Gå til innhold

Hvit kattunge

Fanta

Anbefalte innlegg

Jeg og sambo har vært på "jakt" etter en hvit kattunge siden jul, men det er ikke de letteste å få tak i :tristbla:

Sjekker jevnlig på Finn og diverse omplasserings-sider, men har ikke hatt lykken med oss hittil.

Har 2 katter fra før så det må være en kattunge. Tror ikke "gamlemor" vil godta at det kommer en voksen katt inn på hennes område...

Deler av innlegget er slettet. I henhold til Kvinneguidens regler er det ikke lov å poste innlegg som inneholder kjøp- og salgsannonser, samt "gi bort"-annonser.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvita kattunger går unna fort! De blir ofte solgt til ca 1500-2000 selv om det er blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvita kattunger går unna fort! De blir ofte solgt til ca 1500-2000 selv om det er blanding.

Åja, såpass...spørs om vi får "ta til takke" med en kattunge som har andre farger da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

De fineste kattene jeg vet om, er de som er ekte blanding mellom huskatt og skogskatt og kanskje andre raser og. Fargen jeg tenker på, er striglete og går i alle farger. Med store grønne øyne...litt langhåret og skikkelig smarte. Gjerne med en tusk på ørene, som gaupa har. Men for noen villdyr. Dessverre er jeg allergisk mot katter, men jeg er ikke så plaget at jeg ikke kan besøke andre som har katt.

Jeg trodde og har aldri hørt at det er så stor etterspørsel etter hvite katter. Mange av de er f.eks. døve. Det er et fåtall av hvite katter som ikke har en defekt, når man ser bort fra at den ikke har kamuflasjefarge. Den er jo et lett bytte for rovdyr om sommeren. En ørn ser den selv om den ligger i ro. Så jeg synes det er litt uetisk å avle på hvite katter, pga defekten.

Det finnes en hunderase, jeg husker ikke i farta hvilken, men alle som ikke har farge og tegninger iht. raseidealet, blir avlivet...

Minner meg om nazi... og om andre ting også, f.eks. hvor fordømmende alle religioner er, ikke minst mot hverandre, men slik er det jo i dag, alt kan bli brukt og krig er viktig for å få pengene til å vokse...

Og pengene vokser raskest når det er krig... (det har jeg bare lest i en eller annen roman, som omhandlet en krig...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde og har aldri hørt at det er så stor etterspørsel etter hvite katter. Mange av de er f.eks. døve.

Det er bare hvite katter med blå øyne som er utsatt for døvhet. Hvis de ikke har blå øyne ser jeg ingen problemer med å avle på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pia 30.08.08
Det finnes en hunderase, jeg husker ikke i farta hvilken, men alle som ikke har farge og tegninger iht. raseidealet, blir avlivet...

Minner meg om nazi... og om andre ting også, f.eks. hvor fordømmende alle religioner er, ikke minst mot hverandre, men slik er det jo i dag, alt kan bli brukt og krig er viktig for å få pengene til å vokse...

Og pengene vokser raskest når det er krig... (det har jeg bare lest i en eller annen roman, som omhandlet en krig...)

Boxer du tenker på? Vet at det er veldig vanlig (hvertfall i statene) og avlive boxere med mest hvitt på. Helt forferdelig spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Gjest_rita_*
Det er bare hvite katter med blå øyne som er utsatt for døvhet. Hvis de ikke har blå øyne ser jeg ingen problemer med å avle på dem.

Feil. Jeg har to helhvite katter. den ene har et blått og et brunt og er helt normal ang hørsel og syn. Den andre katten har 2 brune øyne og er helt døv. Skulle egentligt tro det var omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I NRR's reglement står det at hvite katter skal ha hørselsattest for å bli brukt i avl, og kunne stilles ut. Det står ingenting om at det kun er de blåøyde hvite som skal hørselstestes, selv om det kanskje forekommer flere døve blåøyde hvitekatter enn hvite katter med annen øyenfarge.

Tips til deg som ønsker å kjøpe hvit kattunge er å sjekke nøye opp og få helseattest på katten før du overtar den.

Det er ikke bare-bare å ha en døv katt.

Hvite katter krever også mer stell enn katter med andre farger.

Pelsen blir fort gul og stygg, og trenger et bad i ny og ne.

Men jeg er helt enig i at hvite katter er nydelige, bare de blir stelt godt nok!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite katter blir faktisk mest mulig unngått når det gjelder huskattavl.

Som nevnt over her er sjangsen større for at de blir døve, de må også ha en god del mer pelsstell pga møkk og misfarging. Og det er mer utsatt for solsolbrenthet på ører og resten av kroppen.

Og det pleier som oftest å være mer styr enn personer som vil ha huskatter vil ta på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hvite katt er også døv, selv om hun har gule øyne.

Pelsen krever mye stell, som sagt.

Jeg lette også etter en hvit katt for rundt tre år siden, måtte kjøre 8 timer tur-retur for å hente henne når jeg først fant henne. :) Hun er en blanding av skogkatt og husskatt, og jeg fikk henne gratis. Ikke den letteste fargen å finne, men herregud så nydelig hun er. :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hvite katt er også døv, selv om hun har gule øyne.

Pelsen krever mye stell, som sagt.

Jeg lette også etter en hvit katt for rundt tre år siden, måtte kjøre 8 timer tur-retur for å hente henne når jeg først fant henne. :) Hun er en blanding av skogkatt og husskatt, og jeg fikk henne gratis. Ikke den letteste fargen å finne, men herregud så nydelig hun er. :strix:

Har du bilde av henne? :)

Liker godt å se på fine katter. Selv har jeg en blanding av perser og norsk skogkatt, som er brunstripete - også nydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boxer du tenker på? Vet at det er veldig vanlig (hvertfall i statene) og avlive boxere med mest hvitt på. Helt forferdelig spør du meg...

Enig.

En slik praksis sier jo alt om hvor dyrekjære disse oppdretterne egentlig er. Avskyelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at mange avliver helt hvite kattunger raskt etter fødselen fordi de rengner med at de er døve, og at det kan bli vanskelig å få gitt de bort. Trist, men sant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Har du bilde av henne? :)

Liker godt å se på fine katter. Selv har jeg en blanding av perser og norsk skogkatt, som er brunstripete - også nydelig.

Her er hun.

Jeg vet at mange avliver helt hvite kattunger raskt etter fødselen fordi de rengner med at de er døve, og at det kan bli vanskelig å få gitt de bort. Trist, men sant...

Utrolig trist. Ser ikke helt problemet med at en katt er døv heller, vi har iallefall ikke hatt problemer med det annet enn at vi må finne andre måter å kommunisere på. Og de kan fint gå ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de kan fint gå ute.

Virkelig? Du slipper henne ut som en hvilken som helst katt med alle sanser intakt? Hvor gammel er hun? Er du ikke redd for at hun skal bli påkjørt? Hun hører jo ikke biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Du slipper henne ut som en hvilken som helst katt med alle sanser intakt? Hvor gammel er hun? Er du ikke redd for at hun skal bli påkjørt? Hun hører jo ikke biler.

Vår er innekatt fordi vi bor midt i byen (og hun har epilepsi), men vet om flere som har hatt sin døve katt gående ute hele sitt liv uten at det har skjedd noe. De bor i bygd/på landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_mjau

For en stund siden så jeg en annonse om en katt som trengte et nytt hjem fordi den forgje eieren ikke ville ha en døv katt, om du er villig til å ta ansvar for en katt du kanskje må hente inn når den stopper trafikken så kan det hende du finner en "feillvare" noen andre ikke ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...