Tosca Skrevet 14. mars 2007 #1 Skrevet 14. mars 2007 Jeg hadde et vikariat frem til nyttår. Kontrakten jeg hadde, var tidsbegrenset fram til 31.12.06. Jeg fikk fast stilling etter dette, men jeg har ikke fått kontrakt ennå. Hvis jeg får meg en ny jobb nå, kan jeg da gå på dagen?
Gjest Frysepulver Skrevet 14. mars 2007 #3 Skrevet 14. mars 2007 Er det ikke to uker dersom man er kontraktsløs da?
Tosca Skrevet 15. mars 2007 Forfatter #4 Skrevet 15. mars 2007 Uten kontrakt må du følge arbeidsmiljøloven Hva sier den da?
Gjest Deception Skrevet 15. mars 2007 #5 Skrevet 15. mars 2007 Det er vel snakk om 1 måneds gjensidig oppsigelsestid så fremt ingenting annet er avtalt.
Tari Skrevet 15. mars 2007 #6 Skrevet 15. mars 2007 Om man ikke har kontrakt skal man da kunne gå på dagen. Det var en hos oss som gjorde dette nylig og han fikk ingen innsigelser fra ledelsen han. Det er da ingen oppsigelsestid når man ikke har en kontrakt. Vet ikke hvordan muntlige avtaler fungerer her men...
Gjest Eir Skrevet 15. mars 2007 #7 Skrevet 15. mars 2007 Arbeidsmiljøloven har vel 14 dagers oppsigelsestid de første 3 mnd, og 1 måned etter dette, tror jeg. Men ring arbeidstilsynet og spør, for sikkerhets skyld, de er veldig behjelpelige med å svare på slike spørsmål. Dersom du har hatt kontrakt kan det også være at du må forholde deg til denne, så ta en telefon og sjekk det, før du gjør noe i forhold til arbeidsgiver.
Gjest Camma Skrevet 15. mars 2007 #8 Skrevet 15. mars 2007 Så lenge du ikke har jobbet mer enn 5 år i bedriften gjelder det en gjensidig oppsigelsestid på 1. mnd, fra første dag i mnd etter man levere skriftlig oppsigelse. Når det nevnes over her at man kan gå på dagen, så er det ikke slik loven legger opp til. Men dersom du som arbeidstager uten skriftlig kontrakt ønsker å slutte på dagen, så vil ofte ikke bedriften ha noe valg fordi man også etter arbeidsmiljøloven SKAL ha skriftlig arbeidsavtale. Har ikke bedriften sørget for dette kan det fort bli bråk, derfor er de samarbeidsvillige i slike tilfeller.
Gjest Eir Skrevet 15. mars 2007 #9 Skrevet 15. mars 2007 Hvis man bare går på dagen mister man mange av rettighetene sine i forhold til lønn og feriepenger man har til gode. Har snakket med arbeidstilsynet om dette før, og bedriften skal gjøre svært grove brudd på arbeidsmiljøloven før det kan forsvares å gå på dagen. At mange arbeidsgivere likevel går med på det er ikke noe jeg anbefaler folk å sjangse på, når de gjerne har en hel månedslønn til gode, som kan bli holdt igjen. Det beste er om man får arbeidsgiver til å gå med på et tidspunkt som passer for begge, og dersom dette tidspunktet bryter med kontrakten så bør man også få dette skriftlig fra arbeidsgiver.
wondergirl Skrevet 15. mars 2007 #10 Skrevet 15. mars 2007 Husk at du kanskje vil ha en referanse fra de du jobber hos nå også, da. Hva slags referanse får du dersom du plutselig bare stikker? Jeg synes selvsagt du skulle ha fått en kontrakt, men noen ganger kan det også lønne seg å tenke litt strategisk...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå