Gå til innhold

hjemmelaget hårkur?


Gjest Vampyra

Anbefalte innlegg

Faktisk har jeg ALDRI hatt så sunn hodebunn og så fint hår som etter at jeg sluttet med shampo. ;) Balsam innholder faktisk milde rengjørende ingredienser (ellers hadde man ikke klart å skylle den ut) og er faktisk mer enn nok for mitt hår.

Men folk får gjøre som de vil, men ofte kan det jo være greit å se bort fra myter og faktisk prøve noe nytt når det vanlige stæsjet ikke fungerer.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg må si meg enig med frisørfrøkna her altså! å blande masse olje og drit i hodebunnen kan umulig være særlig bra, fordi man har et naturlig system som skal regulere slikt. Det anbefales heller ikke å gni balsam eller hårkurer ned i hode bunnen, for det er håret og ikke hodet som skal behandles.

Vi har et naturlig system som skal regulere slikt? Da burde vi vel heller la være å bruke noen produkter i det hele tatt da? Jeg synes disse argumentene faller på sin egen urimelighet, det finnes som jeg har nevnt tidliger en haug med industrifremsatte hår - og skjønnhetsprodukter som ødelegger det naturlige systemet mye mer enn naturlige ingredienser.

Greit, olivenolje er mat - når du har den i maten. I tusener av år har denne, og andre oljer, blitt brukt både i hår- og hudprodukter, så det er faktisk mer erfaring med dette enn kjemiske sjampoer og stylingprodukter som er tatt i bruk i løpet av de siste tiårene.

Endret av Susannah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dukker opp av og til disse trådene.

Noen har spm eller anbefaler natur og/eller naturprodukter, være det seg ansikt, hår eller kosmetikk og hudpleiere og frisører iler til for å fortelle hvor "farlig" dette er.

, og her er det olivenolje vi snakker om :)

Jeg må innrømme at jeg er enda mer skeptiske til frisører enn hudpleiere, bortsett fra når det kommer til klipping - noe jeg synes frisører stort sett er flinke til.

Men når du er ferdig med klippen og skal betale da setter skepsisen inn, for:

Uansett hva de sier og tilbyr deg er det fordi det er disse produktene denne salongen selger. Du kan ikke engang være sikker på at gitte frisør liker dette merket selv fordi ofte er det kjeder det er snakk om og en enslig frisør (ofte veldig ung) er bare en skrue i maskineriet.

Du kan være trygg på at de produktene som er de beste i verden står i denne frisørens hyller. De er jo ikke sånn at de anbefaler deg noe de ikke har :)

Normal business og kjøp og salg og jeg lar meg stort sett ikke affisere av dette og når jeg blir anbefalt produkter takker jeg høflig nei og lar det bli med det.

- men en liten forumpost er det dog verd (også kan jo alle frisører slutte å late som om det ikke er sånn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fettstoffer er sunt til tørrt og slitt hår, men hva i alle dager gjør dere med matolje i håret? Kan dere ikke unne håret dere de oljene som selges for det? Bruker du feil sjampo, kan det kanskje begynne å klø (kan også være balsamens feil) eller håret blir matt og livløst. Så det gjelder å ha en frisør man kjenner, som kan anbefale en sjampo til akkurat ditt hår, uten å tenke penger. Spør du etter en sjampo bør frisøren anbefale en sjampo og ikke flere=)

Når jeg finner permen min, skal jeg legge ut alle oppskrifter, slik at alle kan benytte seg av de.

Og mange av de sjampoene som finnes i butikken er heller ikke så ille, men styr unna pantene pro-v og finnesse. De er fulle av silikon.

Min mening er at det er vel så bra å bruke en ren olje (selvsagt etter hva man trenger, mange kunne nok trengt bedre kunnskaper om både hud, hår og ingredienser), som å kjøpe en "olje" på parfymeri/hos frisør, som i tillegg inneholder mange andre tildels skadelige og unødvendige stoffer. Å bruke olje ofte/daglig har jeg ikke erfaring med, ei heller behov, så vet ikke noe mer om dette, kan godt stemme at det ikke er bra å bruke daglig. Men bruker mandelolje på huden - det er jo også egentlig en matolje. Bruker fuktighetskrem i tillegg.

Det at noe kan brukes i mat sier vel egentlig mer om renhet enn noe annet... Å mene at man ikke kan "dobbeltbruke" ting - feks ikke bruke intimsåpe på andre deler av kroppen som jeg så noen kommenterte engang her, blir ikke helt holdbart. Når det gjelder nevnte intimsåpe så heller man jo ikke såpa FRA underlivet og oppi flaska, håper jeg - det er selvsagt ekkelt. Men i utgangspunktet har man et produkt med lav ph som er mildt for resten av huden også, så hvorfor ikke slå to fluer i en smekk?

Når det gjelder shampo er jeg enig i argumentasjonen din om å få råd av en flink og velmenende frisør, samtidig er det faktum at selv flere av frisørmerkene med shampo relativt ofte gir allergier, f eks Kerastase og (proffserien til) L'Oreal, så vidt jeg husker.

Butikkshampoer har jeg droppet helt etter hvert, de har i hvert fall ødelagt balansen i hodebunnen min, og inneholder gjerne mange unødvendige og småskumle ingredienser, i tillegg til mye uttørkende salter. Men Jason aloe vera shampo har jeg god erfaring med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, vi skal ha hodebunn som regulerer fukt og fett selv, men hva når den ikke gjør jobben sin da?

at verken kurer eller noe skal ned i hodebunnen, vil det si at hodebunnen stort sett er den eneste huden på kroppen som IKKE tåler noen form for tilskudd utenfra?

selv sliter jeg f.eks med tørr hodebunn, jeg bruker en kur for tørt hår og tørr hodebunn, og joda, jeg gnir den inn i hodebunnen og så jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest
hadde du sittet i frisørstolen min og fortalt meg dette, tror jeg at jeg hadde truffet gulvet veldig kjapt:)

Utrolig, må jeg si. Hvilken utdannelse får dere egentlig? Må være en der dere blir opplært til at alle slags unaturlig kjemisk fremstilte stoffer er supert for hud og hår og kropp og sjel, og dette er jo faktisk så langt fra sannheten som det går an å komme. Hvis du fortsetter med slike utsagn kan du komme til å svelge en hel hær av kameler om ikke lenge. Flere og flere, også innen hår-&hudbransjen, får øynene opp for hvilke skader de tilførte kjemikaliene gjør med systemene våre. Følg med i media, noe er på gang, endelig.

Kom igjen jenter, fortsett med naturlige ingredienser i det dere putter på & i dere, bruk hodet selv og la dere for deres egen skyld ikke blende av vakre reklamer og store ord dere ikke forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Gjest Gjest_olga_*

hårkur;) fungerer veldig bra og gni balsam inn i håret før leggetid og sove med det over natten, håret blir silkemylt og deilig og lukter ekstra godt! skyll ut med shampo om morgenen! fikk det anbefalt av frisøren min, men det bør være en "god balsam" som du ellers føler passer til håret ditt.. har også hørt om olivenolje men da føler jeg det blir tungt og ekkelt,

for brunetter som vil ha ekstra glød i vinterhåret er kaffe en fantastisk hårkur det gjør det litt mørkere og man får en gyllen glans! men det er litt "grisete"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker olivenolje i mitt hår 1-2 ganger i mnd. Og håret mitt suger til seg oljen! Jeg smører inn med olje, pakker i plastfolie og sover over natten med det. Hehe, får rare blikk da gitt :skratte:

Etter å ha skummet oljen godt med sjampo og skyller ut, så skinner håret mitt som sola og kjennes silkemykt.

Jeg har tykt bølgete hår og ganske slitt..

Fatter meg ikke på hva folk skriker over at dette skal være ille.. Mye sunnere dette enn mye annet du kjøper på flaske!

Iblant skyller jeg også med svakt eddikvann som noen nevner. Renser godt på håret. byebye avfall byebye..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Gjest_Margrete_*
Du bruker balsam i tillegg å ja *fainted* :)

Fettstoffer er sunt til tørrt og slitt hår, men hva i alle dager gjør dere med matolje i håret? Kan dere ikke unne håret dere de oljene som selges for det? Vet jeg skal ha en perm her ett sted med masse oppskrifter på hjemmelagede hårkurer, ansiktsmasker osv. Men inntil jeg finner den får jeg bare bruke de kunnskaper jeg har=)

Jeg skal late som om jeg ikke hører at dere bruker mat olje i håret, men vennligst ikke la det gli ned i hodebunnen. Og ja, sjampo kan ødelegge mer om du ikke bruker riktig! Men det vil du kanskje fort merke selv også. Bruker du feil sjampo, kan det kanskje begynne å klø (kan også være balsamens feil) eller håret blir matt og livløst. Så det gjelder å ha en frisør man kjenner, som kan anbefale en sjampo til akkurat ditt hår, uten å tenke penger. Spør du etter en sjampo bør frisøren anbefale en sjampo og ikke flere=)

Når jeg finner permen min, skal jeg legge ut alle oppskrifter, slik at alle kan benytte seg av de.

Og mange av de sjampoene som finnes i butikken er heller ikke så ille, men styr unna pantene pro-v og finnesse. De er fulle av silikon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bruker balsam i tillegg å ja *fainted* :)

Fettstoffer er sunt til tørrt og slitt hår, men hva i alle dager gjør dere med matolje i håret? Kan dere ikke unne håret dere de oljene som selges for det? Vet jeg skal ha en perm her ett sted med masse oppskrifter på hjemmelagede hårkurer, ansiktsmasker osv. Men inntil jeg finner den får jeg bare bruke de kunnskaper jeg har=)

Jeg skal late som om jeg ikke hører at dere bruker mat olje i håret, men vennligst ikke la det gli ned i hodebunnen. Og ja, sjampo kan ødelegge mer om du ikke bruker riktig! Men det vil du kanskje fort merke selv også. Bruker du feil sjampo, kan det kanskje begynne å klø (kan også være balsamens feil) eller håret blir matt og livløst. Så det gjelder å ha en frisør man kjenner, som kan anbefale en sjampo til akkurat ditt hår, uten å tenke penger. Spør du etter en sjampo bør frisøren anbefale en sjampo og ikke flere=)

Når jeg finner permen min, skal jeg legge ut alle oppskrifter, slik at alle kan benytte seg av de.

Og mange av de sjampoene som finnes i butikken er heller ikke så ille, men styr unna pantene pro-v og finnesse. De er fulle av silikon.

Jeg lurer på når du skal legge ut oppskriftene som du har i permen din. Jeg har så lyst å prøve en hjemmelagd hårkur, og helst en av dine, siden det virker som du har veldi mye erfaring med hår.

Jeg har veldi slitt tupper og ønsker å få litt av det bort. Kan du gi meg en oppskrift på dette? Og en ting til, hvet du noe som kan gjøre at håre ditt blir mørkere uten å farge det? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_nilla_*

til LizT; hvordan finner man ut om shampoo inneholder silikon? hvilket stoff på innholdsfortegnelsen er silikon? for det står jo ikke "silikon" ordrett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gjest_Camilla_*
Jeg tror jeg må si meg enig med frisørfrøkna her altså! å blande masse olje og drit i hodebunnen kan umulig være særlig bra, fordi man har et naturlig system som skal regulere slikt. Det anbefales heller ikke å gni balsam eller hårkurer ned i hode bunnen, for det er håret og ikke hodet som skal behandles.

Ja, jeg sier meg også enig med frisøren. Jeg tviler på at hun med matolje i håret vet mer om hår enn en frisør som har utdannelse. Fort deg å finn den permen da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Annonse

Når folk her sier at olivenolje er matolje og at det da blir ekstra ille blir jeg ganske irritert. Enhver person med kunnskaper om denne oljen vet at den brukes til ekstremt mye.

Man må opp i alderen hos frisører for å finne de med mer erfaring om naturlige behandlinger. Min faste frisør sier det er bare positivt om jeg gjør det en gang nå og da. Dvs ikke hver uke.

Et annet punkt som virkelig må frem, olivenolje spiser vi, kan vi spise kjemiske hårkurer uten å bli dårlig? Tror ikke det nei. Så hvorfor skulle da natur produkter som har blitt brukt i århundrer være verre. Ja til bedre frisør opplæring.

Til kloka, tror ikke du bør eksprimentere med hvilken som helst olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg må si meg enig med frisørfrøkna her altså! å blande masse olje og drit i hodebunnen kan umulig være særlig bra, fordi man har et naturlig system som skal regulere slikt. Det anbefales heller ikke å gni balsam eller hårkurer ned i hode bunnen, for det er håret og ikke hodet som skal behandles.

Hodebunnen er en del ev håret...Olje er jo kjempebra for huden, så det er ingen fare i det. Det man må gjøre for å få finere, sunnere hår, det er å spise sunt å drikke mye vann.

Jo mer du dyprenser huden, jo mer fett vil produseres, det gjelder også håret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror at om en frisør hadde snakket til meg på den måten som blir skrevet av frøkna her så hadde jeg reist meg opp av stolen og gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg, jeg fikk tipset fra ei jeg kjenner og har ikke hatt problemer med tungt hår etterpå i hvertfall. Har vel kanskje ikke det som kjennetegnes som "nordisk hår" (har ganske tykt hår med krøller...), så det kan vel være årsaken til at jeg ikke synes det blir tungt.

ja men da har du kanskje ikke skylla allt ordentlig ut jeg er 12 år og mamma er 43 og det funker for oss.

PS:dert funker på nordisk hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er frisør!!! Olivenolje er FY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Dette skader hodebunnen din på sikt. Du ødelegger den naturlige balansen i talgkjertlene!!! Vennligst ikke gjør det

Jeg har et par ganger brukt olivenolje i hodebunnen (ikke håret) fordi jeg har hatt så ekstremt mye sår og tørr hud.

Det hjelper mye bedre enn noen annet jeg har prøvd, får ikke tørr hud i hodebunnen på lenge etter at jeg har gjort det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kjære vene... For en tråd.

Olje er bra, og vegetabilsk, naturlig olje er bedre for hud, hår, naturen og miljøet enn syntetisk og mineralsk.

Huden vår og håret vårt er designa for å klare seg selv. Om vi bruker for mye "utenfra", så vil det forstyrre kroppens evne til å produsere olje/fett selv. Derfor er det ikke bra å ha balsam, kurer, olje og så videre ned i hårbunnen, fordi det kan være vanskelig å få skylt det av igjen - spesielt om det ikke er naturlig. På huden er det lettere.

Lurt på hvorfor du blir avhengig av lypsyl noen gang? Det er fordi det er en unaturlig olje som ikke tas opp av leppene, men som legger seg utenpå og narrer kroppen til å bremse produksjonen av fuktighet selv. Og så blir du tørr på leppene og må ha mer og mer og mer av de smarte produsentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...