Duchess Skrevet 15. mars 2007 #1 Skrevet 15. mars 2007 (endret) Igjen har det skjedd. Jeg har fått brev i posten om at det ikke er registrert noen celleprøve fra meg de siste tre årene. Kanskje ikke så rart, jeg har aldri gjort det.... Jeg får disse brevene og det gir meg alltid en påminnelse om at jeg bare må gjøre det. Men alliekvel, det er et stort skritt å ta. Jeg er 28 år og vet at det er til mitt eget beste at jeg gjør dette. Men jeg har fullstendig panikk ved tanken på det og jeg tør nesten ikke tenke på det en gang. Men jeg bør og må gjøre det. Jeg kan vel få gjort dette hos fastlegen min? Jeg har en kvinnelig fastlege og det synes jeg hjelper litt, men jeg har aldri vært hos henne og aner ikke hvordan hun er som lege. Ellers bør jeg gå til en gynekolog? Da må jeg vel ha henvisning fra min fastlege også? Må jeg da møte opp hos fastlegen for å få denne henvisningen eller kan jeg få den over telefon? Det er et praktisk problem også, for jeg bor et stukke unna mitt arbeidssted og jeg har ikke samvittighet til å bruke flere dager/mange timer på å skulle være borte fra jobb for å ta en sånn undersøkelse. (Sikkert bare en unnskyldning jeg bruker ovenfor meg selv egentlig.) Tar undersøkelsen lang tid og er det vondt? Kan noen gi meg noen gode råd eller tips? Endret 15. mars 2007 av Duchess
Kayli Skrevet 15. mars 2007 #2 Skrevet 15. mars 2007 Det er fullt mulig, og nokså vanlig, å få tatt celleprøve hos fastlegen. Jeg gjør alltid det, og synes det er greit, fordi han i alle fall er et kjent menneske. Skal du til gynekolog må du ha henvisning fra fastlegen, eller du kan benytte deg av privatpraktiserende gynekolog. En underlivsundersøkelse er aldri noe man ser fram til med glede. Men, det er fort gjort, ikke vondt, og det er alltid en sykepleier/helsesekretær til stede i tillegg til legen. Disse er fagpersoner som er klar over at mange gruer seg. Snakk med legen din på forhånd, så vet hun hvordan du føler det, og tar sikkert hensyn til det. Jeg synes vel strengt tatt at hvis du er 28 år og aldri har vært til GU, så er det sannelig på tide! Gi deg selv et spark bak - jeg vedder på at du ender opp med å føle deg lettet etter undersøkelsen. Så er det tre år til neste gang du trenger å tenke på det... Lykke til
Amanlis Skrevet 15. mars 2007 #3 Skrevet 15. mars 2007 Du kan også ha med deg en du kjenner og er trygg på. Vedkommende vil selvfølgelig sitte slik at hun ikke ser undersøkelsen. Jeg er enig med Kayli her, du burde absolutt få tatt en GU. Husk at de aller fleste gruer deg til dette, men det er fort gjort og det må gjøres. Lykke til.
Malama Skrevet 15. mars 2007 #4 Skrevet 15. mars 2007 Det er ikke alltid en annen tilstede (sykepleier etc) men du har RETT til å ha det om du vil, i alle fall dersom det er mannlig lege. Jeg har aldri hatt noen andre enn legen tilstede, og det holder for meg, jeg synes ikke det er gøy, men jeg trenger i alle fall ikke tilskuere i tillegg til legen... Du får gjort det hos fastlegen på en helt vanlig legetime, det tar ikke lang tid, og er ikke noe problem. Ikke vondt. Ikke sånn kjempebehagelig, men ikke spesielt vondt nei. GU, med eller uten celleprøve, er uansett ikke noe gøy selvsagt, men det er ikke noe problem. Bare gjør det. Ta på deg en lang genser om du vil føle deg mer vel med det (for alt på underkroppen skal jo av)
Duchess Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 15. mars 2007 Huff, gruer meg bare jeg tenker på det. Men takk for svar så langt. Tar gjerne i mot flere kommentarer også. Bør man si når man bestiller legetimen at man bestiller time til GU eller er det noe man bare sier når man kommer dit?
Malama Skrevet 15. mars 2007 #6 Skrevet 15. mars 2007 Tja, min forrige lege lot meg ikke bestille time utne å si hva jeg skulle (dvs, resepsjonisten lot meg ikke det) men ettesom LEGEN uansett aldri fikk beskjed om hva jeg hadde sagt ved bestilling måtte jeg si det igjen. Nå har jeg bytta lege, men der har jeg ikke vært enda, så der vet jeg ikke. Det er jo vanslig å oppgi hvorfor man skal ha legetime når man bestiller den, for at de skal kunne prioritere hvor fort du trenger time. Men, legn tar det på strak hånd om du ikke har sagt ifra før også da. Dette er ikke noe big deal, å ta en celleprøve er ren rutine for legen.
Duchess Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #7 Skrevet 15. mars 2007 Takk for svar. Jeg må prøve å tenke på det med at det er en rutine for legen, det hjelper meg litt i frykten...
Gjest Elisabeth Skrevet 10. november 2010 #8 Skrevet 10. november 2010 Takk for svar. Jeg må prøve å tenke på det med at det er en rutine for legen, det hjelper meg litt i frykten...
Gjest Elisabeth Skrevet 10. november 2010 #9 Skrevet 10. november 2010 Hei! Fikk lyst til å skrive noe jeg også. Jeg har tatt celleprøve i dag hos gynekologen min. Jeg ringte fastlegen og han sendte henvisning direkte til gynekologen. Så jeg trengte ikke møte hos fastlegen først. Veldig praktisk! Jeg er 38 år, og har vært hos gynekolog jevnlig. Jeg tenker det gir meg en trygghet, og celleprøve har jeg tatt flere ganger. Jeg merker kun et lite "stikk", og det er overhodet ikke vondt. Jeg har heller ikke problemer med å bli undersøkt, da det verken gjør vondt eller er ekkelt. Legen har jo dette som jobb, og det er rutine for han. Jeg synes det er betryggende å få vite at alt er som det skal, og hvis ikke - få riktig behandling Lykke til! Jeg anbefaler for øvrig Dr. Fredrik Hancke som gynekolog. Jeg kjenner meg alltid trygg og i de beste hender hos han. I tillegg er han imøtekommende, blid og spøkefull. Han holder til hos SpesialistSenteret ved Pilestredet Park i Oslo. Lykke til! :-)
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2010 #10 Skrevet 10. november 2010 Spørsmålet er; frykter du gynekologisk undersøkelse mer enn du frykter for livmorhalskreft? Jeg hadde aldri turt å vente så lenge med å ta en gynekologisk undersøkelse, og hva er det å egentlig grue seg for? Du er da et voksent menneske. Griner du av sprøytestikk også?
QueenPenelope Skrevet 10. november 2010 #11 Skrevet 10. november 2010 (endret) Hei! Skjønner at du gruer deg, men det er ingenting å grue seg for. Mest sannsynlig utfører legen din gynekologiske undersøkelser, og da kan hun ta celleprøven. Kan godt fortelle litt hvordan du går frem, og hva som skjer: Ring legekontoret, og si at du trenger time for å ta celleprøve. Du får timen, og møter opp. Du kan ha med deg noen du stoler på, og som kan være med inn, eller be om at helsesøster er med inn sammen med legen. Eller, om du er trygg, være alene med legen. Fortell at det er første gang, og at du gruer deg veldig, så skal du se hvor forsiktige og hyggelige de er med deg! Selve undersøkelsen: Du kler av deg på underkroppen. Enten i et eget rom eller bak et forheng. Hos noen er plassproblemer slik at du drar av deg bukse og truse i samme rom som legen, men hun vil alltid se bort fra deg! Her er det ingen som glor mer enn de absolutt må Du legger deg i stolen, og plasserer bena i holderen. Legen tar på seg hansker, og smører spekulum med glidemiddel. Spekulumet settes inn (det gjør IKKE vondt, med mindre du har problemer der, og da tar de hensyn til det). Hun bruker en liten vattpinne for å ta celleprøven. Du kan kjenne at hun "holder på der" i 2 sekunder, men vondt er det ikke. Deretter vil hun ta ut spekulumet, og putte 1-2 fingre inn mens hun klemmer på magen din. Dette for å forsikre seg om at livmoren din er normal. Deretter går du av stolen og kler på deg. Hele undersøkelsen tar bare noen minutter, og de er utrolig følsomme ovenfor det faktum at dette er en undersøkelse de færreste gleder seg til. Det er litt ubehagelig å ligge der, så totalt blottet. Men vondt er det ikke. Det er noen få minutter hvert 3. år for å sikre seg en god helse. Bedre investering får du ikke! Jeg pleier å titte opp i taket, og de første gangene fokuserte jeg på å puste rolig og dypt. Trenger ikke det nå lenger, har kommet over første skrekken Du gjør det nok til noe langt verre inni hodet ditt enn det egentlig er! Endret 10. november 2010 av QueenPenelope
Gjest Belle Gunnes Skrevet 10. november 2010 #12 Skrevet 10. november 2010 Som legen min sier "har du fått masebrev igjen nå?" :gjeiper: men veldig greit å få det unna. Tar to sekunder å ta den prøven. Vips og ferdig med det. Gjør ikke vondt heller. Men si du er usikker, så tar legen det med ro og forklarer litt. Tidligere gjorde jeg det alltid hos fastlegen min, men nå som jeg byttet og uansett skulle til gynekolog, så tok hun celleprøven.
mp84 Skrevet 10. november 2010 #13 Skrevet 10. november 2010 skjønner deg veldig godt TS..! men som de andre her påpeker.. det gjør ikke vondt! Ubehagelig er det jo, men det er ikke vondt.. det er en grunn til at man skal ta disse celleprøvene.. og det er litt viktig at du gjør d.. den første er alltid den verste.. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 10. november 2010 #14 Skrevet 10. november 2010 Tråden er 3,5 år gammel... Håper virkelig TS har tatt celleprøven nå.
QueenPenelope Skrevet 10. november 2010 #15 Skrevet 10. november 2010 Tråden er 3,5 år gammel... Håper virkelig TS har tatt celleprøven nå.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå