Gå til innhold

Hjelp jeg tar "lappen"


Wonders

Anbefalte innlegg

Jeg er vettskremt, har masse mareritt, og har aldri likt å sitte ved førersiden.

Har bodd i Oslo i øyeblikklig 10 år, og hakke trengt bil.

I forbindelse med jobb så vil det være bra å ha lappen, samt det gir frihet.

Hva sliter/slet du med helt konkret?

Hvor mange ganger kjørte du opp eller måtte ta teori?

Hvilke ruter tok dere(om du kjørte opp i Oslo området)

Åssen kunne du tenkt deg at ting ble mere tilrettelangt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange ganger kjørte du opp eller måtte ta teori?

Klarte begge deler på første forsøk (i Oslo), hadde faktisk ikke en eneste feil på oppkjøringen.

Hvilke ruter tok dere(om du kjørte opp i Oslo området)

Vi kjørte delvis oppover Holmenkollen (via Slemdal) og så ned via Smestadkrysset og til Majorstuen, ned til Bislett bl.a. Husker ikke helt faktisk.

Hva sliter/slet du med helt konkret?

Teorien var ikke noe problem. Leste gjennom to kvelder før og klarte prøven på første forsøk. Når det gjelder selve kjøringen hadde jeg ingen problemer rent teknisk, men slet litt med planleggingen. Jeg fulgte for lite med på skilter om hvor vi skulle. Jeg var ikke flink nok til å heve blikket egentlig, var for opptatt med å se rett foran bilene og ikke på trafikken og skiltene rundt meg. Men det kom etterhvert da.

Jeg husker godt at kjøretimene etterhvert ble et mareritt, jeg følte at kjørelæreren aldri ble helt fornøyd. Jeg hadde nok verdens dårligste selvtillit da jeg skulle ta selve oppkjøringen, men ble straks veldig positivt overrasket da det viste seg at sensoren var kjempehyggelig. Vi hørte på radioen og skravlet om alt mulig rart underveis og det var så herlig å endelig kjøre med noen som ikke pirket på noe av det jeg gjorde. Han skrev heller ingen notater (men jeg hadde blitt fortalt på forhånd at det godt kunne hende og notatene trengte ikke være negative). Han påpekte ingen feil og jeg stod med glans. Jeg var utrolig glad og lettet og følte at oppkjøringen hadde vært 10 ganger lettere enn noen av de kjøretimene jeg hadde hatt. I ettertid tenker jeg vel at det var nettopp det som var kjørelærerens mål. Han var kanskje streng, men han sørget for at jeg kunne det jeg skulle, og jeg vet at han er veldig flink og er godt kjent i miljøet, men for min egen del skulle jeg nok likevel ønsket at han var litt mer avslappet og behagelig å kjøre med. Men alt det var i grunnen glemt da jeg stod der med lappen i hånden. :-D

Lykke til i allefall. Det kommer til å gå fint. Selv om det er litt mer stress å kjøre i Oslo framfor en liten by er det deilig når du kan det og føler det trygg på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Klarte også teori og oppkjøring på første forsøk. Hadde et par små feil på oppkjøringen, men det var ikke noe som var av noen betydning - husker ikke hva det var en gang.

Jeg tok oppkjøring og kjøretimer i Drammen.

Ellers har jeg samme opplevelse som Arkana med kjøretimer kontra oppkjøring. Var utrolig fornøyd med kjørelæreren min - han var skikkelig streng, pirket og maste på alt - men han sa også fra når jeg gjorde ting helt riktig.

Så da jeg kom til oppkjøringen med en blid sensor som ikke maste om noen ting - var jo ikke det noen sak. Jeg tenkte at han maser ikke fordi dette skal jeg kunne selv nå - og det skal jeg vise og. :)

Men ikke tenk så mye på oppkjøringen enda - for når du kommer så langt har du øvd mye og føler deg mye tryggere bak rattet enn du gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svarte teori jeg.

Selv om det egentlig gikk fint. Men strøk første gang. Jeg var så nervøs og følte meg ikke klar men mamma mente at jeg måtte ta den nå siden jeg nettopp var ferdig med teori kurset. Men andre gang gikk det kjempe fint. Bare 2 feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk helt fint. Klarte teori og oppkjøring på første forsøk (men kjørte opp i en småby da). Det jeg husker jeg slet litt med var lukeparkering :ler: , og det gjør jeg forresten den dag i dag. Havner alltid pinlig langt fra fortauskanten.

Mener å huske at den feilen jeg gjorde på oppkjøringa var at jeg slakket litt seint av på farten da jeg skulle fra en 80-sone til en 60-sone, eller noe sånt - men siden jeg var nede på riktig hastighet da jeg var inne i sonen så strøk de meg ikke. (Nei, jeg bråbremset ikke heller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte teoriprøven og oppkjøringen på første forsøk. Tok intensivkurs, og gjorde unna alt sammen på tre uker, untatt mørkekjøringen, som jeg måtte ta i oktober, etter at jeg hadde fått lappen (ikke spør, det var i allefall slik, men hvorfor aner jeg ikke).

Kan ikke huske at jeg slet spesielt med noe, men utregning av bremselengder og slikt var litt vanskelig. Måtte bare pugge det, har aldri hatt bruk for det siden (man vet jo at man skal holde større avstand når det er vått eller glatt, men nøyaktig hvor mange meter er jo ikke så lett å ta på øyemål uansett)

På oppkjøringa syns jeg huske at jeg var litt for treg med å kjøre ut på forkjørsveg, jeg turte ikke bruke lukene i trafikken som jeg kunne ha gjort. Og så kjørte jeg litt fort etter forholdene ett sted, selv om jeg holdt fartsgrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frysepulver

Hva sliter/slet du med helt konkret?

Slet med rundkjøringer, men det har gått seg til. Man lærer jo mest av å faktisk få lappen og kjøre selv :)

Hvor mange ganger kjørte du opp eller måtte ta teori?

Stod på den andre teoriprøven og 3. kjøreprøven

Hvilke ruter tok dere(om du kjørte opp i Oslo området)

Kjørte overalt i Oslo da jeg øvelseskjørte. Strøk på oppkjøringen rundt Bislett/St. Hanshaugen, stod på Majorstuen. Den første oppkjøringen kjørte jeg i Bærum, strøk pga. for mange småfeil og helhetsinntrykk.

Åssen kunne du tenkt deg at ting ble mere tilrettelangt?

Kan ikke si at jeg har så mange meninger om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg gikk det helt fint å ta lappen, jeg slet egentlig ikke med noe spesielt.

Jeg tok intensiv teorikurs da jeg var 18, men så utsatte jeg kjøringen fordi jeg ikke hadde råd til å ta lappen alikevel.

Jeg begynte med kjøretimer 5 år etter for da hadde jeg fått fast jobb og hadde endelig råd til det. Jeg slapp teorikurset siden jeg allerede hadde tatt det. Da jeg skulle ta prøva på skolen leste jeg gjennom boka en gang kvelden før prøva. Jeg tok egentlig prøva for å se hva jeg ikke kunne og som jeg da måtte lese på, jeg ble veldig overrasket da jeg besto prøven med god margin.

Kjøringen gikk også veldig bra, det kan jeg takke eksen for fordi han øvelseskjørte veldig mye med meg, han kjørte også trailer på den tiden så han var en god læremester.

Så alt i alt gikk det veldig greit for meg å ta lappen, bedre enn jeg noen gang hadde trodd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thalassa

strøk på første teori prøven og nesten på andre også, kanskje en fordel å lese litt hvis du ikke tar teorikurs. (Men det er vel kanskje obligatorisk nå?)

Tok oppkjøringen på et lite tettsted uten trafikklys, men fikk til gjengjeld mange trange gater å kjøre i, rundkjøringer,osv + motorvei. Det gikk greit, fikk bare beskjed om at jeg måtte kikke mer i speilene, stod på første oppkjøring.

Hadde kanskje strøket hvis jeg hadde kjørt opp i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest niomi
Jeg er vettskremt, har masse mareritt, og har aldri likt å sitte ved førersiden.

Har bodd i Oslo i øyeblikklig 10 år, og hakke trengt bil.

I forbindelse med jobb så vil det være bra å ha lappen, samt det gir frihet.

Hva sliter/slet du med helt konkret?

Rygging. Fikk alltid helt blackout når jeg skulle rygge. Så jeg kjørte opp uten å kunne rygge rett strekning eller ryggeparkere. Kan det nå, da. ;)

Hvor mange ganger kjørte du opp eller måtte ta teori?

Tok teorien en gang, og sto på første oppkjøring

Åssen kunne du tenkt deg at ting ble mere tilrettelangt?

Jeg hadde en flink kjørelærer, og føler ikke at noe burde vært gjort annerledes.

Edit: Kjørte opp på et lite tettsted, men jeg klarte meg fint da jeg var på bykjøring før oppkjøringa. Men Jeg øvelseskjørte veldig mye med faren min, så jeg hadde forholdsvis få kjøretimer utenom det obligatoriske.

Endret av niomi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sliter/slet du med helt konkret?

Usikkerhet på egne ferdigheter.

Hvor mange ganger kjørte du opp eller måtte ta teori?

Teorien tok jeg på første forsøk, oppkjøringen på andre.

Hvilke ruter tok dere(om du kjørte opp i Oslo området)

Første gang kjørte vi i gamlebyen, over Ekeberg og rundt i Groruddalen. Dette var veier jeg stort sett aldri hadde vært på før. Andre gang derimot kjørte vi over Storo, en tur oppom Grefsen, ringveien til Smestad deretter forbi Frognerparken til Majorstuen opp til ring 2 og tilbake til biltilsynet. Her er jeg godt kjent og det hjalp!

Åssen kunne du tenkt deg at ting ble mere tilrettelangt?

Tilrettelagt? I forhold til hver enkelt kandidat? Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var fersk sjåfør (dvs også på kjøretimer og på oppkjøring) mislikte jeg sterkt å ligge i venstre fil i enveiskjørte gater. Så jeg fikk vel noen sånne 1-poengsfeil for det på oppkjøringen.

Ellers kjørte jeg opp i en småby, og måtte kjøre laaaaangt ut på landet under oppkjøringen. Der måtte vi gjennom et gårdstun - som tilfeldigvis da var fullt av kuer. :ler: Tror sensor ble mer satt ut enn meg - hun hadde jo flere kandidater og tidsfrister som hun skulle rekke, og var sikkert redd for at kuene ville bli stående. Men bonden jaget dem vekk, heldigvis...

Stod på første forsøk på både teori og kjøring. Men sensor sa noe som skremte meg: "Du ser flere kryss enn de fleste." Hva pokker ser andre folk? E6 i villastrøk...? Har lurt på det utsagnet siden oppkjøringen. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt gikk bra. Kunne tenkt meg å øve mer på å parkere i bittesmå luker, men ellers veldig fornøyd med kjørelæreren min. Sensor var uvennlig, men ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slet maks på praksis! Helt forferdelig. Likevel kjørte jeg opp på første forsøk.

Skjønner ikke at jeg klarte meg uten førerkort før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
sensor sa noe som skremte meg: "Du ser flere kryss enn de fleste." Hva pokker ser andre folk? E6 i villastrøk...? Har lurt på det utsagnet siden oppkjøringen.  :klø:

Bare tipper her, men kanskej du kjørte seint. Man bremser jo ned foran kryss og siden du så mange. Og andre kjørte så fort i bolig strøk.

Men ejg holder å på å ta lappen nå og det har gått greit til nå.

Men jeg er ikke så godt på at hvis jeg plutselig må gjøre masse ting på en gang. Og i kryss i byen og sånn så hvis det plutselig kommer noe i større fart så får jeg litt panikk .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tipper her, men kanskej du kjørte seint. Man bremser jo ned foran kryss og siden du så mange. Og andre kjørte så fort i bolig strøk.

Neeei, det var ikke det - det var AT jeg så kryssene. (Fikk forøvrig kritikk på for kjapp oppbremsing foran kryss - sensor sa at "dette kan du ikke gjøre om vinteren!") Så det jeg mente med "E6 i villastrøk" var at det er rart at andre folk ikke ser kryssene - akkurat som om de skulle kjørt på en vei hvor de har forkjørsrett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Tweek
Neeei, det var ikke det - det var AT jeg så kryssene. (Fikk forøvrig kritikk på for kjapp oppbremsing foran kryss - sensor sa at "dette kan du ikke gjøre om vinteren!") Så det jeg mente med "E6 i villastrøk" var at det er rart at andre folk ikke ser kryssene - akkurat som om de skulle kjørt på en vei hvor de har forkjørsrett.  ;)

:idesmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) For meg gikk det også veldig lett å ta lappen. Vi bodde "skikkelig" på landet, vi - og jeg kjørte bil på jorder og slike steder fra jeg var 13 år... Rygga, tok bakkestart og bare leika meg... Men det ga jo ferdigheter - som gjorde meg trygg da jeg skulle ta kjøretimer. Hadde kun 5 timer, da iberegna mørke - og glatt kjøring.

Tillegg hadde vi teori som valgfag på skolen året FØR jeg tok lappen... Det var fint. Et helt år med teori - gjorde jo at vi fikk det inn med t-skje omtrent. Jeg gikk opp som privatist. Sparte masse tid og penger...

Klart jeg var nervøs når jeg kjørte opp - hvem er ikke det ovenfor sensor - men det gikk greit...

Noen år etter tok jeg lappen på MC - og jeg fant jo fort ut at mye av teorien var forsvunnet..... (sjelden jeg regner ut bremselengde osv når jeg er ute å kjører :ler: )

LYKKE TIL :)

Prøv å få øvelseskjørt så mye som mulig - da blir du tryggere og mestrer bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg

Hadde ikke noen spesielle problemer med teori eller oppkjøring. Øvelseskjørte litt med faren min, og tok noen kjøretimer i månedene før oppkjøringen. Jeg maste flere ganger om å få lære å lukeparkere, men kjørelæreren ville ikke bruke tid på det fordi de aldri ga det på oppkjøring, mente han. Men om morgenen på oppkjøringsdagen, tvang jeg ham til å lukeparkere med meg. Og hva fikk jeg på oppkjøring? Lukeparkering i oppoverbakke i skikkelig øsende regn, som førte til veldig dårlig sikt. Utrolig nok gikk det bra. Fikk et trekk på oppkjøring, og det var en slurvefeil i en rundkjøring hvor jeg kuttet en parallell sving eller hva han kalte det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tilrettelagt mener jeg; Kunne du be om en annen lærer om du ikke var fornøyd med han du hadde, kunne man ta seg puser når man følte man ikke klarte noe å gjøre det på nytt...??? Osv...Hva kan man be om, eller er det ikke mulighet for avik i programmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...