Gå til innhold

Eplekake


Luzi

Anbefalte innlegg

Jeg vet jeg spør veldig vanskelig, men er det noen som har en oppskrift på en eplekake, som ikke har egg i seg? hvis det er mulig? Jeg har så utrolig lyst på det, men har ikke penger til å kjøpe egg før om et par dager. Har alle de andre ingrediensene :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den beste eplekaken jeg vet om er en klassisk fransk terte som heter "Tarte Tatin". Den skal egentlig lages med mørdeig, men jeg er sikker på at det går bra å bruke en paideig uten egg også. Finn derfor en oppskrift på paideig som du liker, og bruk den.

Denne oppskriften er fra Leith's Cookery School i London, så den er på engelsk. Håper det ikke er noe problem!

Topping

110 g butter

110 g granulated sugar

1 1/2 kg cooking apples, peeled,cored and thickly sliced

1. Preheat the oven to 190 C. Make the dough.

2. Refrigerate while you prepare the topping.

3. Melt the butter in a 25 cm or 10 inch deep frying pan with a metal handle.

4. Add the sugar and remove from the heat.

5. Arrange the apple slices over the melted butter and sugar in the base of the frying pan.

6. Cook until the sugar starts to caramelize.

7. It will take 15-20 minutes and you will be able to smell the change.

8. The apples must turn a beautiful brown underneat.

9. Remove from the heat.

10. While the topping is cooking, you can roll the dough into a circle big enough to cover the top of the pan and about 5mm or 1/4 inch thick.

11. Place over the top of the pan, trim to fit and bake for 25-30 minutes or until golden brown.

12. Serve warm with whipped cream or vanilla ice cream

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarte tatin er nydelig! :)

Ellers er jo faktisk mange eplepaier uten egg - dvs paiskall (smør, mel, sukker, vann) og eplefyll.

En veldig enkel variant er smuldrepai med epler - feks denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplekake uten kanel! :hakeslepp: må nok tilsette store dæsjer med kanel og sitronskall hehe. kresen:) Får prøve den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eplekake uten kanel! :hakeslepp:  må nok tilsette store dæsjer med kanel og sitronskall hehe. kresen:) Får prøve den ut.

Ja, det står du jo fritt til å gjøre selvsagt. Jeg synes også hakkede mandler og perlesukker er godt oppå eplekake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det står du jo fritt til å gjøre selvsagt. Jeg synes også hakkede mandler og perlesukker er godt oppå eplekake.

hakkede mandler, det må prøves! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...