Moshy Skrevet 19. mars 2007 #21 Skrevet 19. mars 2007 Fordi de ligger nede for telling og ikke orker den gjenopplevelsen og anledning til å bli tråkket på igjen som det er å måtte forklare seg til fremmede er, utsikter til avhør, henleggelse, rettssak, frifinnelse, at informasjon kommer ut i lokalmiljøet osv. Jeg reagerer på at fokuset ikke er å hjelpe offeret, men at offeret skal ta belastningen med å få noen straffet. ← Veldig enig! Offeret ligger alt nede for telling, så det å være ansvarlig for at overgriper ikke forgriper seg igjen blir altfor mye ansvar å legge på en person i en slik situasjon.
Solskinnsbolla Skrevet 20. mars 2007 #22 Skrevet 20. mars 2007 Nå diskuterer du vel to forskjellige ting her? Det ene er den samfunnsmessige siden av det, og i forhold til den bør man vanligvis anmelde. Det andre er den personlige siden av det, og i forhold til denne er det ikke alltid riktig å anmelde. Og det å gjøre seg selv til offer hører med til den personlige siden av det, og derfor blir det helt feil å sette likehtstegn mellom å ikke anmelde, og å gjøre seg selv til offer. Det fungerer sikkert slik for noen, men for andre kan det faktisk virke motsatt. ← nei, jeg diskuterer ikke to ulike ting. vi er bare helt uenige, sånn er det bare. det får vi tåle
Gjest =tentacle= Skrevet 20. mars 2007 #23 Skrevet 20. mars 2007 ja, jeg synes det er greit med litt logisk tankegang i slike følelsesladde saker... og det er ikke fordi man mangler perspektiv og empati. man ønsker at ting kunne vært annerledes...å gå til lege, og å anmelde, kan i like stor grad handle om å stå opp for seg selv, kreve på vegne av seg selv at man får hjelp og bekreftet sine tanker og følelser rundt en grusom opplevelse. det er vanskelig som pårørende i ettertid å hjelpe en person som ikke har villet prøve å hjelpe seg selv! ← Har du fått med deg at en del opplever sin situasjon verre etter prosessen rundt anmeldelse?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå