Gå til innhold

Oppskrifter med speltmel


Gjest SuperMoo

Anbefalte innlegg

Gjest SuperMoo

Ja det lurer jeg på. :)

Magen min er ikke glad i hvete har jeg kommet fram til ...

Så da må man prøve noe nytt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har denne, som jeg har laget selv. Smaker best nystekte. :)

Grove speltscones

150 g sammalt spelt (merke Helios demeter)

100 g siktet spelt

4 ss små havregryn

1-2 ss havrekli

litt salt

2 toppede ts bakepulver

1 ss vegetabilsk olje

1 egg og 1 eggeplomme

ca. 2,5 dl vann

Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i 20-30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter.

Det kan hende du må prøve deg litt frem med vannmengden, det kommer an på melet. Hvis sconene flyter utover og er flate etter steking, har du brukt for mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare byttet ut hvetemel med speltmel jeg. Bruker faktisk samme mengde. Ikke bydd på noe problemer enda.

Tror jeg har lest at speltmel-deiger ikke skal eltes så mye som hvetemel-deig. Også litt mindre steketid bruker jeg. Aner egentlig ikke hvorfor :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare byttet ut hvetemel med speltmel jeg.  Bruker faktisk samme mengde.  Ikke bydd på noe problemer enda.

Samme her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperMoo

Takk for tips. :)

Har lest at det kan være litt vanskeligere å bake med speltmel så jeg tenkte jeg skulle spørre først.

Nå må jeg bare få tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om speltmel ikke hever like lett, men vet sannelig ikke. På posen jeg har med speltmel står det noe om hvile/forheving for speltdeig, mer enn jeg har pleid på vanlig hvetemel. Men har ikke opplevd noen problemer selv, det lille jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Anbefaler boken "Bak med spelt" av Mone Sæland, hun har masse gode oppskrifter, spesielt muffins :) Hun anbefaler å bruke litt juice i bakverket, enten eple eller appelsin, for syren gjør at næringsstoffene blir lettere tilgjengelig.. Dessuten er boka ganske idiotsikker, og delt opp fint, slik at man kan se hvilke variasjoner man kan gjøre med de forskjellige oppskriftene..

Mmm.. Tror jeg må bake i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare byttet ut hvetemel med speltmel jeg.  Bruker faktisk samme mengde.  Ikke bydd på noe problemer enda.

Jepp, jeg og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...