Gjest Tweek Skrevet 20. mars 2007 #1 Skrevet 20. mars 2007 Jadda, da har jeg begynt med trening og jeg prøver å forstå meg på det her med spisingen. Jeg spiser jo ganske greit, men siden jeg er så kresen så kommer jeg ikke til å forandre kosthold. Bare at hvis jeg har lyst på godteri en dag skal jeg prøve hardere og ikke kjøpe. Men hva er lurt å spise før trening, og hvor lenge før treningen bør jeg spise? OG når jeg har trent, hva er lurt å spise når da? Takk for alle svar
Wildy Skrevet 20. mars 2007 #2 Skrevet 20. mars 2007 Hva som er "greit" når det gjelder spising variere veldig.... HVa spiser du nå, hvor ofte og hva liker du?
Gjest Tweek Skrevet 20. mars 2007 #3 Skrevet 20. mars 2007 Jeg pleier å spise sånn små grove baguetter som jeg steker i ovnen, så har jeg på skinkeost, salami eller kalkunpålegg med agurk. Eller så spiser jeg av og til cheerios. Dette er det jeg spiser til frokost. Jeg spiser ikke så mye frukt for det er ikke så mye jeg liker, pluss at butikkene her har dårlig utvalg og generelt dårlig frukt Men spiser av og til appelsin med sukker (har ikke så mye). Jeg er veldig dårlig med middag siden jeg har dårlig fantasi og når jeg er på jobb så jobber jeg fra 15-17 tiden til 22. Og da pleier jeg å spise noe baguetter igjen, eller så pleier jeg å ha en bokstavkjekspakke liggende. Jeg drikker mye vann på jobb, og på trening. Hjemme er det mer appelsin juice siden vannet vår er vondt
Mediocre Skrevet 20. mars 2007 #4 Skrevet 20. mars 2007 Du kunne ha kuttet ut cheerios'en med stor fordel, det finnes mange andre sunnere varianter med frokostblanding som Go' Dag el.l. Kjeksene må nok også bort dersom du har lyst å gå ned i vekt, samme med sukkeret på appelsina. Fint at du drikker mye vann da, det blir du litt mettere av Min spisedag ser omtrent slik ut (til inspirasjon): Frokost 07.30: et polarbrød med mager leverpostei el.l. Ett egg, juice/melk til. Lunsj 10.30 /11.00 : En mager youghurt, et eple/pære/appelsin/gulrot Mellommåltid 14.00 : 2 knekkebrød med magert pålegg evt frukt Middag 18.00 : Kyllingfilet og grønnsaker, kyllingkjøttdeig og grønnsaker, fisk og grønnsaker Kvelds 21.00 : Fruktsalat evt knekkebrød/yougurt/ frokostblanding Har sløyfet det meste av ris, pasta og poteter og erstattet det med grønnsaker og salat. Men dersom du er kresen blir det nok litt vanskeligere ja Dette fungerer iallefall fint for meg, lykke til!
Luzi Skrevet 20. mars 2007 #5 Skrevet 20. mars 2007 får ramse opp mine spisevaner, iallefall de jeg prøver å holde sånn ca:) egg, leverpostei, skinkepålegg, makrel i tomat, osv på ei grov brødskive er en kjempegod frokost:) og rik på proteiner som er viktig når man trener. masse frukt! Det er så utrolig godt. akkurat nå er frokostfavoritten fullkornsknekkebrød med tine kremost og eple oppå. Hadde aldri trodd jeg skulle like det, men NAM! av middag etter trening, går det somregel i kyllingfileter, fiskekaker (helst butikklagde som steinbittkaker, disse er det mye fisk i), wok med masse gode grønnsaker, hjemmelaget pizza med grov bunn og masse sundt fyll (Karbonadedeig er bedre enn kjøttdeig har jeg hørt?) og taco. Taco trenger ikke være så usundt, putt strimlet kylling/svinekjøtt sammen med masse friske grønnsaker i en wraps, så har du et kjempegodt måltid! omelett er også blitt en favoritt i det siste. Der kan man putte oppi hva man føler for, og den kan være så sunn/usunn som man føler for:) rett etter trening er det lurt å spise for eksempel bananer, yoghurt, generelt frukt og grønnsaker. bare sånn mens man venter på middag:) nå følte jeg meg fryktelig sunn igrunn hehe. skulle holdt det slik som dette hele tiden:)
Gjest Tweek Skrevet 21. mars 2007 #6 Skrevet 21. mars 2007 Du kunne ha kuttet ut cheerios'en med stor fordel, det finnes mange andre sunnere varianter med frokostblanding som Go' Dag el.l. Kjeksene må nok også bort dersom du har lyst å gå ned i vekt, samme med sukkeret på appelsina. Fint at du drikker mye vann da, det blir du litt mettere av Min spisedag ser omtrent slik ut (til inspirasjon): Frokost 07.30: et polarbrød med mager leverpostei el.l. Ett egg, juice/melk til. Lunsj 10.30 /11.00 : En mager youghurt, et eple/pære/appelsin/gulrot Mellommåltid 14.00 : 2 knekkebrød med magert pålegg evt frukt Middag 18.00 : Kyllingfilet og grønnsaker, kyllingkjøttdeig og grønnsaker, fisk og grønnsaker Kvelds 21.00 : Fruktsalat evt knekkebrød/yougurt/ frokostblanding Har sløyfet det meste av ris, pasta og poteter og erstattet det med grønnsaker og salat. Men dersom du er kresen blir det nok litt vanskeligere ja Dette fungerer iallefall fint for meg, lykke til! ← Ja, når er det jo bare en skål av og til med cheerios, men prøver gjerne andre Når skal ikke jeg ned i vekt da siden jeg er ganske tynn. 170 cm med 50-52 kg. Men jeg vil bare klare å spise bedre likevel, og det med at jeg ikke skal trene når jeg er mett men heller ikke sulten, og hvor lang tid etter trening skal jeg vente før jeg spiser Det er litt vanskelig å spise regelmessig siden når jeg er på jobb har jeg det veldgi stressende til tider og jeg har en jobb hvor jeg ikke kan spise mens jeg jobber. av og til ikke i det hele tatt, derfor kjeksene for da kan jeg hive i meg noe på 2 sek Men har du noen sunneforslag som kjeks som ejg bare kan kaste i meg når jeg har 2 sekunder ledig? får ramse opp mine spisevaner, iallefall de jeg prøver å holde sånn ca:) egg, leverpostei, skinkepålegg, makrel i tomat, osv på ei grov brødskive er en kjempegod frokost:) og rik på proteiner som er viktig når man trener. masse frukt! Det er så utrolig godt. akkurat nå er frokostfavoritten fullkornsknekkebrød med tine kremost og eple oppå. Hadde aldri trodd jeg skulle like det, men NAM! av middag etter trening, går det somregel i kyllingfileter, fiskekaker (helst butikklagde som steinbittkaker, disse er det mye fisk i), wok med masse gode grønnsaker, hjemmelaget pizza med grov bunn og masse sundt fyll (Karbonadedeig er bedre enn kjøttdeig har jeg hørt?) og taco. Taco trenger ikke være så usundt, putt strimlet kylling/svinekjøtt sammen med masse friske grønnsaker i en wraps, så har du et kjempegodt måltid! omelett er også blitt en favoritt i det siste. Der kan man putte oppi hva man føler for, og den kan være så sunn/usunn som man føler for:) rett etter trening er det lurt å spise for eksempel bananer, yoghurt, generelt frukt og grønnsaker. bare sånn mens man venter på middag:) nå følte jeg meg fryktelig sunn igrunn hehe. skulle holdt det slik som dette hele tiden:) ← Ja eple i skiver er veldg godt. Jeg pleier å ha det oppå kyllingpålegg Jeg er veldig gla i kylling, så derfor bruker jeg det en del men siden sambo er veldig lei av kylling så må jeg finne på noe annet, heeh. Jeg liker bare mørkt kjøtt når det er i hamburger eller kjøttdeig form Omelett var en god ide, kan vel finne fram noen oppskrifter Skal kjøpe meg noe frukt etter trening. Forhåpentligvis har butikken ved siden av treningssenteret bedre frukt enn min butikk..
Gjest -eline- Skrevet 21. mars 2007 #7 Skrevet 21. mars 2007 Etter trening er det viktig at du får i deg karbohydrater (karbohydrater gir muskelcellene energi til å utføre arbeid, når du trener så tømmes glykogenlagrene (hvor karbohydratene er lagret) i kroppen og derfor er det viktig å fylle på rett etter trening, innen 15 min): dvs banan/et knekkebrød med noe pålegg/ei grovbrøskive/etc er greit å hive i seg rett etterpå, sammen med vann. Hvis du ikke skal ned i vekt (noe som jeg antar utifra høyde/vekt) så bør du nok spise litt mer enn det du har fått foreslått her (lurt å spise mest tidlig på dagen når man er mest aktiv, så en god frokost og lunsj er lurt), spesielt på dager du trener. Du har ca et daglig kaloriforbruk på 1700 kcal (dersom du har en stillesittende hverdag/før trening), de dagene du trener forbrenner du selvsagt enda mer, dermed kan du spise ganske godt med mat. Egentlig er det viktigste å få seg et variert kosthold som du kan leve med, dvs nok frukt&grønt, grovt brød/pasta, sunne fettsyrer (hvis du liker/tåler nøtter så er det feks en god måte å få i seg sunne fettsyrer på, en liten neve er et fint mellommåltid), kutte ned på usunt fett (animalsk fett inkl melkefett, velg lette ingredienser, selv om man er tynn så er ikke slikt fett sunt), magre kjøttprodukter, spise fisk... Og dersom man først starter å handle inn litt ingredienser til hjemmelaget mat så er det enkelt å fortsette: en enkel pastasaus kan feks lages av en boks tomater, en (liten) løk, en paprika, etpar fedd hvitløk og oregano/basilikum/salt&pepper og valgfri kjøttype om man ønsker det Har du først fått i hus endel basisingredienser så er det morsommere å faktisk lage maten fra scratch, bedre smaker det og Grete Roede har endel oppskrifter på god og sunn mat på Vektklubben, må dog være medlem for å få de opp (gratis). Ellers er det mange fine kokebøker som kan gi deg inspirasjon. Lykke til
Gjest Tweek Skrevet 21. mars 2007 #8 Skrevet 21. mars 2007 Etter trening er det viktig at du får i deg karbohydrater (karbohydrater gir muskelcellene energi til å utføre arbeid, når du trener så tømmes glykogenlagrene (hvor karbohydratene er lagret) i kroppen og derfor er det viktig å fylle på rett etter trening, innen 15 min): dvs banan/et knekkebrød med noe pålegg/ei grovbrøskive/etc er greit å hive i seg rett etterpå, sammen med vann. Hvis du ikke skal ned i vekt (noe som jeg antar utifra høyde/vekt) så bør du nok spise litt mer enn det du har fått foreslått her (lurt å spise mest tidlig på dagen når man er mest aktiv, så en god frokost og lunsj er lurt), spesielt på dager du trener. Du har ca et daglig kaloriforbruk på 1700 kcal (dersom du har en stillesittende hverdag/før trening), de dagene du trener forbrenner du selvsagt enda mer, dermed kan du spise ganske godt med mat. Egentlig er det viktigste å få seg et variert kosthold som du kan leve med, dvs nok frukt&grønt, grovt brød/pasta, sunne fettsyrer (hvis du liker/tåler nøtter så er det feks en god måte å få i seg sunne fettsyrer på, en liten neve er et fint mellommåltid), kutte ned på usunt fett (animalsk fett inkl melkefett, velg lette ingredienser, selv om man er tynn så er ikke slikt fett sunt), magre kjøttprodukter, spise fisk... Og dersom man først starter å handle inn litt ingredienser til hjemmelaget mat så er det enkelt å fortsette: en enkel pastasaus kan feks lages av en boks tomater, en (liten) løk, en paprika, etpar fedd hvitløk og oregano/basilikum/salt&pepper og valgfri kjøttype om man ønsker det Har du først fått i hus endel basisingredienser så er det morsommere å faktisk lage maten fra scratch, bedre smaker det og Grete Roede har endel oppskrifter på god og sunn mat på Vektklubben, må dog være medlem for å få de opp (gratis). Ellers er det mange fine kokebøker som kan gi deg inspirasjon. Lykke til ← Tusen takk eline! Dette hjalp litt, for nå forstod jeg hvorfor jeg må spise den bananen Jeg irriterer meg over at jeg ikke liker nøtter, for det hadde vært så fint som sunt snacks. Jeg skal kjøpe den mindre usunne skineosten og den nye "sunne" salamien, hehe. Skal vedde på at jeg er innvendig feit som jeg leste engang :D Magen min er jo ikke flat og kanskje en 0.5 cm fett utpå det harde og det er jo ikke mye men likevel går magen ut. Kanskje kan jeg prøve sånn utrensing når sambo reiser vekk, heeh :D
Mediocre Skrevet 21. mars 2007 #9 Skrevet 21. mars 2007 Ja, når er det jo bare en skål av og til med cheerios, men prøver gjerne andre Når skal ikke jeg ned i vekt da siden jeg er ganske tynn. 170 cm med 50-52 kg. Men jeg vil bare klare å spise bedre likevel, og det med at jeg ikke skal trene når jeg er mett men heller ikke sulten, og hvor lang tid etter trening skal jeg vente før jeg spiser Det er litt vanskelig å spise regelmessig siden når jeg er på jobb har jeg det veldgi stressende til tider og jeg har en jobb hvor jeg ikke kan spise mens jeg jobber. av og til ikke i det hele tatt, derfor kjeksene for da kan jeg hive i meg noe på 2 sek Men har du noen sunneforslag som kjeks som ejg bare kan kaste i meg når jeg har 2 sekunder ledig? ← Du har ikke matpauser altså? Da blir det jo litt vanskeligere, men hva med å hive i seg et knekkebrød med ost f.eks? Det tar ikke så veldig mye lenger tid enn en håndfull kjeks, og dersom du velger en knekkbrødtype med fullkorn og fiber er det en mye sunnere variant
Gjest Tweek Skrevet 21. mars 2007 #10 Skrevet 21. mars 2007 Du har ikke matpauser altså? Da blir det jo litt vanskeligere, men hva med å hive i seg et knekkebrød med ost f.eks? Det tar ikke så veldig mye lenger tid enn en håndfull kjeks, og dersom du velger en knekkbrødtype med fullkorn og fiber er det en mye sunnere variant ← Jeg tar matpauser når jeg får tid.. Å det er ikke alltid lett å vite. Men skal prøve den med knekkebrød ja
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå