Gå til innhold

Er tynn det samme som sunn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal skrive en skoleoppgave. Det eneste vi har fått er "Er tynn det samme som sunn?", og dette skal vi skrive noen sider om. Jeg har såvidt begynt, men er nysgjerrig på hva andre mener om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å forsøke å definere "sunn"?

For hva er det egentlig å være sunn? Er det vekt? Fettprosent? Muskler? Fysisk yteevne? Kan man være sunn selv om man er syk? Og kan man være usunn selv om man er frisk?

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, min mening er nei. Tynn er ikke det samme som sunn. Jeg er veldig tynn, legger ikke på meg, men jeg er ikke veldig sunn. Eller jeg prøver jo, men hadde fint klart å være tynn og usunn på samme tid.

Og moren min, som er en god del større enn meg, er sunn som få! Der snakker vi grønnsaker og fiber og alle andre sunne sunne ting.

Men hørtes ut som en spennende oppgave, håper den går bra :)

Gjest Gjest
Skrevet
Hva med å forsøke å definere "sunn"?

For hva er det egentlig å være sunn? Er det vekt? Fettprosent? Muskler? Fysisk yteevne? Kan man være sunn selv om man er syk? Og kan man være usunn selv om man er frisk?

Ja, har tenkt på dette, men jeg har åsså Helsefag på skolen, og tror jeg har hengt meg altfor mye opp i WHO's definisjon på Helse.. "Helse er en tilstand av en fullstendig fysisk, psykisk og sosialt velvære og ikke bare fravær av sykdom og svakhet"..

Klarer liksom ikke å legge dette helt fra meg, selv om det ikke er i dette faget vi skal skrive oppgaven.. Trenger igrunn bare å komme inn på rett spor..

Takk for svar :)

Gjest Gjest
Skrevet
Vel, min mening er nei. Tynn er ikke det samme som sunn. Jeg er veldig tynn, legger ikke på meg, men jeg er ikke veldig sunn. Eller jeg prøver jo, men hadde fint klart å være tynn og usunn på samme tid.

Og moren min, som er en god del større enn meg, er sunn som få! Der snakker vi grønnsaker og fiber og alle andre sunne sunne ting.

Men hørtes ut som en spennende oppgave, håper den går bra  :)

Jeg er enig.. Selv er jeg tynn, men er flink å drikke opptil flere liter Cola daglig. Får litt dårlig samvittighet av tanken :/

Skrevet

WHOs helsedefinisjon er jo rimelig heftig, men den kan kanskje være et utgangspunkt på hvordan definere helse og dermed også si noe om sunnhet?

Hvilket fag er oppgaven gitt i? (nysgjerrig.... :ler: )

Gjest Gjest
Skrevet
WHOs helsedefinisjon er jo rimelig heftig, men den kan kanskje være et utgangspunkt på hvordan definere helse og dermed også si noe om sunnhet?

Hvilket fag er oppgaven gitt i? (nysgjerrig.... :ler: )

Er derfor jeg stresser, jeg klarer ikke å legge Helsefag på hyllen :P

Vi har forsåvidt denne oppgaven under Helsefag (går voksenopplæring, GK Helse og Sosial), men på videregående er det vel et eget fag.

Så om det er et fag som heter Kost og Ernæring på vgs, så er det vel det :) Er ihvertfall en sånn bok vi skal bruke som utgangspunkt!

Skrevet

Et par innspill, selv om du sikkert alt har tenkt på det.

En tynn person behøver ikke leve sunt. Tynne mennesker kan røyke, drikke for mye alkohol, spise for mye fet mat, få i seg for lite vitaminer og mineraler, være slappe og tilbringe hele dagen foran dataen og tv-en, ha spiseforstyrrelser, ha dårlig kondisjon og lite styrke og ha dårlig psyke, for å nevne noe.

Selv om WHOs definisjon virker helt uoppnåelig, kan du jo gjerne ta utgangspunkt i den og forsøke å belyse at "sunnhet" har mange aspekter, men at disse aspektene ikke behøver å ha noe med "tynnhet" å gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet

Tynn er absolutt ikke det samme som sunn! Det er mye sunnere å være overvektig og godt trent enn tynn og utrent: http://www.raringen.no/article/00166.shtml

Hilsen kvinne med BMI på 32, men som likevel løper maraton to ganger i året uten problemer :)

Gjest DyneTryne
Skrevet

Jeg dro med meg min BMI på 17 til legen for å høre om hva jeg kunne gjøre for å bli sunn her om dagen, men han mente det tydeligvis var sunt, alt som skulle være. Så jeg svarer ja her. (med mindre legen min er spinnvill.)

Skrevet

Jeg har bmi på 16-17 eller noe rundt der og kom til legen fordi jeg trengte noe, og fikk beskjed om at jeg var en av de sunneste pasientene hans. Nå må det sies at det er på basis av at jeg er en 21 år gammel student. da. Men jeg spiser i perioder. Kan gå en måned eller noe med bare en brødskive om dagen, for så å spise konstant hele dagen hver dag i lange tider.

Det kommer nok an på hvordan kroppen din er og sånn.

Men jeg er så definitivt ikke enig i at feit og trent er bedre enn tynn og utrent. fedme er fedme. Så er det forskjell på tynn og TYNN også, da.

Gjest Miss_alexandria
Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt.

Jeg trener omtrent hver dag. Både vekter og kondisjon. ca to timer hver dag. Jeg spiser veldig sunt og spiser flust av vitaminer og mineraler.

Jeg drikker en sjelden gang light brus, jeg spiser ikke snop eller feit mat. Jeg er overvektig, men mye sunnere enn andre tynn/slanke folk som lever helt motsatt av meg.

Går nok mye i gener og arveannlegg ;) ( :sur: )

Gjest Kitten
Skrevet

Det er flere måter å være sunn/ usunn på. Kroppen kan være u/ sunn, man kan leve u/ sunt.

At tynn og helt utrent er sunnere enn litt overvektig og trent er jeg TOTALT uenig i. Sunn og tynn er ikke ensbetydende.

Gjest Deception
Skrevet

Sunnhet er også balanse mellom en sunn kropp og en sunn psyke. Jeg har i store perioder hatt en tendens til å bli overfokusert på trening og sunn mat, ikke pga. slanking, men rett og slett for "sunnhetens egen del".

En slik fokusering skaper stress, og er ikke sunt. Og hvis man hele tiden tenker over hver lille ting man putter i munnen, er man knapt sunn. Jeg har fortsatt de samme tendensene i perioder, men passer på å ta meg selv i nakken.

Så for meg er balanse viktig. En avbalansert person som spiser et normalt sammensatt kosthold, og som er i fysisk aktivitet daglig, er sunn fra mine definisjoner. Vekt har lite med det å gjøre.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nei. Man kan være tynn og trykke i seg masse Cola og junkfood ofte. Man kan også være tynn uten å tenke på trening en gang.

Skrevet

For kroppen sin del er det vel sunnest å være tynn som følge av at man trener og spiser sunt. Men det er jo fullt mulig å være tynn og usunn, eller tykk og sunn! :)

Men som nevnt, sunnhet kan grense til besettelse. Har man diagnosen ortoreksi, er man sykelig opptatt av å leve sunt. Man er så opptatt med dette at man bruker det til å dekke følelsesmessige vansker. Dette går utover livskvaliteten. (puls, nrk)

Man kan helt klart ikke sette ett likhetstegn mellom det å være tynn og det å være sunn!!

Skrevet (endret)
Men jeg er så definitivt ikke enig i at feit og trent er bedre enn tynn og utrent. fedme er fedme. Så er det forskjell på tynn og TYNN også, da.

Hva vil det i realiteten si å være feit og trent? Jo, man har et relativt bra oksygenopptak og god fysisk kapasitet. Man er sterk ( overvektige har ofte mere muskler ganske enkelt fordi de har bært rundt på mere vekt...) og antagelig en velfungerende sirkulasjon. Dvs kroppens celler får dekt sitt behov for oksygen og næring samt kvittet seg med avfallstoffer.Det er fullt mulig å ha en god kondisjon selv om man har noen kilo for mye. /Snakker her om moderat overvekt).

Men hva med tynn og utrent? Dårlig oksygenopptak og fysisk yteevne gjør ikke bare at det er tyngre å gjennomføre fysisk aktivitet, men også at man er mere utsatt for skader. Fysisk aktivitet er ( for meg i hvert fall...) medisin for kroppen,vi er skapt for å være i bevegelse.For lite aktivitet virker negativt inn på både respirasjon og sirkulasjon.Feil/underernæring gjør heller ikke underverker for kroppen, hverken ift yteevne eller funskjon. Mat er drivstoff og byggemateriale for kroppen, og det treng riktig mengde av alle næringstoffer for at kroppen skal fungere optimalt.

Om jeg må velge tar jeg heller noen kilo for mye framfor å være dårlig trent og spise dritmat....

Endret av Wildy
Gjest DyneTryne
Skrevet

Kjipt å være feit og usunn iallfall. Det må være toppen av elendighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...