
Skrevet
så da kan jeg ikke få mitt bilde på kortet??  :forvirret:

Jo, som disponent vil du få et disphaverkort med bilde av deg.

Hos oss har vi hver vår lønns- og sparekonto + en felles regningskonto. Vi står oppført som disponenter på hverandres kontoer og deler på det vi har. Skulle en av oss ha litt lite på kontoen, fører vi over fra den andre. En felles lønnskonto vil jeg ikke at vi skal ha. Grunnen er at det kun er en som kan stå som eier og dermed må den andre være disponent. Disponenten har på langt nær samme rettigheter som kontoeier. Hvis disponenten ringer banken, kan h*n i praksis kun få vite saldo og få bekreftet egne uttak på konto. Skal det bestilles f.eks kodebrikke til nettbank, oppheve sperringer, slette avtalegiroer ol., er det kun kontoeier som kan gjøre dette.

Skrevet

Vi er gift men har hver vår lønnskonto og hver vår (tomme) sparekonto, vi har felles regningskonto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...