Gå til innhold

Fadder - hvem og hvorfor?

Fremhevede innlegg

Gjest Mayamor
Skrevet

Men sjekker presten noe som helst da? Her virket det ikke som noen av de to jeg har hatt med å gjøre sjekket troen på fadderne... :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men sjekker presten noe som helst da? Her virket det ikke som noen av de to jeg har hatt med å gjøre sjekket troen på fadderne... :klø:

Når samboeren min og jeg var faddere til niese og nevø møtte vi ikke presten før vi sto ved døpefonten. Sjekket ikke noe på oss, da hadde vi sikkert fått stryk :ler:

Vi ble valgt fordi vi har mye av de samme verdiene som barnas mor og far, og at de er hos oss mye :-D

Skrevet
Det er et lite dilemma ja... Men slikt kan man jo ikke råde over. Min mann ønsker at hans onkel skal være fadder for barnet vi venter. Denne onkelen har en "slags" samboer. Dvs. de bor ilag men det er vel ikke helt offisielt at de blir et "fast par" for å si det sånn. Jeg sa at onkelen gjerne måtte være fadder, men KUN han - ikke hans "nesten-samboer" noe min mann syntes var en fair deal.

Det andre paret vi skal spørre er et vennepar, som er gift. Men for alt vi vet (og de) kan de jo skilles etter 8 år der den ene flytter til Bergen og den andre til Sør-Amerika. Man har ikke "garanti" for at fadder'ne er der for barnet HELE livet (iallefall fram til konfirmasjon)

Jeg har invitert begge jeg i den tro at de tar hensyn til konfirmanten og ikke sine interne konflikter. Det går nok greit!

Enig med deg i at du ikke velger "nesten-samboeren" til onkelen din. Å velge en person bare fordi hun har tilknytning til en annen man vil ha som fadder blir feil.

Paret som er faddere til min sønn nr. 2 er også skilt nå - men jeg mener fortsatt at de som enkeltmennesker er riktige faddere, og det er jo det som er viktigst!

Skrevet

Når samboeren min og jeg var faddere til niese og nevø møtte vi ikke presten før vi sto ved døpefonten.  Sjekket ikke noe på oss, da hadde vi sikkert fått stryk :ler: 

Vi ble valgt fordi vi har mye av de samme verdiene som barnas mor og far, og at de er hos oss mye  :-D

Det noen prester gjør er at de spør foreldrene til dåpsbarnet - før dåpen - hvem som skal være faddere. Og noen prester spør da hva slags tro disse personene har eller om de står i statskirken. Presten driver nok ikke med noe etterforskningsarbeid, søker i statskirkens registre eller googler deg! :)

Når det gjelder han som jeg kjenner som ikke fikk ha sin kompis som var tidligere pinsevenn til fadder, så var dette på et lite sted hvor presten visste hvem vedkommende var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...