Myrthel Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 (endret) Mellom oss og en nabo har vi en hekk omtrent på delet. (litt over på vår side)Ifølge papirer er hekken "vår". Jeg har hele tiden sagt at jeg selv klipper den. Dette respekter ikke nabo`n. Han går på med hekkesaksa og skamsjærer den helt inn mot midten... På den måten lener alltid hekken seg over mot oss. (den blir jo bare 30 cm bred!! - og da bare på vår side) For noen år siden måtte jeg klippe hekken helt ned, for da lå alt inn til oss... (hekken velter altså..) Nå har hekken vokst seg fint opp igjen.. og den må jo få lov å vokse litt ut på hver side... Hvis den skal bli stor og fin... Men i fjor var nabo`n frempå med hekkesaksa igjen..og snauklipte den....Nå velter den over til meg igjen... Jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre. Nabo`n sier han er enig i at det er fint med en stor og høy hekk... Han har en kjempe stor hage, så 30 cm med hekk inn mot han - har ingen betydning for noe... Det nytter ikke å si noe.. Prøver vi å si at hekken velter - og at jeg kan gå inn og klippe hos han - slik at den skal være pen der også...sier han at det er greit. Men likevel kommer han med hekkesaksa. Dengang jeg klippet hekken ned, for å prøve å rette den opp - ble han "sur" og mente at det var unødvendig... Han liker at hekken er høy..... Hva skal jeg gjøre???? Nå var jeg ute og sjekket hekken etter vinteren - og nå henger den over mot oss igjen.. Utover sommeren når bladene kommer, vil hekken igjen velte inn på vår plen.... Endret 19. mars 2007 av Myrthel
Gjest Frysepulver Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Du heller på noe som dreper hele hekken og så murer du opp et heldekkende gjerde på to meter
Myrthel Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2007 Du heller på noe som dreper hele hekken og så murer du opp et heldekkende gjerde på to meter ← Gjett om det har vært i mine tanker, ja..
Gjest Frysepulver Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 Virker jo som en ganske håpløs situasjon. Har ingen råd til deg dessverre - med mindre du skal ty til ufinheter da
Myrthel Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 19. mars 2007 (endret) Virker jo som en ganske håpløs situasjon. Har ingen råd til deg dessverre - med mindre du skal ty til ufinheter da ← Ja, det er en håpløs situasjon. Det blir veldig dyrt med gjerde, for det er en laaaang grense...han er ikke interisert i å spleise heller..(vi har jo hekken, mener han ) Dessuten er jo en hekk oftest mer "dekkende" enn et gjerde..... Endret 6. september 2007 av Myrthel
Nella Skrevet 20. mars 2007 #6 Skrevet 20. mars 2007 Ville også klipt ned hele greia. Og satt opp noe slags skillevegg. Plantasjen og byggevarekjedene selger gjerne dette om våren. Bygd opp dette skikkelig så det står støtt og plantet noe som klatrer på min side av veggen. Klatreplante som villvinn feks. Da blir det alikevel tett og fint. Vil tro det som det koster etterhvert vil være verdt det for du slipper mer irritasjon over hekken og nabo'n. Verdt å betale noen kroner for.
ATV Skrevet 20. mars 2007 #7 Skrevet 20. mars 2007 poenget er vel det at en hekk vokser også til siden, du kan ikke forlange at han skal ha noe av din hekk innpå hans tomt. du kan argumentere med at hekken ikke blir pen om den ikke får spre seg litt men motargumentet da er at du må plante hekken lengre inn på din eindom, så den ikke går innpå hans. blir det samme (sterkt overdrivi) som om jeg skal parkere en båt henger akurat på grensa, og da har du 4 meter av seilbåten innenfor din tomtegrense selv om hengeren står hoss meg.. naboen til far min var lit "smart", han spurte fattarn om han kunne kutte hekken litt (sto på far min sin tomt) og det resulterte i at han kuttet den helt ned, ville ha lit bedre utsikt skal vite. så tokk han alle greiner og div og kasta innpå tomta til far min:-)
Wildy Skrevet 20. mars 2007 #8 Skrevet 20. mars 2007 Teit nabo, men det er kanskje lite du kan gjøre med ham? flytt hekken slik at den er godt inne på din tomt. Møkkajobb, men da får du ihvertfall ha hekken i fred.
Myrthel Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2007 (endret) poenget er vel det at en hekk vokser også til siden, du kan ikke forlange at han skal ha noe av din hekk innpå hans tomt. du kan argumentere med at hekken ikke blir pen om den ikke får spre seg litt men motargumentet da er at du må plante hekken lengre inn på din eindom, så den ikke går innpå hans. ← Teit nabo, men det er kanskje lite du kan gjøre med ham? flytt hekken slik at den er godt inne på din tomt. Møkkajobb, men da får du ihvertfall ha hekken i fred. ← Hekken står faktisk litt over på MIN SIDE , slik at uansett om den får vokse de 30 cm utover der - er den fortsatt ikke mer enn akkurat på grensa - ifølge målepapirene... (gjett om jeg har studert dem) Nabo`n er jo enig i at det er min hekk..Den hadde jo vært felles, hvis den var planta akkurat på grensa..... Ja, tanken om å sette opp noe annet der - har jeg tenkt ofte... Og det er som en sier - om det er dyrt - sparer jeg iallefall (kanskje) irritasjon i fremtiden... Irritert, ja!!! Men jeg orker ikke å lage istand masse bråk og skape en skikkelig nabokrangel heller..... Det fører så mye ubehag med seg.... Endret 6. september 2007 av Myrthel
Ninakanin Skrevet 20. mars 2007 #10 Skrevet 20. mars 2007 kan du ikke spille vanskelig kvinnfolk og si du har noen sjelelige greier med barndomsminner som gjør at du TRENGER å få klippe hekken i fred? Da rygger de fleste mannfolk unna og klør seg undrende i huet og er glad de slapp unna så billig
Myrthel Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #11 Skrevet 20. mars 2007 (endret) kan du ikke spille vanskelig kvinnfolk og si du har noen sjelelige greier med barndomsminner som gjør at du TRENGER å få klippe hekken i fred? Da rygger de fleste mannfolk unna og klør seg undrende i huet og er glad de slapp unna så billig ← Jo, den var god Nå tror jeg heller at nettopp det du beskriver - er NABO`s problem....(det med sjelelige problemer) Så det spørs om han skjønner noe av det Endret 20. mars 2007 av Myrthel
Gjest vimselot Skrevet 20. mars 2007 #12 Skrevet 20. mars 2007 Du må nok slutte å sole deg toppløs i hagen da? Han vil vel ha utsikt til din hage når du og venninnene går rundt i minimalt med klær sommerstid. Jeg ville sagt at JEG VIL HA HEKKEN SLIK JEG VIL HA DEN, SLIK AT JEG KAN SOLE MEG NAKEN UTEN AT DU GLANER PÅ MEG!!! Hekken er jo på din eiendom. Han har like lite rett til å klippe den som du har til å kaste søppel i hans hage. Bare si fra til han og vær bestemt uten å være sint.
wondergirl Skrevet 22. mars 2007 #13 Skrevet 22. mars 2007 Kan du ikke sette opp hønsenetting-gjerde på nabosiden av hekken, da? Da kan han jo ikke komme og klippe...
Gjest Silmarill Skrevet 22. mars 2007 #15 Skrevet 22. mars 2007 Du må nok slutte å sole deg toppløs i hagen da? Han vil vel ha utsikt til din hage når du og venninnene går rundt i minimalt med klær sommerstid. Jeg ville sagt at JEG VIL HA HEKKEN SLIK JEG VIL HA DEN, SLIK AT JEG KAN SOLE MEG NAKEN UTEN AT DU GLANER PÅ MEG!!! ← Det var faktisk en god ide å si dette til nabo`n, for han vil jo ikke ha det på seg! Hekken er jo på din eiendom. Han har like lite rett til å klippe den som du har til å kaste søppel i hans hage. Bare si fra til han og vær bestemt uten å være sint. ← Helt enig!
Rosenrød Skrevet 22. mars 2007 #16 Skrevet 22. mars 2007 Si i klartekst at du vil ha hekken din i fred!
Nynaeve Skrevet 22. mars 2007 #17 Skrevet 22. mars 2007 synes best om hønsenettingen. Klipper han den så blir det bråk !!! Lykke til
Myrthel Skrevet 22. mars 2007 Forfatter #18 Skrevet 22. mars 2007 Den grisen trenger å høre fakta. ← Si i klartekst at du vil ha hekken din i fred! ← Har vært både klar i talen og bestemt jeg... Han nikker og går... Og så plutselig har han vært der med saga eller hekksaksa......... Vi prøvde å snakke med han - sammen med en annen nabo også - etter et av hans hærverk....Men??? Det hjelper jo ikke.....
Anglofil Skrevet 22. mars 2007 #19 Skrevet 22. mars 2007 (endret) Hehe, minner meg litt om mamma det her. Naboen vår fikk lov til å bygge inne på vår tomtegrense (stort tilbygg) før vi flytta inn. Mamma spurte pent om hun kunne sette opp et lite skjul (til å ha hageredskaper i) ved hans tomtegrense, fordi vi ikke har så stor hage som han. Denne boden ville ikke skjemme for noen utsikt, da boden ville bli plassert mot inngangspartiet, der han ikke har noen utsikt. Det var ikke snakk om å plassere den på hans tomtegrense, men like ved. Dette nektet naboen plent. Mamma ble ganske overraska, det eneste han ville miste var litt utsikt til vår store vegg og ingenting annet. Mamma prøvde å argumentere med at det tross alt ble gitt tillatelse for at han hadde fått bygget et stort tilbygg på vår tomegrense bare 10 meter unna. Mamma ble rimelig forbanna, så hun kjørte straka vegen til Politkammeret, spurte hva som var lov angående tomtegrenser, kjørte til Plantasjen og kjøpte 10 tujahekker på salg. Nå er det 2 år siden dette skjedde, buskene er så store at det ikke går ann å se over og naboen har mista utsikten til vår vegg (uten vindu eller terrasse - så han har faktisk ikke mistet utsikten til noe som helst.) fullstendig. Mvh Yvonne Endret 22. mars 2007 av yvonne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå