havana Skrevet 17. mars 2007 #1 Skrevet 17. mars 2007 Hei jeg lurer på om noen av dere har noen gode råd mot sterke mensen smerter? jeg har hatt den siden jeg var 11,og blir nå 11år siden,og de gir seg ikke.. jeg er litt skeptisk mot p-piller for jeg har hørt at det i noen tilfeller har forverret situasjonen,og kan føre til stor vektøkning. Jeg tar paracet og alt,men det virker ikke lenge nok til at jeg kan gå på skolen eller jobben,så hvis noen har noen fine råd hadde jeg satt kjempe pris på tilbakemelding! Ha en fortsatt fin dag
dront Skrevet 17. mars 2007 #2 Skrevet 17. mars 2007 Vel, p-piller virker nok oftere "riktige" veien for folk med store menssmerter enn motsatt, så jeg ville vurdert å prøve. Ikke alle får vektproblemer heller, jeg gjorde ikke det (men ble et mentalt tilfelle, nesten..). Ellers sies det at nattlysolje kan hjelpe, har ikke hørt om noen med erfaringer på dette, dessverre. Får du i deg nok jern? Mål jernprosenten og ta evt Floradix i perioden før mensen, hvis du ikke trenger mer jerntilskudd (dette må legen avgjøre). Naproxen (?) kan kanskje fungere bedre enn paracet?
Amalie_85 Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Vel, p-piller virker nok oftere "riktige" veien for folk med store menssmerter enn motsatt, så jeg ville vurdert å prøve. Ikke alle får vektproblemer heller, jeg gjorde ikke det (men ble et mentalt tilfelle, nesten..). Naproxen (?) kan kanskje fungere bedre enn paracet? ← Enig med dette. Jeg må ha Naxproxen (?) usikker jeg og hvordan det skrives. Andre "vanlige" smertestillende er ikke godt nok for disse smertene. Jeg begynte på p-piller fordi jeg hadde så store smerter. Og jeg har aldri hatt noen vekt økning på grunn av det. Men det hjalp litt. Lykke til
Malama Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 På apoteket lo de av meg når jeg sa at paracet og ibux ikke virka... naproxen ja, det er saken. (synes det var dumt av henne å le sånn, i mange år har jeg jo klart meg med paracet, og da ville det jo vært dumt å ta sterkere saker, men det er en annen sak) Men, om smertene ikke tas av paracet/ibux, så kjøper du naproxen reseptfritt på apokteket mot mens-smerter, og de funker myyyye bedre. Og de har opp mot 12 timers virketid, i motseting til paracet som varer i 4 timer eller noe sånn..., så de FUNKER faktsik! P-piller... ja, det reduserer somregel mens-smertene, men om du ikke trenger dem som prevensjon ville jeg forsøkt noe annet først. For, p-piller har så mange andre effekter.
havana Skrevet 18. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2007 Takker for svar=) jeg har astma i tilegg så er lite av smertestillende jeg kan bruke forutenom paracet, men jeg skal skjekke ut om dette naproxen(?!),for det høres jo bra ut.. Ha en fortsatt fin fin Helg alle sammen
Gjest Vampyra Skrevet 18. mars 2007 #6 Skrevet 18. mars 2007 Hvis du ikke tåler ibux tåler du heller ikke naproxen, de inneholder mye av det samme.
Malama Skrevet 18. mars 2007 #7 Skrevet 18. mars 2007 Men om du har begrensninger på hva du kan bruke av piller, ta det opp med legen. Det finnes sterkere paracetamol-baserte enn paracet, men du må gjerne ha resept. Men ta det opp med legen.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2007 #8 Skrevet 18. mars 2007 Har du vært hos legen og sjekket at det ikke er bakenforliggende årsaker til smertene dine? Cyster eller pcos f.eks...
Leo Skrevet 18. mars 2007 #9 Skrevet 18. mars 2007 Har du vært hos legen og sjekket at det ikke er bakenforliggende årsaker til smertene dine? Cyster eller pcos f.eks... ← Endiometrose er også en vanlig årsak til sterke menstruasjonssmerter og jeg anbefaler deg også å gå til lege, og evt. få henvisning til gynekolog, for å finne ut hva smertene skyldes. Mange av disse lidelsene kan medføre problemer med å få barn senere og selv om barn er fjernt for deg nå, kan det være greit å vite om og kunne ta hensyn til. I samråd med legen kan du da også avgjøre hvilken behandling som evt. finnes og hvilke medikamenter du kan/bør bruke.
Gjest Rosin Skrevet 18. mars 2007 #10 Skrevet 18. mars 2007 Varm varmeflaske, hvetepose eller rispose på magen kan også hjelpe på smertene. Iallfall har dette god effekt på meg. En varm dusj med mye varmt vann på magen hjelper også. Disse tipsene er verre å gjennomføre på jobb, men hjemme er dette uvurderlig for meg.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2007 #11 Skrevet 20. mars 2007 Tren, og følg med på hva du spiser. Jeg får et rnt helvete om jeg får i meg enkelte typer mat (krydder, mye salt, stekt osv er FYFY i et par dager pr måned). ryllikekstrakt og magnesium har en positiv virkning. Men husk å kun ta ryllik når du vet at du ikke er gravid, og ikke som forebyggende i dagene i forkant. Magnesium kan du gjerne begynne med dagen før.
Rainbow Brite Skrevet 20. mars 2007 #12 Skrevet 20. mars 2007 Få Cataflam på resept, de er beregnet på mensensmerter fra helvete! Naproxen er for svakt for meg, men Cataflam har hatt en bedre effekt, selv om jeg fortsatt er sengeliggende med varmeflaske og håpet om å besvime så fort som mulig så jeg kan sovne og våkne opp mange timer senere med smerter som er mer levlige...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå