Elle Melle Skrevet 16. mars 2007 #1 Skrevet 16. mars 2007 Jeg kom over denne, og måtte rett og slett bare dele: http://forum.r-b-v.net/index.php Hva kan man si, annet enn
Gjest Chrizzy Skrevet 17. mars 2007 #3 Skrevet 17. mars 2007 Det at barnevernet ikke kan gå ut med sin side av saken, gjør at jeg tar avstand til slike debatter. Jeg vet ikke om det jeg får servert er virkelig. Kan hende jeg er kald, jeg ser det... Jeg har noen venner som jobber i barnevernet, jeg har også på grunn av personlige erfaringer med mennesker jeg kjenner, fulgt barnevernssaker i lang tid, som oftest finner jeg ikke så mye galt med barnevernet. Ja, det finnes dumme mennesker der, korttenkte svarthvite mennesker som ikke har livserfaring. Men beklagligvis, slik jeg ser det, er feilen i det lange løp motsatt vei av dette, de gjør for lite... Barnevernet kan ikke engang kreve rustester i dag, personvernet setter en stopp for dette...
Lemona Skrevet 17. mars 2007 #4 Skrevet 17. mars 2007 Det at barnevernet ikke kan gå ut med sin side av saken, gjør at jeg tar avstand til slike debatter. Jeg vet ikke om det jeg får servert er virkelig. Kan hende jeg er kald, jeg ser det... Jeg har noen venner som jobber i barnevernet, jeg har også på grunn av personlige erfaringer med mennesker jeg kjenner, fulgt barnevernssaker i lang tid, som oftest finner jeg ikke så mye galt med barnevernet. Ja, det finnes dumme mennesker der, korttenkte svarthvite mennesker som ikke har livserfaring. Men beklagligvis, slik jeg ser det, er feilen i det lange løp motsatt vei av dette, de gjør for lite... Barnevernet kan ikke engang kreve rustester i dag, personvernet setter en stopp for dette... ← Jeg er så enig så enig. Jeg har en jobb hvor jeg ofte samarbeider med barnevernet, og erfaringen er absolutt at de i mange tilfeller setter inn altfor lette tiltak altfor sent. Dette har mye med ressurser, men også lovverk å gjøre. Det skal myyyye til før barnevernet fratar foreldre omsorgen for barn. Se og hør-historier av sorten: "Barnevernet tok barna mine fordi jeg skar for tykke brødskiver" overrasker det meg at så mange tar på alvor.
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. mars 2007 #5 Skrevet 17. mars 2007 Fascinerende dette. For mer av dette se på Barnas Rett. Syns blant annet dette utdraget sier det meste: Den største smerte er å miste nærheten og naturlige rettigheter til egne barn og barnebarn! Uten slekt og nærmiljø mister lengtende barn identiteten. Statistikk for selvmord, helseproblem etc hos barnevernsbarn er dramatisk. Foreldrene ser ut til å fjerne seg helt fra muligheten for at det er de selv som har bidratt til barnas dårlige psykiske helse. Dessuten er det vel ingen som mener at det er optimalt å bli fjernet fra foreldrene sine og vokse opp i fosterhjem. Men her må man avveie, og velge det beste av to onder. Jeg vil tro det ikke er samfunnets mest ressurssterke som er aktive på denne siden, men likevel blir jeg satt ut av den manglende selvinnsikten. Det fins nok de som virkelig har blitt urettferdig behandlet av barnevernet, men velger å tro at bvs tiltak stort sett er velbegrunnede. Det meste av deres arbeid går forøvrig ut på å iverksette tiltak hjemme hos familier som bor med barna, ikke omsorgsovertakelse. En del foreldre henvender seg også frivillig til bv fordi de vet de kan få hjelp der. Skulle ønske bv ikke hadde et sånt image-problem, slik at flere familier kunne henvendt seg til dem før det går for langt.
Gjest Mayamor Skrevet 17. mars 2007 #6 Skrevet 17. mars 2007 Skulle ønske bv ikke hadde et sånt image-problem, slik at flere familier kunne henvendt seg til dem før det går for langt. Det er jeg enig i og dermed kan en kanskje bedre forstå de mennesker som blir utsatt for en bekymringsmelding at de kan føle seg maktesløse, veiet og funnet for lett (spesielt om bekymringsmeldingen sendes anonymt...). Folk flest er glade i barna sine og vil deres beste, men noen har problemer BV kunne hjulpet dem til å komme på rett kjøl og videre vært gode omsorgspersoner for barna sine. Desverre er det de som hyler høyest en hører om, ikke de som har fått god hjelp og støtte - da det desverre er tabubelagt å være i kontakt med dem: "Da er du dårlig forelder da"... Jeg tror at BV må bli mer åpen. Men hvordan det skal gå til og samtidig være taushetsbelagt vet jeg ikke.
Frey Skrevet 17. mars 2007 #7 Skrevet 17. mars 2007 (endret) Dette er snakk om en gjeng som virkelig har skylapper. De fastholder at i omtrent alle tilfeller er det bedre for barnet å bo hos foreldrene - og da er det snakk om de tilfellene hvor barnevernet går så langt som til omsorgsovertakelse Jeg har diskutert meg blå med disse folkene på VG's debattsider. På deres egne sider går det ikke an å diskutere og stille spørsmål. Slike innlegg blir slettet og de blokkerer IP-adressen Barnevernet gjør feil de, helt klart. Det er tross alt bare mennesker som jobber der,og hvor det jobber mennesker vil det alltid skje feil. Det er derfor det er viktig å ha et kristisk oppsyn med barnevernets arbeid. Det bør også opprettes et uavhengig klageorgan som kan gjennomgå saker hvor folk mener seg urettferdig behandlet. Men at bv hjelper en utrolig mengde mennesker (selv om alle ikke innser at det er hjelp til å begynne med), og bv er en instans vi må ha. Så når en gjeng ekstremister vil legge ned hele bv må jeg innrømme at jeg har vanskelig for å ta dem seriøst Edit typo Endret 17. mars 2007 av Frey
Far til 2 Skrevet 17. mars 2007 #8 Skrevet 17. mars 2007 Jeg regnes sikkert som ekstrimist blandt enkelte, men det jeg fant i den første linken må da ABSOLUT være ekstreme meninger. "Barnas rett" er noe jeg har lest om før, og selv om jeg også vil regne det som "ekstremister", tror jeg det er stor forskjell på disse to. "Barnas rett" setter i det minste fokus på problemet på en langt mer balansert måte. Jeg er enig i at det må være mulighet å sette fokus på enkelte maktmennesker og etater/organisasjoner (jeg regner barnevernet som en av disse), men jeg er fortsatt av den mening at vi trenger et barnevern som er der for barna, noe jeg tror de fleste er enig i. Og ofte er det ikke et problem at de gjør tiltak, men at de har manglende tiltak. Problemet til dagens barnevern slår med andre vord begge veier. For å utbedre dette må det fra tid til annen settes fokus på det de gjør. Hvis ikke vil de fortsette å gjøre feil. Jeg tror imidlertid at "De Virkelige Ekstrimistene" går for langt og delvis motarbeider sin egen sak i manges øyne. Men muligens ser de ingen andre muligheter for å få presse og andre til å sette fokus på de overgrep som skjer. På sett og vis kan en si at de faller for samme grep som det barnevernet gjør, men fra en litt annen vinkel. Dette med barnevernets "taushetsplikt" ved absolutt alle anledninger tror jeg er et feilgrep. I mine øyne burde de utvilsomt vært mer ute blandt folk, og det burde vært en bedre kontroll med etaten og deres arbeidsmetoder og tiltak/mangel på tiltak. Da ville de sannsynligvis ikke fått så sterke reaksjoner mot seg fordi evt. feil kunne blitt rettet opp.
Gjest Leiababe Skrevet 17. mars 2007 #9 Skrevet 17. mars 2007 Dette med barnevernets "taushetsplikt" ved absolutt alle anledninger tror jeg er et feilgrep. I mine øyne burde de utvilsomt vært mer ute blandt folk, og det burde vært en bedre kontroll med etaten og deres arbeidsmetoder og tiltak/mangel på tiltak. Da ville de sannsynligvis ikke fått så sterke reaksjoner mot seg fordi evt. feil kunne blitt rettet opp. ← Men dette er jo ikke barnevernets "feil". Hvis taushetsplikten skal forandres, må jo lovverket endres, og det blir jo galt å kritisere barnevernet for akkurat dette. Og jeg er fryktelig glad for taushetsplikten også. Som det ble skrevet over.. barnevernet kunne gjerne vært mer åpent, men jeg ser ikke helt hvordan det skal skje uten å overskride taushetsplikten.. :klø:
Gjest care Skrevet 17. mars 2007 #10 Skrevet 17. mars 2007 Hvis jeg skal kommentere den siden der så vil jeg bare si at han Arild Holta, admin ikke virker helt god i hode. Verden er ikke svart - hvit, men grånyansert. Han sier om bv: Barnevernet er en hengemyr av irrasjonalitet, ideologi, svake vitenskaper, mulighet for maktmisbruk, løgner etc, og kan aldri fungere.
Frey Skrevet 17. mars 2007 #11 Skrevet 17. mars 2007 Hvis jeg skal kommentere den siden der så vil jeg bare si at han Arild Holta, admin ikke virker helt god i hode. Verden er ikke svart - hvit, men grånyansert. Hvis du googler Arild Holta så finner du mye "interessant" lesing...
org Skrevet 17. mars 2007 #12 Skrevet 17. mars 2007 Ja, og det verste av alt, de er ikke mottakelig for andres meninger. De kjører sitt syn på det, samma hva!
Smigul Skrevet 17. mars 2007 #13 Skrevet 17. mars 2007 Jeg "googlet" denne Arild Holta og har lest gjennom en del av artiklene. Det er godt ikke han representerer flertallet med slike meninger i dette land. Jeg grøsser på ryggen bare ved å tenke på at han er løs der ute.
Frey Skrevet 17. mars 2007 #14 Skrevet 17. mars 2007 Jeg "googlet" denne Arild Holta og har lest gjennom en del av artiklene. Det er godt ikke han representerer flertallet med slike meninger i dette land. Mannen, sammen med noen andre profilerte meningsfeller, blir betraktet som en guru av veldig mange som mener seg urettferdig behandlet av barnevernet. Gjennomganstonen i rådene han gir er å motarbeide bv mest mulig,lyve og henge ut alt og alle så lenge det kan fremme SAKEN, som jo er å få lagt ned bv. Når man prøver å spørre disse hvordan man skal hjelpe barn som blir mishandlet av foreldre osv osv blir dette snakket bort. Man får aldri svar på spørsmålet om hva et fornuftig alternativ til barnevernet faktisk er.
Gjest care Skrevet 17. mars 2007 #15 Skrevet 17. mars 2007 Mannen, sammen med noen andre profilerte meningsfeller, blir betraktet som en guru av veldig mange som mener seg urettferdig behandlet av barnevernet. ← Hvis han blir betraktet som en guru, så sier det seg selv hvilke disipler han har?
Gjest baby-E Skrevet 17. mars 2007 #17 Skrevet 17. mars 2007 Syns det var skummel lesing på denne siden. Lurer på hvorfor de sitter med denne frykten for helsesøstre og barnevernet. Jeg får mine tanker.
Far til 2 Skrevet 17. mars 2007 #18 Skrevet 17. mars 2007 Mannen, sammen med noen andre profilerte meningsfeller, blir betraktet som en guru av veldig mange som mener seg urettferdig behandlet av barnevernet. ... ... ← Jeg har faktisk ikke hørt om denne karen før (selv om enkelte av hans meninger sammefaller med mine, kansje i en litt mer ekstrem form). Jeg var innom linken som ble beskrevet ovenfor, men fant ingenting om "urettferdig behandling". Greit nok om du ikke har noen link, men jeg ble litt nyskjerrig på hva dette kan være.
Gjest Bodillen Skrevet 17. mars 2007 #19 Skrevet 17. mars 2007 Jeg sitter her og lurer på om denne siden er virkelig, rett og slett. Jeg er selv fostermor, i tillegg til at jeg jobber med barn som er under omsorg av barnevernet, og jeg må si at de menneskene som står bak denne nettsiden og disse innleggene fremstår som virkelighetsfjerne. Jeg kjenner ikke et eneste barn eller ungdom som har kommet under omsorg av barnevernet "for tidlig" eller uten grunn. Hun som er leder for barnevernsbarnas egen organisasjon kunne fortelle det samme i et intervju jeg leste, husker ikke hvor. Faktisk er det slik at de fleste av dem bærer på en viss bitterhet fordi de ikke ble hjulpet på et mye tidligere tidspunkt. Jeg kjenner til et par av de som står på lista over "profilerte fosterforeldre". Jeg får virkelig bare fullstendig hakeslepp av hele opplegget. Galskap...
Elle Melle Skrevet 18. mars 2007 Forfatter #20 Skrevet 18. mars 2007 Vi trenger ikke spre rykter om folk som meget vel klarer å henge ut seg selv. Det er streng tatt ikke god forumskikk. En tanke som slår meg: Hvis det som skrives på dette forumet er representativt for hvordan disse folka tar fornuftig kritikk, da skjønner jeg at bv har hatt problemer med å samarbeide med dem om gode løsninger.
Anbefalte innlegg