Gå til innhold

Ferdigmat, snacks og godteri


Kaffekoppen

Anbefalte innlegg

Hvor ofte er det vanlig å spise ferdigmat, halvfabrikata, snacks og godteri? Og hvilke mengder snakker vi om?

Jeg ble nesten i tvil om mitt eget forhold til mat her en dag, så jeg håper på oppklaring her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Huldali

Jeg spiser ofte Findus sine fiske produkter og suppe på pose. Godteri en sjelden gang, samme med snacks. Hvis jeg spiser det blir det spist i helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser aldri ferdigmat/helfabrikata (hvis du inkluderer take away i dette, så spiser vi det av og til hvis det er ekstra travelt eller vi bare ikke har lyst til å lage middag). Av halvfabrikata er det bare sauser jeg bruker, men det er bare en gang i blandt hvis det er en saus jeg ikke selv lager. Snacks og/eller godteri stort sett en gang i uken, som oftest i helgen.

Endret av Arkana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser nesten aldri hel/halvfabrikata - unntaket er en og annen ferdigpizza (anslår ca 5 stk i året).

Men spiser et par ganger i måneden calzone eller lignende fra ulike kiosker. Dette er da dagens middag.

Potetgull spiser jeg kanskje 1 gang i måneden, og godterier varierer veldig. Nå i det siste har det vært mye (påskefristelser!), men normalt spiser jeg sjokolade kanskje 1 gang i uka, og dessert 1-2 ganger i uka.

Men hvorfor skal påskegodisen lure meg utpå hele tiden.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi
Hvor ofte er det vanlig å spise ferdigmat, halvfabrikata, snacks og godteri? Og hvilke mengder snakker vi om?

Jeg ble nesten i tvil om mitt eget forhold til mat her en dag, så jeg håper på oppklaring her inne.

Ferdigmat/halvfabrikata spiser jeg bare dersom samboer er bortreist på jakt eller guttetur og jeg jobber lange dager.

Snacks og godteri inntas i utgangspunktet bare i helgene, men nå i vinter har det blitt litt mer siden vi begge har vært en del syke, og syntes synd på oss selv og hverandre. Typisk helgesnop er en pose tortillachips og sterk salsa på deling.

Endret av niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, før spiste jeg nok halvfabrikata flere ganger i uka. Supper, ferdigpizza og noen fiskeprodukter (men litt balansert fordi jeg også spiste mye grønnsaker og ren fisk og kjøtt). Nå er det så godt som aldri, har blitt mer bevisst de siste årene, i tillegg til at jeg har bedre tid og har fått interesse for å lage god og næringsrik mat. Godteri har jeg aldri spist spesielt mye av, men gjennomsnittlig går det vel en sjokoladeplate e.l i uka, noen ganger mer, andre mindre.

(Samboeren min oppveier de sunne middagene ved å spise potetgull så godt som hver dag :roll: Det synes ikke på ham utvendig ennå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud. Jeg jubler om jeg har klart meg en dag uten snop! :rodme:

Husk på at vi som svarer gjør det fordi vi føler vi har (fått) gode vaner, da :sjenert: Jeg har også hatt perioder hvor jeg har spist mye godteri og søppelmat, f eks i hektiske eksamens/oppgavetider... Og det er lett å bli avhengig av noe søtt, så desto større prestasjon å la være når man er mer hekta :) Et sted må man jo begynne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager all mat fra grunnen, og bruker ikke halvfabrikata. Hvis ferdigmat også er restaurantmat, spiser jeg selvsagt det en gang i blant, også feks indisk takeaway - men aldri typisk hurtigmat som burgere og kebab.

Jeg spiser aldri snacks av typen potetgull etc, og heller ikke snop i betydningen "smågodt". Unntaket her er sjokolade, dvs mørk sjokolade med minst 70 % kakaoinnhold (en gang i blant i helgene), og en sjelden gang belgisk konfekt (da snakker vi om noen få ganger i året).

Men føler meg ikke spesielt gjennomsnittlig på dette punktet, akkurat. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Jeg jubler om jeg har klart meg en dag uten snop! :rodme:

Jeg er veldig glad for at du også svarte, for jeg tror ikke de andre svarene her er helt representative.

Hilsen Kaffekoppen som har lyst på is til kaffen i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi

Jeg har lyst på snop hver dag. Men har vent meg av med det. Som eneboende student, gikk det mye i ferdigpizza og div. gryter, men nå som vi er to er det mye morsommere å lage mat. Dessuten smaker mat fra bunnen bedre (tilsatt mindre sukker og salt, bl.a.), og tar ikke fryktelig lang tid å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får nesten dårlig samvittighet ovenfor kroppen min når jeg leser innleggene.. :tristbla: Spiser godteri nesten hver dag, ikke store mengder akkurat, men.. -spesielt sjokolade er uunværlig!!

Spiser også en del supper, gryteretter og sauser fra pose i ukene, som oftest når jeg er alene. Er vel mest latskap, for halvfabrikata kan ikke sammenlignes med mat laget fra grunnen! Hmm, ble faktisk inspirert her.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bidra til å "normalisere" litt.

Vi har nok halvfabrikata nesten daglig vi...

Potetgull/dnop kjøpes inn til helga, og spises stort sett da, men noen ganger varer det lenger (spiste nettopp resten av potetgullet fra helga...)

Vi lager taco på fredager, med krydder fra sånn pose, og lefser som vi bare varmer, det er vel halvfabrikata det. Vi lager pizza hver lørdag, vi lager den selv, men bruker somregel pizzasaus fra glass (eller av og til pose), det er vel halvfabrikata det. Vi spiser gjerne et dolmoglass, om ikke hver uke så i alle fall annenhver. Halvfabrikta det. Vi spiser fiskepinner kanskje annenhver uke også. Og frossen karbonader spiser vi hver uke. Dette er vel også halv/helfabrikata, vi varmer det jo bare (men hvor går grensen? ris varmer jeg også bare, det samme med pasta, men svært få lager vel sin egen pasta?)

Og pølser... det er vel heller ikke så mange som lager fra grunnen? Vi spiser pølse sikkert annehver uke i alle fall. (i perioder, sågår vi lei) Vi spiser pommes frites også ganske ofte (ikke hver uke det heller da, men noen ganger er det nok ukentlig eller oftere ja) og det kjøper vi også frossent og bare varmer i ovnen, halvfabrikata...

De fleste supper/gryteretter vi spiser kommer også fra pose, selv om vi gjerne tilsetter en god del ekstra da. Det er nok latskap som gjør det, samt at man slipper enklere unna ved å bare kjøpe en pose minestronesuppe, enn å kjøpe alle ingrediensene som må til. Men selvsagt, selvlaget er nog bedre enn Toro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(men hvor går grensen? ris varmer jeg også bare, det samme med pasta, men svært få lager vel sin egen pasta?)

Og pølser... det er vel heller ikke så mange som lager fra grunnen?

Du har jo selvsagt rett i at hvis vi skal bli veldig spissfindige her, så kommer nok ingen av oss helt unna ferdigmaten. Ris er imidlertid ikke ferdigmat - det er en råvare. Det samme anser jeg tørket pasta for å være - den inneholder bare mel og vann. Ferdigmat er for meg mat av sterkt bearbeidede/prosesserte råvarer, gjerne med et høyt innslag av tilsetningsstoffer, konserveringsmidler, salt og/eller sukker.

Men jeg lager nok ikke mine egne pølser, jeg heller. De få gangene jeg spiser pølser, velger jeg imidlertid produkter fra lokale småprodusenter, uten tilsetningsstoffer og med mye kjøtt. Hjemmelaget - men ikke av meg, med andre ord. ;) Karbonader og fiskekaker lager jeg selv.

Når det gjelder pålegg, går det nok imidlertid i ferdigvarianter - ingen ysting eller produksjon av leverpostei i heimen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelou
ingen ysting eller produksjon av leverpostei i heimen. :ler:

:sjokk: Nå er jeg rystet,altså, piaf!

:ler:

Neida, det er godt ment,altså, for jeg syns du er skrekkelig flink til å finne gode råvarer og lage maten fra grunnen av- en kilde til inspirasjon.Og alt du lager høres så godt ut!

Vi prøver så godt det lar seg gjøre å holde oss unna ferdigprodukter, og jeg syns det er stas å lage mat fra grunnen, den blir mye "renere" føler jeg.Men av og til strekker ikke tida til, og da griper vi til ferdigmat som for eksempel en "oppjazza" torosuppe.Ellers har vi blitt flinke til å bare spise desserter og søte ting i helga, og potetgull spiser jeg kanskje en eller to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får normalisere jeg også da. Halvfabrikata blir vel 4-5 dager i uken tenker jeg (for jeg avskyr virkelig å lage middag). Trøster meg med at jeg i det minste ikke spiser pølser eller farsemat så veldig ofte. Snop varierer veldig. Noen uker spiser jeg det ikke i det hele tatt, andre uker 2-3 ganger. Brus blir dessverre oftere. Prøver å dytte brusdrikking over mot Farris, men "sprekker" altfor ofte. Dessert har jeg vel max 10 ganger i året, tenker jeg (og da er de fleste av de gangene i jula :ler: ).

Snacks av type potetgull eller peanøtter kan vel være sånn en gang hver 3. uke.

:overrasket: Bevares - jeg er jammen sunnere enn jeg selv trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er desserter også med nå, liksom?! :frustrert:

Spiser både dessert og kake jeg, i helgene (men ikke hver helg! :icon_lol: ).

Jeg er "nei-til-ferdigmat"-fantast, ikke asket. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bidra til å "normalisere" litt.

Vi har nok halvfabrikata nesten daglig vi...

(...)

De fleste supper/gryteretter vi spiser kommer også fra pose, selv om vi gjerne tilsetter en god del ekstra da. Det er nok latskap som gjør det, samt at man slipper enklere unna ved å bare kjøpe en pose minestronesuppe, enn å kjøpe alle ingrediensene som må til. Men selvsagt, selvlaget er nog bedre enn Toro...

Vil bare si takk til deg Malama, for jeg begynte å bli stressa da jeg leste begynnelsen av tråden :ler:

Men jeg skriver under på ditt innlegg! Bruker nok mye halvfabrikata, da dette ofte er enklest... men så lenge man er bevisst på hvilke halvfabrikata man bruker, og kombinerer dette med annet sunt så kommer man vel ikke så altfor ille ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...