Gjest SuperMoo Skrevet 13. mars 2007 #1 Del Skrevet 13. mars 2007 Ja det lurer jeg på. Magen min er ikke glad i hvete har jeg kommet fram til ... Så da må man prøve noe nytt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 13. mars 2007 #2 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg har denne, som jeg har laget selv. Smaker best nystekte. Grove speltscones 150 g sammalt spelt (merke Helios demeter) 100 g siktet spelt 4 ss små havregryn 1-2 ss havrekli litt salt 2 toppede ts bakepulver 1 ss vegetabilsk olje 1 egg og 1 eggeplomme ca. 2,5 dl vann Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i 20-30 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter. Det kan hende du må prøve deg litt frem med vannmengden, det kommer an på melet. Hvis sconene flyter utover og er flate etter steking, har du brukt for mye vann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 13. mars 2007 #3 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg har bare byttet ut hvetemel med speltmel jeg. Bruker faktisk samme mengde. Ikke bydd på noe problemer enda. Tror jeg har lest at speltmel-deiger ikke skal eltes så mye som hvetemel-deig. Også litt mindre steketid bruker jeg. Aner egentlig ikke hvorfor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miami Skrevet 13. mars 2007 #4 Del Skrevet 13. mars 2007 Jeg har bare byttet ut hvetemel med speltmel jeg. Bruker faktisk samme mengde. Ikke bydd på noe problemer enda. ← Samme her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SuperMoo Skrevet 18. mars 2007 #5 Del Skrevet 18. mars 2007 Takk for tips. Har lest at det kan være litt vanskeligere å bake med speltmel så jeg tenkte jeg skulle spørre først. Nå må jeg bare få tak i det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dront Skrevet 18. mars 2007 #6 Del Skrevet 18. mars 2007 Lurer på om speltmel ikke hever like lett, men vet sannelig ikke. På posen jeg har med speltmel står det noe om hvile/forheving for speltdeig, mer enn jeg har pleid på vanlig hvetemel. Men har ikke opplevd noen problemer selv, det lille jeg har prøvd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 18. mars 2007 #7 Del Skrevet 18. mars 2007 Anbefaler boken "Bak med spelt" av Mone Sæland, hun har masse gode oppskrifter, spesielt muffins Hun anbefaler å bruke litt juice i bakverket, enten eple eller appelsin, for syren gjør at næringsstoffene blir lettere tilgjengelig.. Dessuten er boka ganske idiotsikker, og delt opp fint, slik at man kan se hvilke variasjoner man kan gjøre med de forskjellige oppskriftene.. Mmm.. Tror jeg må bake i morgen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rainbow Brite Skrevet 19. mars 2007 #8 Del Skrevet 19. mars 2007 Jeg har bare byttet ut hvetemel med speltmel jeg. Bruker faktisk samme mengde. Ikke bydd på noe problemer enda. ← Jepp, jeg og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå