Gå til innhold

Sover dårlig etter nattevakter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobber vanligvis fra 8-16, men et par ganger i måneden jobber jeg nattevakter. De varer i 12 timer, dvs fra kl 20 til 08 neste morgen. Vanligvis har jeg to slike på rad, men noen ganger er det tre på rad.

Siden jeg er ganske ny i dette har jeg problemer med å få sove etter nattevaktene. Jeg klarer som regel bare å sove 6-7 timer etter nattevakten, og det er egentlig ikke nok. Føler at jeg blir urolig av å ikke sove nok. I tillegg er jeg en person som tenker på alt mulig rart, og det gjør det jo ikke lettere å sove.

Hva med dere andre som jobber nattevakter? Hvordan sover dere? Noen som har tips å komme med? Hva pleier dere å spise om natten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Frysepulver
Skrevet

Jeg jobber ikke nattevakter i den forstand, men jeg jobber fra tidlig ettermiddag til sen kveld to ganger i uken. Merker at jeg har mindre overskudd og sliter med å legge meg når jeg kommer hjem. Forskning har vel vist at nattarbeid ikke er spesielt bra i lengden?

Skrevet

Ja, jeg har også lest at nattarbeid ikke er bra i lengden. Heldigvis skal jeg ikke jobbe netter resten av livet, for å si det sånn. :ler:

Men ja, det er irriterende å ikke få sove!

Skrevet

Jeg jobber en del nattevakter, og liker det ikke for å si det sånn mtp søvn. Det jeg pleier å gjøre, varierer utifra hvor mange netter jeg vet at jeg skal gå. Dersom 1: Sover så lenge jeg kan om morgenen. Er jeg heldig, er dette tilstrekkelig for å komme meg gjennom natta. Oftest sover/hviler jeg også en times tid før jeg går på jobb. Hvis du skal få skikkelig kvalitet på den lille luren, må du ta på pysj, slukke lyset og ellers dine vanlige rutiner, for da er det natt :) Om morgenen gjør jeg kveldsrutinene med tannpuss o.l. og sørger for å ha det mørkt på rommet. Ha det litt kjølig også.

Dersom 1 natt: Stå opp i 2-3 tiden. Dette utgjør 6-7 timer for meg. Da blir du trøtt til kvelden igjen, og kommer tilbake i rytmen.

Dersom 2: Stå opp når du våkner, men ikke lenger enn 4. Da kan du gå på jobb igjen uten den lille luren først.

Dersom du går 3: Gjenta som til 2 netter. Det er viktig å stå opp litt tidligere som nevnt når du står opp etter siste natta, for å komme i rytmen igjen.

Drikk gjerne en liten (ikke stor, da mådu opp på do) kopp te eller varm sjokolade når du kommer hjem fra jobb, se litt på tv, les morgenavisa, slik at du får "roet" deg litt og slipper å kverne på verdensproblemer og om du husket å sette på kaffi til dagvaktene.

Som det står skrevet over her, er nattevakter vurdert til å være direkte helseskadelig, så pass på deg selv og si nei innimellom. God natt:)

Skrevet

Jeg har jobbet som nattvakt i snart 4 år og misunner den som klarer å få til 6-7 timers sammenhengende søvn etter en vakt. Jeg sover sjelden mer enn 4-5 timer og da med noen toalettbesøk. Jeg pusser tenner, tar på meg pysj og drar for gardiner, men søvnen blir kort likevel. Er jeg ordentlig heldig klarer jeg å få til noen timers søvn før jeg skal på ny vakt neste natt. Har jeg fri så "svimer" jeg gjerne av kl. 2300.

Det å jobbe som nattvakt er ikke sunt hverken for ung eller gammel, men for en periode er det greit spesielt når det blir kombinert med studier.

~Mio~ på jobb :kaffe:

Gjest Gjest_Tone_*
Skrevet

Hei.Har selv jobbet nattevakt i et par år med samme problem. Det er ikke noe rart at kroppen reagerer fordi kroppen vår er ikke innstillt på å snu døgnet. Det merker man selv om en får sove 6 timer etter vakt,jeg følte meg iallefall helt ødelagt uansett hvor mye jeg sov, En annen ting er at nattevakter er den yrkesgruppen som er mest utsatt for å få diabetessykdom på grunn av mye småspising i løpet av natten. Det var deilig å gå over i vanlig dagarbeid igjen, et helt annet liv. Dårlig betalt er det også.Tillegget på natta er jo det samme som om kvelden.Det burde vært mye høyere fordi det er tungt å ha aktiv nattevakt. :)

Skrevet

Jeg har fem-seks nattevakter i måneden. stort sett to-tre stykker på rappen. Jeg prøver så godt jeg kan å snu litt på døgnet før første vakt. Etter vakt får jeg sjelden til å sove mer enn fire-fem timer. Tar en liten dupp på ettermiddagen før jeg skal på jobb igjen. Men etter tre vakter på rad er jeg helt ødelagt og det tar flere dager før kroppen kjennes normal igjen.

Skrevet (endret)

Jeg jobber 75 % natt i helsevesenet.....

Har jobbet kun natt siden 1999.

Og for meg så fungerer dette flint.

Jeg tror det er værre å jobbe,dag,kveld og natt og hele tiden måtte omstille seg.

Jeg jobber fra 22.00- 07.30 og har aktiv vakt.

Jeg spiser lettemåltider,youghert,frukt,knekkebrød(og litt snop visst d er noe i skapene)hehe....

Legger meg ca. 8.30-9-00 etter å ha levert barna i skole og barnehage.

På soverrommet,mørkt og kaldt og med sov i ro i ørene,tar ut telefonen.

Og er på wc ofte to ganger mens j sover.

J prøver å sove til 14.00 og det holder for meg......

Noen ganger våkner jeg før i 13.00 tiden og da er det umulig å sove igjen... står jeg opp.Noen ganger har j forsøkt å legge meg kl 19.o for å sove men,d er ingen sukse for meg.....ligger bare og tenker at j snart skal på jobb.

Dagen før nattevakten er j oppe med barna kl 7.30 og har en vanlig aktiv dag,middag klesvask ,trening,rydding og vasking,samt kafebesøk med venner....

j sover ikke før nattevakt!!!!!

Helgene når j jobber og fam. er på tur hender d j sover til 15-16 tiden slapper mere av da,når j vet ingen venter på meg .

Meste j jobber er 5 netter på en uke 2 + 3 (netter)

Så har j fri 3. hver uke.....

Når j har fri er jeg tidlig i seng ca. 22.00 og sover godt på nettene,ingen problem med søvn.

Men merker at vanlig nattesøvn er bedre en søvnen på dagtid etter nattevakt.

Jeg har valgt dette for j tjener som full jobb og har små barn og liker å være hjemme om morgenene før de skal i skole og barnehage,vi stresser ikke bruker den tiden vi trenger.....

Jeg legger meg når vi er ferdige med det vi skal ordne.

Tror nok natttevakt ikke passer for alle og det er noe vi kjenner på kroppen.

Enten funker det eller ikke!!!

Jeg er overrasket hvor lenge j har gått natta,funker som sagt i forhold til familien nå med små barn,sant jeg tjener bra og jeg liker å ha fri dager til disposisjon!!!!!!

Hilsen er opplagt nattevakt...... klar for jobbe helg nå!!!

Endret av miss
  • 5 år senere...
Gjest nattevakten
Skrevet

Gammel tråd, men likevel---nå har jeg sovet 4-5 timer de siste "nettene" dvs dagene, siden jeg går aktiv nattevakt.

Føler meg helt ødelagt og tenker ikke på noe annet enn hvor lenge det er til jeg kan legge meg under dyna og soooove.

Skrevet

Et lite tips.. Dere som sier dere snur døgnet før første nattevakt.. IKKE gjør det. Legg dere til normal tid, og sov til dere våkner. Og legg dere heller igjen på ettermiddagen/kvelden/et par timer før vakt, da har dere fått sovet godt før den første natta.

De påfølgende nettene er det om å gjøre å lure hjernen til å tro dere sover natt. Lukk igjen vinduet, tett igjen slik det blir helt mørkt, ha det kaldt på rommet, skru av tlf og alt som er lyd. Selv slutter jeg kl. 08.00, våkner som regel kl. 13.00. Da holder jeg meg våken og er litt sosial til kl. 17, før jeg legger meg og sover til kl. 20.00. Da står jeg opp, spiser, ser tv og slapper, 2 timer, før jeg går på jobb som jeg starter kl. 22.00 :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...