Gå til innhold

Riga


Rosenrød

Anbefalte innlegg

Vurderer å reise på jentetur til Riga i sommer. Noen som har vært der og kan si noe om byen? Tenker på severdigheter, shopping, spa osv osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var der med en venninne i fjor sommer, 10 dager. Var utrolig uheldig med været, der var det overskyet mesteparten av tiden mens Norge strålte.

Jeg kan ikke si jeg er kjempebegeistret for Riga. Gamlebyen var fin, men liten. Det er noen museer der som er verdt å se, og mange koselige kafeer. Utelivet var ikke bra, det finnes stort sett bare strippeklubber.

Men det er bare en kort togtur til Jurmala, hvor du finner nydelige strender (om været tillater det) og herlig spa.

Vi fant ikke så mye å shoppe, men nå holdt vi oss stort sett i gamlebyen, kan være det er mer ellers. Prisnivået var helt ok, dyrere enn i Hellas, men billigere enn Norge.

Riga Balsam må smakes. Ser jævlig ut, og er ikke videre godt, men det må nesten prøves ut :)

De har et fint kjøpesenter rett ved gamlebyen, hvor du også finner en gigantisk kino. Vi var vel på kino tre ganger, herlig kinosal.

Dette var kanskje ikke så mye til hjelp, men for å oppsummere: glad jeg har vært der, men drar ikke tilbake. Det dere kan gjøre, om dere synes det blir for kjedelig i Riga, er å ta tog til en av de andre baltiske landene. Det koster ikke mye og tar ikke lange tiden.

Bare send meg en pm om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gamle byen er det mange nydelige hus, trange smug osv. Og masse god mat! Ikke gå for Latvisk mat, gå heller på de andre restaurantene. Vi spiste herlig japansk, italiensk, vegetarisk, m.m.

Befolkningen er dessverre lite hyggelige og hjelpsomme, men det er mange hyggelige turister. Vær utrolig forsiktig med tingene deres, jeg ble rfrastjålet pengebeltet mitt (der lå alle kort, en god del penger og klokka) på en pub klokken ti om kvelden, etter én øl. Fikk oss et møte med politiet og politistasjoner i Riga, og en kjøretur i politibil. Måtte til avhør med fire-fem politimenn og en tolk for å få anmeldt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bestemmer dere for å dra dit, har jeg navn på de beste resturantene vi var på, så det er bare å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi har bestilt nå, skal reise siste uka i juli. Det vi har tenkt er å ha tre dager inni selve byen for så å dra på spahotell de siste fire dagene. Satser på at det blir bra! Kjempeflott hvis du har gode restauranttips til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tre dager høres flott ut. Er nok vår egen feil at vi kjedet oss litt, ti dager i Riga ble for lenge.

Il Patio - herlig pizza og svært hyggelige kelnere

Samurajs - beste skalldyrsuppa og sushien jeg har smakt noen gang

Vi spiste middag på en herlig vegetarrestaurant også, men husker dessverre ikke navnet. Den lå i gamlebyen ved siden av en sveitsisk restaurant. Vegetarrestauranten var veldig "Buddhainspirert".

Disse anbefales ikke:

Pizza Malibu

La Salsa

Hyggelig liten bar:

Orange bar

Og dere MÅ besøke sjokoladecafeen! Helt sinnsyk god sjokolade der. De har figurer som er rundt en meter kun laget av sjokolade, og man kan kjøpe små sjokoladefigurer i alle fasonger, sammen med god kaffe eller varm sjokolade. Mmm, får vann i munn av å tenke på den. Også denne ligger i gamle byen, i Aspazijas 24. T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sant at det er ikke bra uteliv i Riga. Det er kjempe bra!!! Man må bare finne de riktige stedene. Det er sant at det er mange strippeklubber i Riga men det er mange vanlige klubber også!:)

Og latvisk mat er kjempe godt!! Anbefaler Dere å spise på Lido. Beste stedet i Riga! Prøv panekaker med kjøttdeig eller bær til desert. Kjempe godt!

Hvis Dere skal på Spa i Jurmala så anbefaler jeg å bo i nærheten av Majori. Jurmala Spa er flott! Hvis det blir fint vær så er Jurmala strand kjempe flott!! Ha en god reise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takktakk, nye tips mottas med takk! Men er det noen som kan si noe om shoppingmulighetene? Hva er greit å kjøpe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så langt fra buss og togstasjonen finnes det et stort marked. Man kan prøve å finne noe der.

http://www.rct.lv/en/working/flash.php

Ellers finnes det mange shoppingsentere, men ikke så spesielt billige. Tror nesten som i Norge. F.eks http://www.domina-shopping.lv/eng/index.php

det største shopping senter i Baltikum. Bra utvalg av sko i Riga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Var også inne på Zara sine nettsteder og så at de hadde to butikker i Riga, herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har vi bestilt på spahotellet, Baltic Beach eller noe sånn var navnet, det hadde DEN lange lista med billige spabehandlinger! Jippi!!

Så nå mangler vi bare hotellet som vi skal bo på i selve Riga, har hørt at det er kjekkst å bo i gamlebyen, noen som vet om dette stemmer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...