Gå til innhold

Våkner ofte om natta


Tante M

Anbefalte innlegg

Godgutten er 7 mnd. Han har alltid vært flink å sove, men nå har han brått blitt veldig urolig. Han våkner ofte, og det er bare pupp som gjelder, eller flaske. I natt våknet han hver time omtrent og det er jo nokså anstrengende. Vi har flyttet for to uker siden og han har fått ny seng, så jeg lurer på om det er derfor han er så urolig... Vi har tatt med alle de kjente tingene hans fra vogga. Men vi har vært mye borte tidligere også, uten at det har fått slike konsekvenser. Hva kan vi gjøre for å få han til å sove lenger intervall. Er vel egentlig ikke noen tilhenger av skrikekur.... I utgangspunktet.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriker han fordi han er sulten? Fullammer du, eller får han grøt eller noe annet om kvelden? Jeg har ikke barn selv, men vet flere som har hatt problemer med våkning om natta fordi barnet ikke lenger fikk nok mat om kvelden. Verdt en tanke ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemann her er 6 mnd, og har også alltid vært flink til å sove om natten -inntil nylig. Min tanke var også at han ikke hadde fått nok mat om kvelden, og derfor har jeg passet på at han var god og mett da han la seg.

Til tross for det; ingen forandring. Han kunne våkne hver time natten igjennom, og sovne igjen etter noen minutter på puppen.

Jeg tok dette opp med helsesøster ved 6mnd-kontrollen, for det er en ganske strevsom tilværelse å ikke kunne få noen timers sammenhengende søvn i løpet av natten.

Helsesøster antydet at det kunne være en eller en kombinasjon av følgende faktorer som gjorde at lillemann våknet hele tiden:

1. at han hadde oppdaget at hvis han våknet opp på natten ville han bli 'belønnet' med pupp.

2. at han hadde ekstra behov for trygghet og nærhet

3. at han faktisk var sulten (selv om han ved 6mnd alder skal være i stand til å sove natten gjennom uten å få mat)

4. at babyers sovemønstre er stadig i endring, og at dette gå seg til etterhvert..

De siste nettene har ikke vært så ille, så jeg håper at dette bare er en fase.. Jeg må også innrømme at jeg har vært liberal med å gi pupp om natten (det er jo så enkelt :sjenert: ), så i det siste er det pappaen som har måttet stå opp når lillemann våkner. I første omgang får han tutten (smokken), og hvis ikke det og pappas vugging roer ham, får han komme til puppen. Krysser fingerne for en rolig natt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...