Gå til innhold

Har dere alle vaksinene dere trenger?


gard

Anbefalte innlegg

Hei

Hvordan pleier dere å håndtere spørsmålet rundt vaksiner når dere skal ut å reise? Jeg pleier bare å ringe til min faste klinikk i Stavanger for å spørre dem og de har min vaksineringshistorie og dermed er det lett for dem å si om jeg trenger noe mer. I forbindelse med min Thailand tur ble jeg nå anbefalt å ta vaksine for Hepatitt B. Jeg kan ikke huske at jeg har blitt anbefalt dette før men det hørtes fornuftig ut utfra beskrivelsene til sykepleieren igår. Så nå er jeg igang med Hepatitt B sprøyter...det er en dose nå, en dose om en måned og en om 6 måneder. Så nå sitter jeg her med en litt øm arm :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elastica

Vi skal til Thailand, og fikk Hepatitt-vaksine. Ungene fikk Hepatitt A og B, og vi har alle fått drikke-vaksine mot mageonde forårsaket av Ecoli-bakterien.

Alt dette fikk vi på den offentlige helsestasjonen, der jeg har gått til kontroll med barna. Veldig enkelt og greit, kort ventetid, men fryktelig dyrt.

Endret av Elastica
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til min Thailands tur ble jeg i dag vaksinert mot polio, differi (?), hepatitt A, lungebetennelse og influensa. Fikk også stivkrampe og drikkevaksine.

Dette var på en privat vaksinasjonsklinikk i Oslo, og prisen ble på 1640 kr.

Nå har jeg faktisk sykt vondt i armen.

Hvorfor fikk dere hepatitt B?

Endret av Miracl3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Kanskje vi fikk hepatitt B aksine fordi det var det eneste vi manglet :ler: Vel, jeg har ikke blitt anbefalt å ta det før men slik som det ble beskrevet kan det smitte ganske lett. Selve hepatitt B smitten kan overleve en uke i en bloddråpe og en kan bli smittet hvis man f.eks. har manikyr/pedikyr, waxing eller lignende dersom det benyttes skitne "verktøy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kritisk til vaksiner, så jeg sjekker hvilke som virker nødvendige dit jeg skal. På anbefalt lista står det veldig mange vaksiner man egentlig ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at dere ble anbefalt Hapatitt B for det er noe de anbefaler alle nå tror jeg, de har kommet så langt i utviklingen så at når du er ferdig med de tre rundene så er du vaksinert for livet!

Drikke vaksiner for å dra til Thailand synes jeg er litt rart... Eneste gangen jeg har tatt det var når vi skulle ut i slummen i Kenya.. Stivkrampe er greit å alltid ha oppdatert mener jeg, selv om du bare er i Norge, spesielt hvis du er i nærheten av dyr.

Det er mine meninger ihvertfall, men helt enig at det er best å være skeptisk til vaksiner, finnes en del bivirkninger som kan være kjipe.. Husk også at private klinikker selger deg mest mulig for å tjene penger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt å ta hepatitt vaksinene. Hep A finnes i forurenset vann, i avføring og kan overføres til matvarer ved dårlig hygiene.

Hep B er smitte via blod og sex. Skjer det en ulykke og du må ha blod overføring ol, kan det være lurt å ha det. Om du får hep a blir du veldig dårlig. Noen som ikke blir 100% bra. Hep B kan du bli smittet med, men får kanskje aldri symptomer. Da er du er sikkert smittekilde videre til dine seksualpartner(e) Kronisk hepatitt tror jeg det heter, er ikke sikker. Leveren din blir hvertfall dårlig ved alle typer hepatitter.

Sambo og jeg har tatt ekstradose for polimylitt saken. Jeg har fått hep b vaksinen gjennom jobb, så det var bare sambo og sønn som tok den. Så har vi tatt hep a alle mann pluss ecoral (drikke vaksine for turistdiare) Tar nå ny tilleggsdose ecoral for vi reiser igjen i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...