Gå til innhold

Kvinner som utsettes for overgrep


Heart

Anbefalte innlegg

Fordi de ligger nede for telling og ikke orker den gjenopplevelsen og anledning til å bli tråkket på igjen som det er å måtte forklare seg til fremmede er, utsikter til avhør, henleggelse, rettssak, frifinnelse, at informasjon kommer ut i lokalmiljøet osv.

Jeg reagerer på at fokuset ikke er å hjelpe offeret, men at offeret skal ta belastningen med å få noen straffet.

Veldig enig! Offeret ligger alt nede for telling, så det å være ansvarlig for at overgriper ikke forgriper seg igjen blir altfor mye ansvar å legge på en person i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå diskuterer du vel to forskjellige ting her? Det ene er den samfunnsmessige siden av det, og i forhold til den bør man vanligvis anmelde. Det andre er den personlige siden av det, og i forhold til denne er det ikke alltid riktig å anmelde. Og det å gjøre seg selv til offer hører med til den personlige siden av det, og derfor blir det helt feil å sette likehtstegn mellom å ikke anmelde, og å gjøre seg selv til offer. Det fungerer sikkert slik for noen, men for andre kan det faktisk virke motsatt.

nei, jeg diskuterer ikke to ulike ting. vi er bare helt uenige, sånn er det bare. det får vi tåle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =tentacle=
ja, jeg synes det er greit med litt logisk tankegang i slike følelsesladde saker... og det er ikke fordi man mangler perspektiv og empati. man ønsker at ting kunne vært annerledes...å gå til lege, og å anmelde, kan i like stor grad handle om å stå opp for seg selv, kreve på vegne av seg selv at man får hjelp og bekreftet sine tanker og følelser rundt en grusom opplevelse. det er vanskelig som pårørende i ettertid å hjelpe en person som ikke har villet prøve å hjelpe seg selv!

Har du fått med deg at en del opplever sin situasjon verre etter prosessen rundt anmeldelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...