gard Skrevet 19. mars 2007 #1 Skrevet 19. mars 2007 Hei Jeg har leid inn en byggmester for å gjøre diverse arbeid for meg i hjemme og nå sliter jeg litt med at han tar sin tid med å utføre jobben og det virker som han bare dropper innom hvis han har litt tid til overs. Hadde det ikke vært genialt med en database der man kunne skrive inn sine erfaringer med håndtverkere som er leid inn til å gjøre en jobb? Man rater jo f.eks. hoteller på denne måten.... et eksempel på en slik databse er TripAdvisor.com
Smigul Skrevet 19. mars 2007 #2 Skrevet 19. mars 2007 Se det, ingen dum ide. Vurdert å realisere den iden. Hvis det ikke finnes så er ideen genial
Susannah Skrevet 19. mars 2007 #3 Skrevet 19. mars 2007 Jeg synes det høres ut som en veldig god ide. Utrolig vanskelig å vite hvordan de ulike håndtverkerne er. Noe du kan gjøre noe med, Gard?
Gjest bada Skrevet 19. mars 2007 #4 Skrevet 19. mars 2007 Det ville vært glimrende! Vi driver også og pusser opp for tida, og så langt har vi vært veldig heldige: De som har vært hos oss (snekker, elektriker, murer/flislegger, benkeplatemontør, gassinstallatør, rørlegger) har uten unntak vært flinke og pålitelige. Jeg lurer imidlertid på om et slikt nettsted ikke ville kommet i konflikt med personvernloven? Særlig hvis det er enkelthåndverkere og ikke firma som ble ratet.
Susannah Skrevet 19. mars 2007 #5 Skrevet 19. mars 2007 Jeg lurer imidlertid på om et slikt nettsted ikke ville kommet i konflikt med personvernloven? Særlig hvis det er enkelthåndverkere og ikke firma som ble ratet. ← Jeg tror kanskje du kan ha rett i dette. Mange innenfor byggebransjen jobber jo alene, det ville være vanskelig å få til dette på en måte hvor en ikke "hang ut" enkeltpersoner. I verste fall kunne jo også systemet bli misbrukt og konkurrenter kunne gitt dårlige ratinger til hverandre.
gard Skrevet 19. mars 2007 Forfatter #6 Skrevet 19. mars 2007 Hei Hvis det skulle bli gjort så måtte det vært drevet skikkelig for å unngå misbruk. Det er klart at man kan lett komme opp i tilfeller der konkurrenter ga dårlig rating til hverandre. Og som nevnt så er det ikke sikkert at Datatilsynet ville satt pris på dette. Men det hadde vært glimrende å kunne gi tilbakemelding på tjenester som blir utført :-)
Gjest toppi Skrevet 20. mars 2007 #7 Skrevet 20. mars 2007 Veldig godt forslag, men hvordan skal det kunne gjennomføres i praksis? Hvordan skal man kunne vite at poengene som gis er reelle? Hva hvis en pengetvist hvor kunden er den skyldige gis dårlig rating, eller hva hvis håndverkeren og hele familien sitter og gir god rating dag ut og dag in? Eller dårlig rating fra noen som vil andre mindre godt. Og hvem skal bedømme om arbeidet virkelig er dårlig gjennomført? I trådstarters tilfelle hadde det kanskje vært smartere med en skikkelig kontrakt som også regulerer fremdriften på jobben, og inkluderte en enighet om dagbøter hvis tidsfrister overskrides.
Gjest *Tara* Skrevet 20. mars 2007 #8 Skrevet 20. mars 2007 Tør jeg gjette på at det er en du fant under "Arbeid utføres" i avisen? Jeg har hatt en sånn en her hjemme for siste gangen. Han gjorde et arbeid som var under enhver kritikk. Problemet var at jeg ikke merket det før etter at jeg hadde betalt ham Denne gangen har jeg engasjert et seriøst firma - ¨så slvom det er dyrere, så er det så mye bedre.
gard Skrevet 20. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. mars 2007 Hei Nei, jeg brukte en som var anbefalt av Parkett og Flisesenteret i Sandnes...det var der jeg kjøpte parketten
Gjest Mayamor Skrevet 20. mars 2007 #10 Skrevet 20. mars 2007 Vi skal bygge på huset, rive ned en del i eksisterende hus, bygge nytt bad, modernisere kjøkken, forandre på noen ting i eksisterende del. Vi trenger elektriker, rørlegger, tømrer, maler, gravemaskin med sjåfør ++. Jeg virkelig gruer meg til å finne "de rette" til jobben...
MsRP Skrevet 21. mars 2007 #11 Skrevet 21. mars 2007 Hadde vært kjempebra, men jeg tror heller man burde satse på det systemet som blir brukt når et hotell får stjerner. Altså, på tripadvisor så kan jo hvemsomhelst skrive en review av et hotell. Disse reviews har i mange tilfeller vist seg å overhodet ikke stemme, og jeg har endt opp skuffa på et hotell andre har rost opp i skyene... Som andre nevner her vil det fort kunne skje at konkurrenter skriver dårlige reviews om hverandre. Så derfor burde det vært noen som hadde jobb med å gå rundt og sjekke ut hvordan det enkelte firma/den enkelte håndverker utfører jobben sin. De må selvfølgelig komme uanmeldt, og gjerne også et par-tre ganger så de virkelig hadde noe realistisk å basere seg på. Så kunne håndverkeren annonsere med f.eks "4-stjerners snekker"!!!
Gjest *Tara* Skrevet 21. mars 2007 #12 Skrevet 21. mars 2007 Det er for få håndverkere her i landet. Altfor få velger å utdanne seg yrkesfaglig. Selv har jeg opplevd at folk ikke gidder å gi meg pris på jobber ... de kan velge fra øverste hylle og da velger de de største og fineste jobbene.. Selvsagt - det er deres market og de kan dermed gjøre sånn. Det at håndverkere kommer og går er en kjent sak. Vet om folk som opplever det når de bygger hus ... du kan jo tenke det hvor irriterende det er så lenge alle andre håndverkere er avhengig av at den andre har gjort jobben sin først. Min yngste sønn holder på å utdanne seg til elektriker - jeg tipper han vil få noen gode år framover - et smart yrkesvalg
Cathie Skrevet 22. mars 2007 #13 Skrevet 22. mars 2007 Er det ikke en sånn side da.... Syns jeg husker å ha vært på en slik en gang... *leter*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå