Gå til innhold

Et par "dumme" spørsmål


Devana

Anbefalte innlegg

Har et par spørsmål her som sikkert er veldig dumme, men det får heller være:

1. Hva er et domene?

2. Og hva vil bransjeorientering på et design si? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et domene er enkelt sagt din egen adresse på internett. For å gjøre det enkelt å finne fram på internett ble domenenavnsystemet opprettet, og alle land har sine egne endelser slik vi i norge benytter dott no.

På det siste er jeg ikke helt sikker. Vet at det drives bransjeorientering i forbindelse med endt skolegang for å lette valg av yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobcat
2. Og hva vil bransjeorientering på et design si? :sjenert:

Design av hva? Websidedesign? Modellering av systemer?

At noe er "bransjeorientert" vil jo si at noe er vinklet inn på en spesiell bransje/virksomhetstype.

Kan du si litt om sammenhengen her, så vil det sikkert hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobcat

Noe ved det andre spørsmålet ditt gjør at jeg tror jeg vil tilføye en liten ting:

Ordet "domene" brukes forøvrig også i forbindelse med organisasjoner. Vi snakker for eksempel om en virksomhets domene og om domenekunnskap. Det vil i det første tilfelle si en bedrifts kjerneaktiviteter - hvilken etterspørsel en tilbyder ønsker å dekke og på hvilken måte dette gjøres. Domenekunnskap vil si at man har inngående kunnskap om hvordan en bedrift fungerer. Hvilke kritiske suksessfaktorer som ligger til grunn, dvs kunnskap om markedsforhold, konkurranseforhold, informasjonsbehov og informasjonsflyt, organisering, IT-behov, osv.

Når man for eksempel skal utvikle informasjonssystemer for en bedrift, så er det veldig viktig at det er noen i utviklingsgruppen som sitter med en slik domenekunnskap. Et IT-system skal tilfredsstille et behov som bedriften har, og skal hjelpe til med å øke effektivitet, behovet for informasjon, o.l. Poenget er at investeringer innenfor dette feltet skal gi seg utslag på bunnlinjen. For å få til dette er det altså viktig å kjenne til de faktorene som er avgjørende, samt å ha kunnskap om hva bedriften må forholde seg til både innad og utad.

Sånn i internettsammenheng så er et domene det Smigul snakker om. Det er en adresse tilknyttet en IP-adresse til en annen datamaskin på nettverket. I stedet for at vi skal punsje inn en lang og trøblete IP-adresse hver gang vi f.eks. skal inn på en webside, så bruker vi et navn som er enkelt å huske. Når du skriver inn domenenavnet og trykker enter, så vil forespørselen sendes til et lite knippe med såkalte DNS-servere som igjen videreformidler forespørselen til riktig IP-adresse/datamaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hva vil bransjeorientering på design si? Det høres litt snake oil ut, påberope seg ekstra kredibilitet om designet i seg selv er for dårlig. Men hva vet vel jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at bransjeorientering for design går på å være bevisst på formgivingen av en kommersiell website i forhold til bransjen firmaet opererer i. I min jobb har vi en del advokatkontorer som kunder. De har andre krav til hvordan deres sider skal se ut enn det sidene til en barnehage eller en ungdomsklubb skal se ut. Noe som ser seriøst ut for noen ser kjedelig ut for andre, og omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...