Gå til innhold

yoga/meditasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen her som driver med yoga eller meditasjon og kan fortelle om effektene dere har fått etterhvert. Vil spesielt høre fra de som har holdt på i mange år. Vet noen også om undersøkelser av lang tids effekten? Jeg har gjort yoga uregelmessig en stund nå, men begynner å få til en jevnere praksis. Skal prøve å få til en jevn meditasjonspraksis etter hvert også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg driver ikke med det nå, men mediterte hver dag i en 3-års periode. Langtidseffekter merket jeg ikke. Det som først og fremst gjorde utslag hos meg var bedret nattesøvn. Fra å ha til dels store søvnproblemer (2-4 netter i uka) så hadde jeg kanskje et par netter i måneden med kaotisk søvnmønster.

Skulle gjerne tatt opp meditasjonen igjen, men har havnet i tidsklemma. Vanskelig å ta seg tid til de 20 minuttene om morgenen når man skal være på jobb kl 7.

Åja, det var sant sa'n. Jeg burde kanskje nevnt at det er TM jeg praktiserer (eller strengt tatt praktiserte.)

Endret av Cata
Skrevet

Jeg driver med acem-meditasjon, og det gir merkbare og store langsiktige forandringer på følelser og selvoppfatning, i positiv retning.

Andre meditasjonsteknikker er mer kun for avspenning, ettersom jeg har forstått.

Gjest -Gjest-
Skrevet

Jeg driver med yoga regelmessig, og har vel for det meste merket at jeg har blitt mykere. Og fått litt mer faste og tonede former. Det er vel det meste av mine erfaringer. Men venninna mi snakker om at yogaen gjør henne mye mer avslappa og fattet. Jeg går på kurs da, en gang i uken. Har ikke gått så veldig lenge, men merket forskjell etter første gangen.

Skrevet

Jeg drev regelmessig med yoga i et par år, og ble faktisk 2 cm høyere! Hadde sikkert noe med den forbedrede holdningen/utsrekkingen av ryggsøylen å gjøre. Jeg fikk dessuten sterkere stabiliseringsmuskler, noe som hjalp på både holdning og i alle hverdagens aktiviteter. :)

Hmm....MÅ få tid til mer yoga snart, kjenner jeg. Er på tur å bli potetsekk igjen..:(

Gjest Solsikke
Skrevet
Jeg driver med acem-meditasjon, og det gir merkbare og store langsiktige forandringer på følelser og selvoppfatning, i positiv retning.

Andre meditasjonsteknikker er mer kun for avspenning, ettersom jeg har forstått.

Dette stemmer ikke, etter hva jeg vet så går alle meditasjonsformer ut på å få det bedre meg seg selv, bli mer rolig, slappe av mer, styrke selvfølelsen, løse opp i spenninger osv. :)

Jeg drev med yoga fast for noen år siden, og ble mye mykere, og det hjalp også på humøret og søvn!

Jeg har også drevet litt med meditasjon, mest med meditasjons cd'er som veileder deg. Da ligger du bare på sofaen/senga og hører på cd'en mens tankene flyter. Veldig avslappende.

Skulle gjerne drevet mer med både yoga og meditasjon, har lyst å ta yoga hver morgen før jobb og meditere om ettermiddagen/kveld etter en lang dag på jobb - vet at det hjelper mye, men det er ikke alltid så lett å sette av tid til! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg klarer nå å få til en helt jevn praksis fordi jeg står opp til nøyaktig samme tid og gjør yoga i en time på alle hverdagene. Det må bli en del av en fast rutine så man fjerner valgets kvaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...