Gå til innhold

skrive sang til 70 års dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal i 70 års lag for min bestemor og tenkte å skrive en sang til henne. hun vil at jeg skal holde tale, men det er langt fra min stil, så jeg tenkte at det får holde med en sang i fra meg. men jeg er da ingen sangskriver!! langt der i fra! og den må jo være bra når det kommer 40 stl gjester fra fjern og nær!!!

vet jo ikke engang i hvilken ende jeg skal begynne, jeg er hennes barnebarn og står henne meget nært.

egentlig har jeg ikke tid til dette heller pga eksamen:( men vil glede henne

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bestemor, du er flott

Du er en gammel skrott

Men du holder deg godt

(sorry... Dårlig humor.)

Skrevet

Skriver av og til sanger til spesielle anledninger og personer. Start med å finne en melodi, en som mange kjenner eller er lett å nynne med til. Bruker også melodier som jeg vet betyr noe for personene som deltar på festen. Skrev til en konfirmant en gang og brukte melodi til en sang som besteforeldrene likte godt, fordi konfirmanten hadde et veldig godt forhold til foreldrene. Så ble "hyllesten" til konfirmanten gjenspeilet i teksten.

For å få folk til å synge nå for tida må det være melodier de har hørt på radio - sjekk norske hitlister. Det meste der er veldig sangbart.

Når jeg skriver en tekst har jeg ett eller to spesielle trekk ved personen som fremheves og som blir gjennomgangstonen. Så sper jeg på med morsomme eller triste / melankolske innspill i versene. Dvs episoder der man kan le litt av og gråte litt for og med hovedpersonen er fine å ta med. 4-5 vers er mer enn nok, spesielt hvis refrenget er bra.

Hvorfor kan du ikke skrive en tale? Det trenger ikke være store greiene, gå gjennom hennes livløp og fortell om det, og lag en litt fin avslutning. De beste talene er de som er litt spontane...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...