Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes jeg er flink til å lage ganske sunn og variert mat med mye grønnsaker, endel fisk (mye laks) og rent kjøtt (kylling, svin og noe storfe). I tillegg tar jeg vitamintilskudd (og omega 3), men lurer på om det er "vanlig" å trenge tilskudd når man spiser såpass variert? Har tatt vitaminer siden i høst, og mener at de har hjulpet meg gjennom vinteren uten å føle meg som en slapp strømpe, men samtidig har jeg også forbedret kostholdet i denne tiden.

Hva gjør dere andre? Både vitaminer og sunn mat, eller en av delene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

Jeg er også opptatt av å spise sunt, men vet med meg selv at jeg verken spiser nok eller variert nok. Derfor tar jeg to typer tilskudd: multivitaminer og tilskudd av omega 3.

Skrevet

Så langt som mulig ville jeg prøvd å få det jeg trenger gjennom kosten. Jeg spiser nok av frukt og grønt og har overhodet ikke behov for vitaminer. Kjøtt, grove kornsorter og melkeprodukter har jeg heller ingen problemer med å spise nok av. Derimot er jeg ikke spesielt glad i fisk og spiser ingen sorter skalldyr. Jeg lager de fiskerettene jeg liker, men det blir likevel max 3-4 middager i mnd, så da tar jeg tran istedet og føler at det er greit.

Skrevet

Takk for svar :) Ja, mengden kan jo variere, dessuten føler jeg at middagen kanskje er det éne måltidet hvor mesteparten av næringen taes inn (spiser ofte bare havregryn med rismelk, evt havregrøt til frokost, og et par brødskiver av varierende kvalitet, men med ok pålegg, til lunsj). Tror også det er lurt med omega-3-tilskudd, jeg spiser helt klart ikke nok fet fisk. Dessuten er jeg litt usikker på det faktiske næringsinnholdet i endel ting.

Fortsetter nok med vitamintilskuddet (multivitamin) også...

Skrevet
Så langt som mulig ville jeg prøvd å få det jeg trenger gjennom kosten. Jeg spiser nok av frukt og grønt og har overhodet ikke behov for vitaminer. Kjøtt, grove kornsorter og melkeprodukter har jeg heller ingen problemer med å spise nok av.

Jeg er enig i at evt tilskudd ikke veier opp for et dårlig(ere) kosthold, men er likevel usikker på om jeg får i meg nok. Baker du brød selv? Vi pleier å kjøpe (latskap...), og synes egentlig ikke det er bra nok. Spiser i perioder endel grovt knekkebrød, da.

Skrevet
Baker du brød selv? Vi pleier å kjøpe (latskap...), og synes egentlig ikke det er bra nok. Spiser i perioder endel grovt knekkebrød, da.

Det meste brødet vi spiser er nok kjøpt (det finnes mange spennende grove brød på bl.a. Ulatra), baker når jeg har lyst, så det går litt i perioder. Fiber får man også i seg gjennom frukt og grønnsaker.

Gjest SuperMoo
Skrevet

Noen forskere har kommet fram til at vitamintilskudd faktisk kan være skadelig og føre til en tidlig død.

Ikke akkurat den artikkelen der jeg leste dette, men det temaet er det samme. Se her.

Selv har jeg sluttet å ta multivitamin og prøver heller å spise variert og sunt.

Skrevet (endret)

Vi spiser masse frukt og grønt og har fisk til middag oftere enn min kjære egentlig liker. I perioder baker jeg brød, men det forsvinner som regel tvert jeg får de ut av ovnen, så endel kjøpebrød blir det. Men vi spiser såpass variert at jeg mener ingen av oss har behov for tilskudd av vitaminer.

Men vi tar tran, da....

Endret av Wildy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...