Gå til innhold

Middag.


gojenta

Anbefalte innlegg

Jeg blir gal av å prøve å finne på ting til middag!!! Det blir liksom det samme hver uke..... jeg trenger tips på god, enkel, sunn og billig middagsmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melder meg inn i "vanskelig å lage mat" gruppa di. Jeg er veldig opptatt av å spise sunt. Samtidig er jeg student med lite og rutte med... også har jeg ikke ovn til å kunne lage ovnstekt mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peppa

baguetter med ost og skinke

pasta med salat

strimlet svinefilet, halv boks sur-søt saus og ris

toast med salat

hjemmelaget grønsaksuppe (potet, gulrot, kålrabi, kjøttboller, blomkål, purreløk og buljong)

kyllingpølser og spaghetti

...ja, de jeg kom på i farten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett å være kreativ i hverdagen når man er sliten, travel og sulten. Mitt beste tips er å aktivt lete opp nye oppskrifter (feks her inne, eller på nettstedene BBC Food, Epicurious eller Apéritif - der får jeg mange idéer). Bruk gjerne helgene til å prøve ut og lære deg nye retter, så utvider du repetoaret litt, og får større variasjon på hverdagsmiddagene. :)

Og om du ser nye råvarer i butikken når du handler - feks grønnsaker du ikke har brukt før - kjøp dem og google fram oppskrifter og idéer når du kommer hjem! Også lurest å gjøre en dag man har litt ekstra tid, selvsagt.

Ellers kom jeg til å tenke på et innlegg jeg skrev for en stund siden i denne tråden - kanskje mest relevant i forhold til Nancys innlegg, men kan muligens også være til inspirasjon for trådstarter?

Slenger på noen av mine hverdagsoppskrifter også.

Pasta med aubergine, tomat og oliven

(2 pers)

2-3 fedd hvitløk

frisk chili etter smak (for meg holder det med maks 1)

olivenolje

1 boks herm. tomater

5-6 middelhavsansjos

1 aubergine, skåret i skiver og grillet i grillpanne (kan også stekes)

15-20 kalamataoliven - skvis og fjern steinene

oregano

frisk basilikum (kan sløyfes)

salt, pepper

revet parmesan

250 g fullkornsspaghetti

Sett på vann til å koke pasta. Surr hvitløk og chili et minutt i oljen, tilsett tomater, grillede aubergineskiver, oregano og ansjos. La koke ca. 15 min, til auberginen er mør, olivenene får koke med de siste 5 min. Smak til med salt og pepper, bland med nykokt fullkornsspaghetti og grovhakket basilikum, server med masse parmesan.

Fiskegryte:

Surr hakket løk, paprika, stangselleri, timian og hvitløk i olivenolje. Tilsett herm. tomater (1 boks til 2 pers) og ca. 1 dl vann, salt, pepper og en liten knivsodd cayenne, og la koke 10 før du tilsetter squash i skiver, 2 ss crème fraîche og fiskestykker som saltes og pepres. La koke/trekke ca. 10 min til under lokk, snu fisken underveis. Jeg pleier å bruke fersk fiskefilet (som ofte er ferdig på 5-6 min), frossen vil nok trenge noen min ekstra. Godt med ris til, gjerne en blanding av brun basmati og villris.

Laks med tomat- og linsesalat

(2 pers)

400 gram lakseskiver eller laksefilet saltes og pepres, dekkes med tynne sitronskiver og bakes i foliepakke i ovnen ved 200 grader i 10-15 min (eller tilbered dem slik du foretrekker).

Linsesalat:

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron (eller mer, smak til)

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet)

salt og pepper

1 finhakket rødløk

4 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Rør tilslutt inn persillen.

Server linsene og laksen med litt matyoghurt, og gjerne en ekstra sitronbåt.

Endret av piaf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Her henger jeg meg på. JEg er skikkelig dårlig med middag :(

Men hadde tenkt å kjøpe boka: 365 middager på under en halvtime. Men mange av rettene var det så masse "rare" ting oppi, og da må jeg kjøpe masse sånt og det har jeg ikke plass til. Dessuten er jeg kresen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...