Gå til innhold

Påsketradisjoner


Gjest Huldali

Anbefalte innlegg

Gjest Huldali

Er det noen spesielle mattradisjoner i påsken?

Når skal påske egget åpnes?

Familien min har aldri vært noe flinke til å holde på tradisjoner, men jeg syns slikt er ganske koselig og trenger å lære litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi fikk alltid påskeegget til frokost 1. påskedag. I tillegg hadde påskeharen vært i huset samme natt og gjemt mange små påskeegg, så broren min og jeg fikk hver vår kurv og gikk rundt og lette etter sjokoladeegg. Det er en koselig tradisjon som min franske mamma har med seg fra hjemlandet sitt, og den skal jeg beholde til barna våre. Og bløtkokt egg er selvsagt fast innslag til frokost den dagen også. Ellers har vi tradisjon med å spise lammelår 1. påskedag (samt uante mengder appelsiner og kvikklunsj ellers i påskeuken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Skjærtorsdag spiser vi lammelår, og på 1. påskedag kommer påskeharen med påskeegget. Ellers er det mye appelsiner og sjokolade. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare noen "påskestikkord", som jeg forbinder med hele påskeuka.

Appelsiner (de er sykt gode ved påsketider)

Kvikklunsj

Annen sjokolade + MARSIPAN

Egg (bløtkokte til frokost)

Kakao

Grilla pølser (på skitur såklart)

Brødskive med brunsost (på tur...)

Og bare generelt koos, være med familien, gå på mange lange skiturer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Vi har spiser som regel lammelår på påskeaften, ellers har vi ingen andre faste middagstradisjoner i påsken. Siden vi alltid er på hytta, blir det grilling av pølser, kakao med krem og/eller marsmellows, kvikklunjs, appelsiner, marsipan, egg og bacon.

Påske på hytta betyr også en del gjester, og da blir det også en del kaker. Da jeg var barn, var det Tropisk Aroma og Fyrstekake hver påske, men jeg har ingen faste kaker jeg lager til påske.

Påskeegget får barna på skjærtorsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder eggekoking. Kan hende dere kjenner til dette, men tipser om det i alle tilfelle.

Ved å putte skall fra gul løk i kokevannet blir eggene gule og det passer jo til påske! Da blir det liksom enda litt mer stas med egg.

(Mener at jeg har prøvd å ha i rødbete i vannet også, da blir eggene rosa)

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser som mange her lammelår i påsken, enten på påskeaften eller skjærtorsdag. Langfredag har vi gjerne fisk, bacalao, laks eller fersk torsk. Påskeaften lager ungene et reir av strå som påskeharen kan legge eggene i, så løper de ut i pysjen for å finne det på påskemorgen. En gammel tradisjon som fortsatt lever noen steder, og som jeg har lyst til å gjøre en gang, er å gå på nærmeste fjelltopp for å se soloppgangen påskemorgen. Det fordrer imidlertid at jeg står opp tiiiiidlig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...