Gå til innhold

Store svetteproblemer!

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet at jeg ligger en del år under gjennomsnitssalderen her på KG. Jeg er 15. Men jeg har et STORT problem, og håper det er noen her som har greie på sånt, og kan hjelpe.

Jeg svetter. Mye. Jeg er ikke overvektig i det hele tatt, snarere motsatt, og jeg er vel midt i puberteten, så det har vel noe med det å gjøre. Eller?

Men greia er den, at jeg får svetteringer uansett. Hver dag når jeg kler på meg, så er det "Vil svetten synes under armene på denne genseren?" som står i fokus. Kan jo ikke bruke t-skjorter eller noen ting jo, lurer veldig på hvordan det skal gå til sommeren!

Jeg lukter ikke så mye (så vidt jeg vet), bruker jo deoedorant. To stk til og med, til tider. Har prøvd alt som heter Dry osv, men nei.

Så jeg lurer på dette: Er det pga alderen og puberteten at jeg har det som jeg har det? Kan ikke huske å ha noen problemer med dette i fjor sommer, så vil det gå over en gang?

Og har dere noen tips til en deodorant, en krem eller et eller annet, som holder det TØRT og luktfritt?

Dette er et STORT problem for meg. Stort.

På forhånd; takk for all hjelp.

Videoannonse
Annonse
Gjest Deception
Skrevet

På apoteket får du aluminiumsklorid oppløst i sprit, som du smører på, og som bortimot stopper svettingen helt. Men det kan være litt sterkt for huden. Ellers kan du teste Yerka, som du får blant annet på Vita (tror jeg), som har noe av den samme effekten.

Husk også å bruke klær i bomull eller andre naturfibre, det hjelper også litt.

Skrevet

Svetter du "bare" under armene? Jeg vet noen svetter "overalt", på hender, føtter osv, og da går det i hvert fall an å operere, men det kan ha noen bivirkninger.

Ellers skal yerka eller aluminiumsklorid være bra. Hør på apoteket og evt hos lege (vet ikke om det er reseptfritt?).

Det kan hende at problemet ditt har med pubertet og hormoner å gjøre, men noen problemer med svette er varige og skyldes bare gener og hvordan nervene fungerer. Skjønner at det føles ubehagelig - håper du finner en løsning :)

Gjest Gjest
Skrevet

Åh, tusen takk!

Jeg skal få kommet meg ut og kjøpt dette så fort jeg kan. Er ganske desperat.. :ler:

Skrevet

Husk også å bruke klær i bomull eller andre naturfibre, det hjelper også litt.

- ja, unngå for all del akryl, polyester og blandinger som inneholder disse. Selv jeg som nesten ikke svetter merker at det fort lukter av slike plagg.

Gjest Gjest
Skrevet
Svetter du "bare" under armene? Jeg vet noen svetter "overalt", på hender, føtter osv, og da går det i hvert fall an å operere, men det kan ha noen bivirkninger.

Ellers skal yerka eller aluminiumsklorid være bra. Hør på apoteket og evt hos lege (vet ikke om det er reseptfritt?).

Det kan hende at problemet ditt har med pubertet og hormoner å gjøre, men noen problemer med svette er varige og skyldes bare gener og hvordan nervene fungerer. Skjønner at det føles ubehagelig - håper du finner en løsning  :)

Vel, ja jeg svetter vel bare der. Selv om jeg er ganske klam på hendene til tider, men ellers er nok opersajon litt vel drastisk.

Tviler egentlig på at det har å gjøre med gener noe særlig, for har hvertfall ikke lagt merke til noen andre enn meg (verken i familien eller på skolen) som har dette problemet. Det er så flaut!

Skrevet

Og ja, jeg tror alderen din kan ha noe med problemet å gjøre. Selv hadde jeg også en slik svetteperiode i tenårene, og det var helt grusomt! Hadde bestandig med ekstra skjorte i sekken slik at jeg kunne skifte. Men det var jo også flaut, for det var alltids noen som la merke til det også!

Om det kan være en liten trøst; det blir bedre!Det er bare så pyton mens det står på.

Gjest Gjest
Skrevet
Og ja, jeg tror alderen din kan ha noe med problemet å gjøre. Selv hadde jeg også en slik svetteperiode i tenårene, og det var helt grusomt! Hadde bestandig med ekstra skjorte i sekken slik at jeg kunne skifte. Men det var jo også flaut, for det var alltids noen som la merke til det også!

Om det kan være en liten trøst; det blir bedre!Det er bare så pyton mens det står på.

Haha, ja det er det som er greia. Skal jeg skifte kan jeg jo like så godt fly rundt med armene opp i været, for alle skjønner jo at jeg svetter da uansett. Men godt å høre at det går over! For hvis jeg skal ha det sånn resten av livet.. Vel, det blir nok ganske slitsomt.

Ellers skal jeg sjekke lappene på toppene mine nøye framover ;)

Gjest Deception
Skrevet

Aluminiumsklorid og Yerka (dyrere) er begge reseptfri, så bare løp til apoteket. Håper det hjelper. :)

Skrevet
Haha, ja det er det som er greia. Skal jeg skifte kan jeg jo like så godt fly rundt med armene opp i været, for alle skjønner jo at jeg svetter da uansett. Men godt å høre at det går over! For hvis jeg skal ha det sånn resten av livet.. Vel, det blir nok ganske slitsomt.

Ellers skal jeg sjekke lappene på toppene mine nøye framover  ;)

Et "triks" jeg brukte var å ha meden topp som jeg skiftet til når jeg kom på skolen. Ble jo gjerne litt varm av å gå oppover ( og dermed svettemerker under armene...) . Greit å ihvertfall begynne skoledagen uten svettemerker.Våtservietter var også kjekt å ha, en liten oppfriskning hver gang jeg var på toalettet.

Holdt meg også unna topper som var trange under armene eller i kunststoff, der ble det jo merker før jeg kom meg ut av badet.... :sur:

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for alle svar! Setter virkelig stor pris på det. Skal teste både Yerka og aluminiumsklorid så fort som mulig!

Gjest Gjest
Skrevet
Et "triks" jeg brukte var å ha meden topp som jeg skiftet til når jeg kom på skolen. Ble jo gjerne litt varm av å gå oppover ( og dermed svettemerker under armene...) . Greit å ihvertfall begynne skoledagen uten svettemerker.Våtservietter var også kjekt å ha, en liten oppfriskning hver gang jeg var på toalettet.

Holdt meg også unna topper som var trange under armene eller i kunststoff, der ble det jo merker før jeg kom meg ut av badet.... :sur:

Ja, vet du hva? I går skulle jeg ut, og hadde på meg en topp som jeg VET at jeg har store problemer med når det gjelder svetting. Men den er så fin! Og jeg hadde en jakkegenser over, så tenkte at det måtte jo gå greit, for en gang. Men i går var det ekstra ille, så jeg bretta sammen dopapir (!) og la under armene mens jeg sto på badet osv, for jeg svetta masse hele tiden! (Føler meg så utrolig ekkel her jeg sitter og skriver, men er hvertfall bra jeg er anonym ;) Er ellers veldig renslig og flink :ler: ) Og jeg tror jeg bytta ut papiret 5-6 ganger i løpet av 15 - 20 minutter, like gjennomvått hver gang! Ble redd jeg, det KAN jo ikke være normalt?

Skrevet
Tusen takk for alle svar! Setter virkelig stor pris på det. Skal teste både Yerka og aluminiumsklorid så fort som mulig!

Ikke test begge to samtidig da.

Jeg vil anbefale deg å unngå parfymerte deodoranter, helst ikke såpe heller.

Jeg har samme problem som deg, og er langt over pubertetsalder. For meg er det Yerka og STOP 24 deodorant som hjelper.

Eller kan du jo lese denne siden.

Skrevet

Jeg hadde store problemer med at jeg ble svett da jeg gikk på videregående, det var skikkelig frustrerende. Men etter et par år oppdaget jeg en deodorant som heter Spin (fra Dorothy Gray) - og da var problemet mitt løst. Denne deodoranten er nok ganske sterk, det lukter litt alkohol av den når man tar den på men er ellers uparfyrmert. Vel, i hvert fall den grønne som jeg bruker. Jeg pleier å kjøpe den på Vita. Man føler seg tørr og luktfri, og det var bare deilig!

Jeg bruker fortsatt denne deodoranten i dag, mange år etterpå. Men svettingen avtok av seg selv da jeg passerte 20, og nå trenger jeg faktisk bare bruke deodorant hvis jeg vet at jeg skal være en del i aktivitet.

Skrevet

Jeg er 27 og har dette problemet enda. Jeg bruker aluminiumsklorid og antiperspiranten til Clinique. Alu.kloriden er best, men de gangene jeg har glemt å påføre kvelden før jeg skal på jobb, så er Clinique sin antiperspirant akkurat nok til at jeg klarer meg gjennom dagen. Jeg har i tillegg en fysisk krevende jobb.

Gjest Gjest_Melinda_*
Skrevet

Jeg er 21 år og svetter også under armene. Det har jeg vel gjort siden jeg var 13-14, og det er ganske sjenerende. Det går opp og ned, men noen dager er jeg fuktig og våt under armene bare etter ti minutter. Det er ubehagelig og hemmende, fordi jeg må prøve å skjule det fra de rundt meg.

Jeg har også brukt aluminiumsklorid, og det funker veldig bra. Tok på hver kveld i noen uker og så ble det veldig tørt og fint under armene. Hvis du skal prøve det må du ha litt tålmodighet. En kamerat av meg fortalte imidlertid at dette bare vil forverre problemet slik at du svetter mer når du slutter med det igjen. Vet ikke om det er sant da!

Ellers er jeg blitt flink til å skjule svetteringene. Går mye i svarte eller mørkeblå, pene gensere med en fargerik singlet under. Også hvitt eller offwhite er praktisk. Eller noe med mønster på! Du kan også ta på en tynn genser og så ha en cardigan utenpå slik at svetteringene på genseren under ikke synes. Det behøver ikke bli så varmt heller, hvis plaggene er laget av bomull.

Jeg skjønner at dette er plagsomt for deg, men vit iallfall at du ikke er alene! :klem: Har inntrykk av at ingen av mine bekjente vet om dette, så ikke tro at alle legger merke til at du svetter.

Skrevet

Da jeg slet med dette husker jeg at jeg ønsket meg genser med svetteringsmønster... :sjenert:

Gjest Allinara
Skrevet

Mitchum er også en deo som er god.Jeg bruker den, finnes både parfymert og uparfymert...Funker kjempebra, har ikke hatt svetteringer med den jeg!!!Og jeg svetter mye...

• 1 år senere...
Skrevet
Mitchum er også en deo som er god.Jeg bruker den, finnes både parfymert og uparfymert...Funker kjempebra, har ikke hatt svetteringer med den jeg!!!Og jeg svetter mye...

ALLINARA eller andre Mitchum-brukere...:Flott!Hvilken type er din favoritt,du har kanskje prøvd flere av variantene?kor kjøper du den?pris?

Skrevet

Jeg har brukt Mitchum i mange år. Tidligere kjøpte jeg alltid en haug hvis jeg var i London, men nå har jeg faktisk funnet dem på Ultra! Jeg har prøvd ihvertfall tre ulike "dufter", men liker vel best den som har rosa strek over navnet (husker ikke hva den heter).

Jeg er en skikkelig armhulesvetterske og er veldig fornøyd med Mitchum - det er vel stort sett den eneste deoen jeg har prøvd som virkelig har funket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...