~white lady~ Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 Ja, det mangler altså jeg. Var istedet lærling i to år og tok fagbrevet. Jeg vil gjerne studere på høyskole /universitet etterhvert, og er det ikke noe som sier at man kan studere på slike steder uten generell studiekompetanse etter så og så mange år? Eller var det det at man måtte ha vært yrkesaktiv i så og så mange år? Takknemlig for svar!
Saeria Skrevet 16. mars 2007 #2 Skrevet 16. mars 2007 Hvis du er over 23 og har 5 år i arbeid (dette inkluderer også omsorg for egne barn) + naturfag, norsk, matte, engelsk og samfunnsfag kan du søke på 23/5 regelen. Se her: http://info.samordnaopptak.no/soeking_oppt...tudiekompetanse
Sjanten Skrevet 16. mars 2007 #3 Skrevet 16. mars 2007 Du må ha fylt 25 år og jobbet i minst 5 år, om jeg har skjønt det riktig. Og noen studier har spesielle opptakskrav eller tilleggskrav. Hva slags fag du evt må ta, kommer an på hva du har tenkt å studere. Jeg har prøvd å finne litt ut av dette, for jeg har også vært lærling og har tatt fagbrev, og vurderer å utdanne meg videre - men vet ikke hva jeg vil bli når jeg blir stor ennå..
Saeria Skrevet 16. mars 2007 #4 Skrevet 16. mars 2007 I følge samordna opptak er det 23 år. Derav navnet 23/5 regelen.
Jerle Skrevet 16. mars 2007 #5 Skrevet 16. mars 2007 Om du mangler noen av disse fagene, kan du jo også ta studiekompetanse på et år. På Bjørknes feks. Det finnes også gratis tilbud, eller nesten gratis, men de kjenner jeg ikke til. Da tar du bare de fagene du mangler.
Sjanten Skrevet 16. mars 2007 #6 Skrevet 16. mars 2007 I følge samordna opptak er det 23 år. Derav navnet 23/5 regelen. Joja, men da må man jo ta de fagene du nevnte ovenfor. Om man er fylt 25 og har 5 års relevant erfaring, kan man søke på høyskole på realkompetansegrunnlag. Da slipper man å kaste bort tid og penger på å ta studiekompetansefagene. Sånn jeg har forstått det på uio sine sider vertfall..
~white lady~ Skrevet 17. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2007 Interessant! Jeg vil jo helst slippe å måtte bruke et år på fag jeg egentlig ikke er interessert i (les matte, norsk, osv) så da kan det være like greit å bare jobbe et par år til før man søker på grunnlag av realkompetanse. (Håper de to lærlingeårene jeg har bak meg gjelder da) Noen som har erfaring med dette /gjort det selv?
Saeria Skrevet 17. mars 2007 #8 Skrevet 17. mars 2007 Hadde du ikke en del av disse fagene på grunnkurs da? Min søster har grunnkurs (og vk1) som hun tok for lenge siden. Hun slapp hvertfall naturfag og samfunnsfag. Hun har tatt nyere historie og holder på med matte, norsk og engelsk. Hun følger kveldsundervisning for voksne på en videregående skole. Selv tok jeg opp en del fag for å forbedre karakterer, pluss noen nye for å bytte ut med gamle fag ved Danielsen intensivgymnas i Bergen. Det angrer jeg ikke på. Supre lærere, godt miljø og billig i forhold til f.eks. Sonans.
Gjest gjesta Skrevet 17. mars 2007 #9 Skrevet 17. mars 2007 Hvis du f.eks er omsorgsarbeider, og vil søke på sykepleien så kan du realkompetansevurderes til hele faget. For da har du mye relevant erfaring i forhold til studiumet du søker på. Men slik jeg har forstått det så hjelper det ikke å ha 5 års erfaring som butikkmedarbeider, og så søke på sykepleien på grunnlag av realkompetansen, da du ikke har noen kompetanse i det faget du søker til. Hvis du allerede har fagbrev så tilbyr mange skoler 20-timerskurs i det du mangler, det er gratis. Man har også fagene fordelt slik at man har 2 1/2 dag skole per uke, iallefall der jeg har gått, og dermed kan man også jobbe 2 1/2 dag hvis man ikke bor milevis unna skolen. Så hvis du skal satse på å komme inn på et høyskolestudium så må du finne deg en relevant jobb for det studiet.. Ingen i min klasse kom inn på realkompetansegrunnlag, og vi har mange eldre i klassen.. Men snittet var så høyt at de med realkompetanse ikke hadde sjans i havet i følge studieleder, for man stille svakere i SO sine omregningstabeller for karakterer og det er vanskelig å ha relevant erfaring i yrket da man må ha utdanning for å kunne uttøve yrket eller noe som ligner..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå