Gå til innhold

Fortid er fortid


valentino

Anbefalte innlegg

Jeg har voldtatt alle jenter i en hel bygd. Jeg har ranet flere ti-talls eldre forsvarsløse damer. Jeg har med overlegg drept minst ti menn.

Alt dette er fortid. Jeg FORLANGER å blir akseptert på grunn av dette!

((Jeg har naturligvis ikke gjort noe av det ovennevnte. Poenget er å illustrere urimeligheten i utsagnet om at "Fortid er fortid")

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har voldtatt alle jenter i en hel bygd. Jeg har ranet flere ti-talls eldre forsvarsløse damer. Jeg har med overlegg drept minst ti menn.

Alt dette er fortid. Jeg FORLANGER å blir akseptert på grunn av dette!

((Jeg har naturligvis ikke gjort noe av det ovennevnte. Poenget er å illustrere urimeligheten i utsagnet om at "Fortid er fortid")

Hei igjen ;)

Du kan forlange å bli akseptert på tross av det du har gjort, men du vil nok streve litt med det. Men jeg mener fremdeles at det ikke er min jobb å dømme deg for det. Har ikke sansen for offentlig heksejakt og uthenging av andre mennesker. Og om det skulle være noen som ville akseptert deg på tross av din litt spesielle fortid, så bra for deg. Det er vel ingen andres sin sak. Vi må alle feie for vår egen dør.

Dessuten er det store kulturelle forskjeller rundt omkring i verden, og kanskje det finnes et sted der du ville blitt den store lokale helten.

Jeg skjønner årsaken til at du startet denne tråden, så jeg vil bare tilføye at hadde du fått alle jentene i bygda til sengs uten bruk av makt hadde jeg glatt akseptert deg. :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra poeng.

Ansvarsfraskrivelse blir altfor enkelt når folk bare skylder på at noe skjedde i fortiden. Synes folk skal stå til ansvar for alt de har gjort helt fra ungdommen av. Man har jo en rimelig god følelse av hva som er rett og galt helt fra barndommen av. Da jeg var tenåring hørte jeg så mange jevnaldrende som sa jeg kan jo gjøre ditt og datt selv om jeg vet det er galt, fordi jeg kan jo bare skylde på at jeg var ung/fortiden uansett. Så gikk de ut og gjorde jævlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vintersol

"Den beste måten å spå framtiden på, er å se på fortiden" bruker venninnen min å si.

Hvis du ble dømt for 5 voldtekter for 10 år siden, men har i løpet av disse 10 årene vist at du tar avstand fra handlingen, og at sannsynligheten for at du ikke vil begå en ny voldtekt er større enn det motsatte, ja, da mener jeg at fortid er fortid.

Men ved å ha "voldtatt" en hel bygd, viser du at dette er en adferd som ikke ligger i fortiden, det danner et gjentakende mønster.

Sannsynligheten for at det skal skje igjen er absolutt til stede i nåtid, og er derfor ikke "fortid"...

Må bare førye til:

Etter hvert som tiden går, og en ikke begår nye "tabber", dannes en ny fortid.

Når sannsynligheten for at en vil gjøre "tabben" på nytt igjen er absolutt minimal (tilnærmet ikke-eksisterende), da er fortid fortid.

Endret av Vintersol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er noe forskjell på å ha utført kriminelle handlinger i fortiden og hatt sex.

Med mindre du er en kvinne! Da er det omtrent likestilt :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...