Solmie Skrevet 21. mars 2007 #1 Skrevet 21. mars 2007 Jeg ble mamma for en liten måned siden, og satt her å tenkte på barnedåp og hvem vi skal spørre om å være fadder. Hva har dere vektlagt når dere velger faddere?
Virgo35 Skrevet 21. mars 2007 #2 Skrevet 21. mars 2007 http://no.wikipedia.org/wiki/Fadder Det står ganske greit her hva "funksjonen" til en fadder er, og hva de fleste tenker igjennom før de velger faddere til sine barn. Har inntrykk av at de fleste velger tanter og onkler som fadder til det første barnet (altså barnets tanter og onkler), deretter andre slektninger eller venner til barn nr. 2, 3.... Selv har jeg pappa sitt søskenbarn som fadder (+ hennes mann), og de har vært strålende å ha som faddere! Gratulerer med den lille og i valget av gode faddere!
Gjest Elastica Skrevet 21. mars 2007 #3 Skrevet 21. mars 2007 Det er greit å ha i bakhodet at man ikke kan være fadder dersom man ikke er medlem av statskirken.
Helen Skrevet 21. mars 2007 #5 Skrevet 21. mars 2007 Jeg synes det er greit å bruke de som er i nær familie med barnet til fadder for de mister man ikke så lett kontakten med. Mange velger venner som faddere men det er mange som mister kontakten etterhvert og da ender det med at barnet ikke har kontakt med sine faddere heller. Noen faddere sender da ei gave til jul og bursdag mens andre "glemmer" sitt fadderbarn, det er litt synd at det blir slik for da er hele hensikten med å være fadder borte. Jeg er fadder til alle mine tantebarn utenom ett, jeg gjør ingen forskjell på barna alikevel, alle får bursdagsgaver, julegaver og konfirmasjonsgaver som er like mye verdt. Det samme gir vi til barna på min manns side selv om han bare er fadder til ett par av dem. Kan ikke akkurat si at jeg er med å oppdrar de i den kristne tro men jeg har da mye kontakt og følger de opp på andre måter enn akkurat kristendommen
Gjest Frysepulver Skrevet 21. mars 2007 #6 Skrevet 21. mars 2007 Det er greit å ha i bakhodet at man ikke kan være fadder dersom man ikke er medlem av statskirken. ← Ingenting i veien for å være fadder uten medlemsskap i statskirken
liv Skrevet 21. mars 2007 #7 Skrevet 21. mars 2007 Det er greit å ha i bakhodet at man ikke kan være fadder dersom man ikke er medlem av statskirken. ← Jo,, men det må godkjennes av presten. Venninna mi er med i annen kristen menighet og hun var fadder til en venninnes barn nå for bare et par måneder siden.
Tusenfryd Skrevet 22. mars 2007 #8 Skrevet 22. mars 2007 Man skal ikke fornekte barnedåp, man trenger ikke være medlem av statskirken. Nedre aldersgrense er 15 år og fadderne må enten være medlemmer av Den norske kirke eller et kirkesamfunn som ikke forkaster barnedåp. Du kan lese mer her: http://www.kirken.no/?event=doLink&famID=3125
Angelheart Skrevet 22. mars 2007 #9 Skrevet 22. mars 2007 Min svoger (mannens bror) er fadder for begge våre to. Han er ikke medlem av hverken statskirken eller noe annet kirkelig samfunn. Ble aldri noe spørsmål om det fra presten iallefall. Mannen min er heller ikke medlem av statskirken, men han er fadder for et av onkelbarna sine. Nå synes jo jeg at fadderrollen har utspilt sin rolle litt, jeg da.... Det har ingen praktisk betydning hvem du velger som fadder, men det er jo veldig koselig for de som blir spurt, som regel. Min eldste datter har 4 venner av oss som faddere. 2 av disse har vi ikke lenger kontakten med og de har derfor ikke fulgt opp jenta i noen grad. De to yngste har onkler og tanter som faddere.
tattoopia Skrevet 22. mars 2007 #10 Skrevet 22. mars 2007 da jeg fikk min datter for fire år siden valgte jeg min øster og hennes mann og en onkel og tante fra far siden. det har jeg angret på mange ganger siden da. men jeg tenke som så at de er jo familie så de vil jo alltid være der. det har vist seg å ikke være tilfelle. så denne gangen skal jeg gjøre det stikk motsatte av det jeg gjorde sist. jeg velger fire av mine nærmeste venner. skulle ønske jeg hadde gjort det sist gang
Gjest *Just-Me* Skrevet 22. mars 2007 #11 Skrevet 22. mars 2007 Vi skal ha dåp nå på søndag. Når vi skulle velge faddere la vi vekt på at vi ville ha noen "ordentlige" personer som vi liker og som vi synes har gode holdninger osv. Ville også ha noen som ikke er for gammle. Slik at barnet skal ha fadderene lenge. Det er jo ikke lett å vite om folk holder sammen eller skiller seg osv nå til dags, men vi tenkte også på den delen. ha noen som er stabile liksom.... Så hos oss får snuppa min søster og hennes mann til fadder, samboers bror og hans kone. De er alle i 30årene. Også skal et søskenbarn til snuppa være fadder på henne. Hun er 19år.
nallemaja Skrevet 22. mars 2007 #12 Skrevet 22. mars 2007 Vi har de samme fadderne til begge barna, nemlig alle tantene og onklene, bortsett fra en som ikke ville.
Jens Skrevet 23. mars 2007 #13 Skrevet 23. mars 2007 Vi har valgt personer vi kunne "overlatt" sønnen vår til, om noe hadde skjedd oss noe. Altså personer med riktige verdier og holdninger, som vi vet kunne gitt gutten vår ett godt liv. VI har valgt søsteren til min mann, og våre tre beste venner.
Gjest Mayamor Skrevet 23. mars 2007 #14 Skrevet 23. mars 2007 Valgte mormor og farmor til eldstemann. Tradisjon at slik er det med den eldste. Bestevenninne og søster til minstemann. Fordi de er lik i verdier. Samboer er i mot dåp og ville ikke spørre noen, men inngikk kompromiss på at da fikk barnet hans etternavn.
Gjest Elastica Skrevet 11. april 2007 #15 Skrevet 11. april 2007 Jo,, men det må godkjennes av presten. Venninna mi er med i annen kristen menighet og hun var fadder til en venninnes barn nå for bare et par måneder siden. ← Da tok jeg feil. Jeg husker bare at søsteren min ønsket at en venninne skulle være fadder for sin sønn. Dette var ikke mulig, da vedkommende ikke var med i statskirken. Reglene er sikkert endret, dette er mange år siden.
MAcy Skrevet 11. april 2007 #16 Skrevet 11. april 2007 Vi har valgt personer vi kunne "overlatt" sønnen vår til, om noe hadde skjedd oss noe. Altså personer med riktige verdier og holdninger, som vi vet kunne gitt gutten vår ett godt liv. VI har valgt søsteren til min mann, og våre tre beste venner. ← signerer denne jeg. Ville også valgt noen som kunne tatt min plass om noe skulle skje med meg.
Thomasine Skrevet 12. april 2007 #17 Skrevet 12. april 2007 Det er greit å ha i bakhodet at man ikke kan være fadder dersom man ikke er medlem av statskirken. ← Stemmer ikke helt. Ene fadderen til yngstemann står ikke registrert i noen kirkesamfunn, likevel er hun fadder...
Lizzee Skrevet 12. april 2007 #18 Skrevet 12. april 2007 Jeg er imot å velge familiemedlemmer som faddere. Besteforeldre: de er jo uansett besteforeldrene og har sin rolle overfor barna. I tillegg - alt etter alder - så er det jo ikke sikkert de lever slik at de får fulgt opp barna. Søsken har jeg heller ikke valgt. Jeg har opplevd at søsken har blitt uvenner fordi en søster ble valgt foran en annen (heldigvis ikke i min familie!). Min mening er at du trenger ikke være fadder når du allikevel er tante eller onkel. Jeg har valgt nære venner og mennesker jeg respekter og stoler på. Som har det livssynet jeg ønsker at mine barn skal kunne oppdras i. Jeg har selv et lite dilemma nå. Har en konfirmant og fadderene hans er to som dengang da var et lykkelig ektepar, nå er de skilt og ikke spesielt gode venner... Begge må jo selvfølgelig inviteres i konfirmasjonen!
Lizzee Skrevet 12. april 2007 #19 Skrevet 12. april 2007 Da tok jeg feil. Jeg husker bare at søsteren min ønsket at en venninne skulle være fadder for sin sønn. Dette var ikke mulig, da vedkommende ikke var med i statskirken. Reglene er sikkert endret, dette er mange år siden. ← Stemmer ikke helt. Ene fadderen til yngstemann står ikke registrert i noen kirkesamfunn, likevel er hun fadder... ← Dette kommer helt an på presten og menigheten der hvor barnet skal døpes. Har hørt om en var vokst opp i en familie som var pinsevenner - han var gått ut av pinsemenigheten og sto i statsskirken - men han fikk ikke lov av presten å være fadder pga sin bakgrunn. Hadde jeg opplevd noe slikt ville jeg ha døpt barnet mitt i en annen kirke! Selv er jeg utmeldt av statskirken og er fadder. Man kan velge utenlandsk fadder som absolutt ikke står i statskirken. Men noen prester er veldig interessert i dette og andre ikke...
Scorpina Skrevet 12. april 2007 #20 Skrevet 12. april 2007 (....)Jeg har selv et lite dilemma nå. Har en konfirmant og fadderene hans er to som dengang da var et lykkelig ektepar, nå er de skilt og ikke spesielt gode venner... Begge må jo selvfølgelig inviteres i konfirmasjonen! ← Det er et lite dilemma ja... Men slikt kan man jo ikke råde over. Min mann ønsker at hans onkel skal være fadder for barnet vi venter. Denne onkelen har en "slags" samboer. Dvs. de bor ilag men det er vel ikke helt offisielt at de blir et "fast par" for å si det sånn. Jeg sa at onkelen gjerne måtte være fadder, men KUN han - ikke hans "nesten-samboer" noe min mann syntes var en fair deal. Det andre paret vi skal spørre er et vennepar, som er gift. Men for alt vi vet (og de) kan de jo skilles etter 8 år der den ene flytter til Bergen og den andre til Sør-Amerika. Man har ikke "garanti" for at fadder'ne er der for barnet HELE livet (iallefall fram til konfirmasjon)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå