Gjest Lovely Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 (endret) Når jeg leser tråden om påske-egg så tenker jeg på en liten irritasjon jeg bærer på Vi holder påske-eggene skjult, gjemmer dem i skogen og sier at påskeharen har vært med dem, har ikke innrømmet sannheten til tenåringene heller, og vi har mye gøy med dette Vi legger dem ut påskeaften, og de er sånn mellomstore slik at ungene når å få i seg godteriet før påsken er over, og de er til en overkommelig pris for vår del Men, når stebarnet kommer har han med seg det største av de største og mest overfylte påske-egg som mammaen har sendt med.. Min mann sa ifra en gang for flere år siden at vi gjerne ville ordne slike ting selv og hvorfor, men dette ble tatt ille opp, og hun har fortsatt å sende disse med hver påske. Vi løser dette enkelt med å la barnet dele godteriet med søsken, besteforeldre og oss andre som er sammen disse dagene hvis han vil, hvis ikke får det ligge gjemt i bagen og tatt med hjem, og så kommer påskeharen med sine egg slik vi har valgt å ha det. Så det er ikke noe problem alltså! Helldigvis har hun samme tradisjon som oss når det gjelder julestrømpe da Personlig mener jeg at hun burde respektere vårt ønske om å gjøre ting på vår måte, vi har flere barn og vil jo at ting skal være likt når de er sammen, og vi vil beholde våre tradisjoner. Andre som har tradisjoner som kræsjer, og klarer dere å løse problemet uten at det går ut over barna? Endret 14. mars 2007 av Lovely
Amalie_85 Skrevet 14. mars 2007 #2 Skrevet 14. mars 2007 å sende med egg ser jeg ikke som noe problem. Men å sende med et egg som er overfylt og mega stort syns jeg ikke er noe særlig. Ja, burde respektere litt av deres tradisjoner og.
lulle Skrevet 14. mars 2007 #3 Skrevet 14. mars 2007 På en måte er jeg enig i at hun bør respektere deres ønsker, på den annen side er det jo hennes barn, og hun må strengt tatt få lov å sende med barnet det hun vil. Det er nok vanskelig nok at en annen dame har en stor rolle i barnets liv om hun ikke også skal tilpasse seg henne og hennes barns tradisjoner. Jeg er både deltidsmor og stemor.
Gjest Lovely Skrevet 14. mars 2007 #4 Skrevet 14. mars 2007 På en måte er jeg enig i at hun bør respektere deres ønsker, på den annen side er det jo hennes barn, og hun må strengt tatt få lov å sende med barnet det hun vil. Det er nok vanskelig nok at en annen dame har en stor rolle i barnets liv om hun ikke også skal tilpasse seg henne og hennes barns tradisjoner. Jeg er både deltidsmor og stemor. Jeg har også et særkullsbarn, hun er ofte hos sin far, stemor og småsøsken, jeg kunne personlig ikke fått meg til å gå i mot hans ønsker angående slike ting. Jeg respekterer hans ønsker så lenge det ikke står om virkelig alvorlige ting - og tenker at det ville by på problemer for barnet mitt hvis jeg ikke skulle "tilpasse meg stemors og hennes barns tradisjoner" som du sier. Utover det, så har jeg og min mann, og våre særkulls OG fellesbarn felles tradisjoner, så dette handler ikke om at mor skal rette seg etter stemor;) Men du sier deg jo enig i meg i første setning, så egentlig er vi enige
Gjest Mayamor Skrevet 14. mars 2007 #5 Skrevet 14. mars 2007 Når min sønn skal til sin far, sender jeg alltid med det samme til samboerens sønn. Synes ikke det er riktig om min sønn sitter og gumler godis foran et annet barn. Men her sender ikke jeg med noe til påsken med far, ei heller far med når gutten er her. Samboers barn får ikke noe med til påsken de feirer med mor, men når de feirer påske med oss har de med hver sitt egg, ikke til de to siste. Det vi har gjort er at de eggene forblir i sekken til de skal dra hjem igjen slik at det ikke er noen forskjell. Liker ikke at "hjertet blør" jeg. Ellers er vel samboers eks, min eks og vi relativt enige om tradisjoner.
Gjest Lovely Skrevet 14. mars 2007 #6 Skrevet 14. mars 2007 Når min sønn skal til sin far, sender jeg alltid med det samme til samboerens sønn. Synes ikke det er riktig om min sønn sitter og gumler godis foran et annet barn. Men her sender ikke jeg med noe til påsken med far, ei heller far med når gutten er her. Samboers barn får ikke noe med til påsken de feirer med mor, men når de feirer påske med oss har de med hver sitt egg, ikke til de to siste. Det vi har gjort er at de eggene forblir i sekken til de skal dra hjem igjen slik at det ikke er noen forskjell. Liker ikke at "hjertet blør" jeg. Vi tenker rimelig likt angående dette
Gjest Persille Skrevet 15. mars 2007 #7 Skrevet 15. mars 2007 Jeg velger å la far ha sine tradisjoner. Dersom ungene vil ha en endring så sier de ifra til faren sin. Jeg sender aldri noe med de. Far for legge opp til ting slik han ønsker. Jeg gjør ting på min måte når ungene er hos meg. Ser ingen problemer med det. Egentlig så synes jeg det er utenkelig å gå inn å styre hvordan far skal gjøre ting på bakgrunn av mine tradisjoner/hva jeg ønsker.
Furstina Skrevet 15. mars 2007 #8 Skrevet 15. mars 2007 Jag tycker det kan vara svår med traditioner bara inom en "vanlig" familj - alltså utan stebarn. För jag och min familj har våra traditioner, min man och hans familj har sina. Svigerinner och svoger-familjer har sina traditioner och ibland ska vi träffas tillsammans. Det är inte bara påskägg som delas ut olika, det kan vara mängd med julklappar, sättet att dela ut dem. Någon speciell maträtt, snacks eller dricka som är ett "måste". Jag tycker det handlar om att man måste respektera varandras traditioner. Ibland får man göra avsteg från sina traditioner när man firar någon annanstanns, och ibland för man visa andra SINA traditioner. Jag tycker dock att det är fel att tvinga på traditioner i en annan familj så som det blir när ett gigantiskt påskägg skickas med.
Gjest silkesvarten Skrevet 15. mars 2007 #9 Skrevet 15. mars 2007 å sende med egg ser jeg ikke som noe problem. Men å sende med et egg som er overfylt og mega stort syns jeg ikke er noe særlig. Ja, burde respektere litt av deres tradisjoner og. ← å sende med egg synest jeg er helt galt.... hva om de har andre barn? skal dem bare sitte å se på mens dette barnet velter seg i godteri? nei alvorlig talt.... her burde den familien som barnet skal være hos bestemme hvordan ting skal være ..... lykke til
Elle Melle Skrevet 15. mars 2007 #10 Skrevet 15. mars 2007 Hvis barnet mitt skulle feire et eller annet et annet sted enn sammen med meg, hadde jeg nok hatt lyst til å sende med henne f.eks. påskeegg. Jeg har jo ikke lyst til å "gå glipp av" å gi henne noe hun blir glad for, og jeg hadde nok lagt mye omtanke i å velge ut slikt som hun liker og setter pris på. Det er ikke litt sårt for mammaen å ikke få feire påske med barnet da, slik at hun overkompenserer litt med et giga egg? Jeg tror jeg hadde latt barnet kose seg med monsteregget og kjøpt tilsvarende til de andre barna. Det er tross alt bare påske en gang i året. Det er kankje ikke verdens mest moralske og "riktige" løsning, men ingen barn blir lei seg i alle fall. Hadde mammaen min gitt meg et påskeegg som jeg skulle ha når jeg var borte fra henne, hadde jeg som liten helt garantert blitt skuffet om jeg ikke fikk spise det...
Gjest Lovely Skrevet 15. mars 2007 #11 Skrevet 15. mars 2007 Hvis barnet mitt skulle feire et eller annet et annet sted enn sammen med meg, hadde jeg nok hatt lyst til å sende med henne f.eks. påskeegg. Jeg har jo ikke lyst til å "gå glipp av" å gi henne noe hun blir glad for, og jeg hadde nok lagt mye omtanke i å velge ut slikt som hun liker og setter pris på. Dette synes jeg høres noe egoistisk ut, hvis du hadde sendt med henne egget av denne grunn alltså, for skal ikke pappaen også få lov å gi henne noe hun blir glad for - og velge med omtanke, eller tror du ikke han evner det - eller er den gleden forbeholdt deg?? Jeg blir litt "svett" i hodet, for noen mødre tror visst at den andre part ikke evner å se hva barnet bryr seg om og liker Da min manns eks så bildene fra fødselsdagsfeiringen til sønnen der noen spiste pølser utbrøt hun: "Jammen han er jo ikke glad i pølser!!!" - hvorpå vi viste de neste bildene der han spiser burger - som han er glad i Jeg respekterer de som ville servert monsteregget også, hehe, passe ord foressten - men for oss blir det feil.
Gjest =tentacle= Skrevet 15. mars 2007 #12 Skrevet 15. mars 2007 Det er ikke litt sårt for mammaen å ikke få feire påske med barnet da, slik at hun overkompenserer litt med et giga egg? ← Det er helt sikkert sårt, men 1 kg snop kompenserer ikke for en mor, og jeg synes ikke det er god skikk og bruk å sende med ett barn store mengder godterier som skal spises foran øynene på andre barn.
Furstina Skrevet 15. mars 2007 #13 Skrevet 15. mars 2007 Hvis barnet mitt skulle feire et eller annet et annet sted enn sammen med meg, hadde jeg nok hatt lyst til å sende med henne f.eks. påskeegg. Jeg har jo ikke lyst til å "gå glipp av" å gi henne noe hun blir glad for, og jeg hadde nok lagt mye omtanke i å velge ut slikt som hun liker og setter pris på. Det er ikke litt sårt for mammaen å ikke få feire påske med barnet da, slik at hun overkompenserer litt med et giga egg? Jeg tror jeg hadde latt barnet kose seg med monsteregget og kjøpt tilsvarende til de andre barna. Det er tross alt bare påske en gang i året. Det er kankje ikke verdens mest moralske og "riktige" løsning, men ingen barn blir lei seg i alle fall. Hadde mammaen min gitt meg et påskeegg som jeg skulle ha når jeg var borte fra henne, hadde jeg som liten helt garantert blitt skuffet om jeg ikke fikk spise det... ← Jag hade blivit jättearg och lei mig som förälder om det hade skett i mitt hem. Du tvingar in traditioner in i en annan familjs hem. Monsterägg till alla barnen - som kanske redan får ägg från sina andra föräldrar, eller som kanske inte äter godis alls. DU bestämmer vad de ska äta och hur de ska fira sin påsk - eller ger din dotter ett stort ägg som hon inte får äta där. Vore det inte bättre att spara ägget tills hon kommer hem då?
Gjest Mayamor Skrevet 15. mars 2007 #14 Skrevet 15. mars 2007 Men i vårt tilfelle: når da 3 barn sitter med hver sitt "mammaegg" og de vi gir dem og 2 barn ikke får noe utenom det vi gir dem. Hva er best? At de 3 får spise "mammaegget" i tillegg til det de får her eller at de legger det bort da likevell har godteri så det holder...? Det er ikke snakk om å ta det fra dem. Ei heller tvinge dem til å dele sitt goderi (som er umulig å dele likt fra 3 til 5 barn). Da er vår løsning at barna får det med seg hjem. Dersom mamma synes det er så fryktelig å ikke ha barna i påsken, er det mindre fælt om hun kjøper egg til dem? Og ville økonomien hennes blitt utrolig svekket om hun kjøpte 5 egg istedet for 3? Eller istedet for å gi 3 egg - gav med ett som alle 5 barna delte? Eller gav barna noe i forkant/etterkant av påsken da vi ikke forventer noe fra henne til de andre barna (da mor har ingen relasjon til dem)? Skal da mor kunne tvinge oss til å kjøpe mer godteri til de 2 som ikke mottar egg fra henne? Dette gjelder jo ikke barn/stebarn problematikken, men også vennegjenger, andre familiesammensetninger som feirer høytider sammen. Det gjelder å sette opp regler med kompromisser som passer alle. Skal alle sammen ture på blir det sjalusi og unødige konflikter. Akkurat som når noen skal på leirskole: da er det felles regler for hvor mye lommepenger etc en kan ta med, at mobil og Mp3 spiller blir igjen hjemme (selv om tenåringene hyler da de ikke "klarer seg uten"...). Da blir det kjekkest for alle. Regler klarer alle å være med på når andre bestemmer det. Hvorfor skal det være annereledes når ens håpefulle skal til samværsforelder?
Elle Melle Skrevet 16. mars 2007 #15 Skrevet 16. mars 2007 Nå er det jo tydeligvis slik at TS ikke har noen innflytelse over hva mammaen faktisk gjør, og dermed er ikke "den korrekte/rettferdige løsningen" et alternativ uansett hvor mye man skulle ønske det. Hovedpoenget må da være å finne den smidigste løsningen i situasjonen? Ikke å bare sutre over at den som sender med egget gjør noe tåpelig? Selvsagt håper jeg at jeg i en tilsvarende situasjon ville hatt gangsyn nok til å tilpasse meg slik at det ble best mulig for alle barna. Hvordan det ville gått kommer vel an på samarbeidsklimaet mellom familiene. Men det er vel streng tatt ikke mer egoistisk å ville gi barnet et påskeegg fra mammaen, enn det er å ville gi julegave/bursdagsgave fra mammaen selv om barnet er hos faren? Og det synes vel de fleste er helt naturlig. Barn med foreldre under samme tak får en felles gave fra dem, bor de hver for seg får de to ulike gaver, uansett hvor urettferdig det måtte være for de andre barna i familien. Hvorfor blir det konseptet plutselig så utålelig når det dreier seg om snop, som streng tatt har mye mindre verdi? At de voksne ikke vil at barna skal ha for mye snop fordi "slik liker ikke vi at det skal være", er foreldrenes problem og en kamel som godt kan svelges. Egne følelser rundt hvordan tradisjoner "burde være" er faktisk mindre viktig enn samarbeidsklima, barnets beste og litt smidighet i en uvalgt situasjon. (Selv om jeg er enig i prinsippet og sikkert hadde vært like irritert selv.)
Varja Skrevet 16. mars 2007 #16 Skrevet 16. mars 2007 Jeg vet ikke hva trådstarter bør gjøre, men jeg vet hva jeg som mamma vil gjøre til påske. Jeg vil selvfølgelig gjerne gi datteren min et påskeegg, så da kommer jeg til å spørre pappa'n om jeg skal sende med ett (han har ingen andre barn). Hvis han sier at han har tenkt å ordne påskeegg selv så kan jeg heller gi henne mitt egg etter påske. Så setter vi på en gul duk på bordet og feirer bittelittegrann påske etter påske. Tror det er en grei løsning. (Forøvrig er jeg ikke noe for å gi godteri til små barn, så det blir bare en liten sjokolade og evt. en bitteliten gave som ikke kan spises inni egget)
Gjest Mayamor Skrevet 16. mars 2007 #17 Skrevet 16. mars 2007 Dersom det snopemengden som er problemet: hva med å legge oppi påskepynt eller annet for å fylle ut? Som barn fikk jeg og min søster alltid et egg som var halvfullt med godteri og så en påskekylling el for å fylle det opp. Jeg synes barn i dag får for mye, både ting generelt og godteri. Og en trenger ikke kompensere at barna ikke har mor og far boende sammen ved å "kjøpe dem". La den andre ta seg av tradisjonen med egget og så er det din tur neste år. Å sammenligne påskegodteri med julegave synes jeg blir feil. Om en gir et lite egg med et par ting oppi med og der ikke er andre barn tilstede, ser ikke jeg problemet i like stor utstrekning. Og derfor er jeg av den formening at det finnes ingen fasit på livet, barneoppdragelse, slanking, huskjøp, følelser etc. Enhver må følge sin overbevisning samtidig som en ikke tråkker på andre mennesker.
Gjest Lovely Skrevet 16. mars 2007 #18 Skrevet 16. mars 2007 Men det er vel streng tatt ikke mer egoistisk å ville gi barnet et påskeegg fra mammaen, enn det er å ville gi julegave/bursdagsgave fra mammaen selv om barnet er hos faren? Og det synes vel de fleste er helt naturlig. Barn med foreldre under samme tak får en felles gave fra dem, bor de hver for seg får de to ulike gaver, uansett hvor urettferdig det måtte være for de andre barna i familien. Hvorfor blir det konseptet plutselig så utålelig når det dreier seg om snop, som streng tatt har mye mindre verdi? Synes ikke man kan sammenlikne julegaver og påske-egg, to helt forskjelige settinger for vår del iallefall, der julegavedelingen er blitt en naturlig ting for det er noen blant mange - og påske-egg greia blir urettferdig - for ikke å snakke om at tanken på påskeharen som barna (når de er små) synes er spennede får en ripe i lakken At de voksne ikke vil at barna skal ha for mye snop fordi "slik liker ikke vi at det skal være", er foreldrenes problem og en kamel som godt kan svelges. Egne følelser rundt hvordan tradisjoner "burde være" er faktisk mindre viktig enn samarbeidsklima, barnets beste og litt smidighet i en uvalgt situasjon. (Selv om jeg er enig i prinsippet og sikkert hadde vært like irritert selv.) Jeg er veldig uenig i at 1 kilo godteri er bra for barnas beste og at det er en kamel som godt kan svelges, det er ikke snakk om å ikke like å ha det sånn - men det ville blitt spist snop på høykant og over lang tid som faktisk ikke er bra, spesiellt for ett av barna våre. Og hvis vi må slutte vår tradisjon og gleden rundt den, for så å gi ungene en kilo godteri ved påskens begynnelse - så ville resultatet blitt større irritasjon og et enda dårligere samarbeidsklima. Og hvilket signal ville det gi mor - jo - at her er det bare å ture frem å gjøre som jeg vil - i vårt tilfelle alltså. Jeg respekterer at andre ville gjort ting annerledes, for alle situasjoner er individuelle - en løsning er ikke riktig for alle - og din løsning er ikke riktig for oss
Vingedama Skrevet 16. mars 2007 #19 Skrevet 16. mars 2007 Synes det virker litt rart at man sender med påskeegg i det hele tatt, jeg da... Sender folk med julestrømpe også? Hvorfor kan man ikke la den forelderen barnet er hos i påsken ordne sånt? Høres mest ut som utidig innblanding fra egoistiske foreldre....
Gjest Lovely Skrevet 16. mars 2007 #20 Skrevet 16. mars 2007 Hovedpoenget må da være å finne den smidigste løsningen i situasjonen? Ikke å bare sutre over at den som sender med egget gjør noe tåpelig? Den smidigste løsningen for oss, uten å "sutre", har vært å tilby barnet å dele med hele gjengen (7-8 stk og kanskje gjester i tillegg) - alltså sette det på bordet - eller gjemme det på hylla - han velger å legge det på hylla - uten noe problem - vi har aldri hørt hverken mor eller barn kommentert at egget kommer uspist tilbake i bagen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå