Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ei venninde som jeg jobber sammen med som er nettopp ferdig utdannet hjelpepleier. Ho skal nå søke om autorisasjon, må hun ha besått alle allmenfag (yrkeskompetansefagene), ho støk desverre i matematikk, kan hun da ikke få autorisasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest Dallandra
Skrevet

Er det fagbrev du mener? Er hun ferdig med lærlingetida? Da kan hun gå opp til fagprøven. Jeg tror hun kan få fagbrevet selv om hun har strøket i et allmennfag. Hun kan jo spørre rådgiver på skolen sin da.

Skrevet

Ho kan visst søke om autorisasjon hvist hun har jobbet i 5 år, men vet ikke om det må være på samme arbeidsplassen i 5 år eller?

Gjest Dallandra
Skrevet

Hvis hun har 5 års erfaring i yrket så kan hun gå opp til fagprøven ja. Be henne høre med yrkesopplæringsnemda i fylkeskommunen, de vet hvordan hun skal gå fram!

Gjest gjesta
Skrevet

Venninna mi måtte stå i matte (1M) for å få autorisasjonen.. 1M er den matten man har på grunnkursnivå i yrkesfaglige studieretningsfag. Det gjelder hvis man tar hjelpepleien som elev iallefall..

Er man "praksiskandidat" må man jobbe i 5 år heltid (eller 2 år heltid hvis man har allmennfagene) hvis man mangler allmennfagene på yrkesfaglig nivå.. Det trenger ikke være samme arbeidplassen, og deltid blir regnet om til heltid.

Så min venninne gikk hjelpepleien på videregående, og hun måtte stå GK matematikken for å få autorisasjonen sin. Det greide hun til sommeren det året hun var ferdig.

PS: Det finnes ikke fagbrev i hjelpepleie.. Det er et 3-årig yrkesfagstudium som fører frem til kompetansebevis (?) som igjen kan gi autorisasjon som hjelpepleier.

Så hvis hun har gått voksenopplæring som elev så må hun bestå matten, ellers kan hun legge relevant arbeiderfaring til grunn for å få autorisasjonen..

Dette er bare slik jeg fikk det forklart når jeg hadde tenkt å ta hjelpepleie deltid nå i høst.. Jeg har generell studiekompetanse, og derfor trengte jeg bare 2 års relevant erfaring på heltid.. Man har også allmennfagene som trengs hvis man har gått et annet yrkesfag tidligere, siden man ikke trenger å oppfylle timene om trengs for å få generell studiekompetane..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...