Gjest Gjesten Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Eg les stadig om ulike erfaringar, og er litt lei av å teste ut og merke at det ikkje gjer meg bra, så no startar eg ein tråd der vi fortel om ulike erfaringar, så kanskje vi kjenner oss igjen på nokon, og kan prøve deretter. Personleg har eg brukt: P- pillar: Trionetta Trinordiol Marvelon Diane Synfase Alt ga meg redusert sex- lyst, nedstemthet, melankolske periodar, lange blødningar i større eller mindre grad. P-ringen Fekk stadig UV. Kondom Det beste, merkeleg nok, sjøl om heile greia er turnoff og klumsete. Treng med andre ord erfaringar og tips. Vil gjerne unngå hormonbaserte preparat sidan dette gjerne fører til voldsomme endringar. Har problem med minipillen då eg jobbar turnus og alle vakter, skal berre ein litt stressa dag til før det går skeis. Kobberspiral vil ikkje legen gi meg sia eg ikkje har barn. Men det må no finst nåke der ute vel?
Amalie_85 Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 Jeg hadde p-piller før som jeg ikke husker navnet på. Det var bare 21 piller og jeg fikk disse p.g.a migrene. Men de var søte, så etterhvert ble jeg kvalm bare med tanken på å ta dem. Andre bivirkninger hadde jeg ikke. Så nå har jeg hatt p-stav i 3 år og har egentlig vært super fornøyd, helt til på slutten da mensen ble helt surrete. Men jeg tror ikke det var helt p.g.a den, men stress og andre ting i livet. Men usikker. Ingen andre bivirkninger. Nå har jeg begynt på p-piller igjen som heter øh... Loletta?? Og de smaker ingen ting, så det går veldig fint. Hittil hvertfall. Bare gått på dem 1 mnd nå. For tidlig å si noe om bivirkninger
Gjest gjesta Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 Jeg har brukt: P-piller: Diane Funket bra i 2-3 år, fikk så plutselig mellomblødninger. P-ring Prøvde det i 2-3 uker, fikk i løpet av den tiden den merkelige bivirkningen at jeg overhodet ikke greide å sove. Manen likte heller ikke at han kunne kjenne den. P-plaster Etter litt startproblemer med å finne ut hvor den skal sitte for å ikke dette av funket den bra, bortsett fra at jeg fremdeles hadde mellomblødninger. P-sprøyte Sterkt nedsatt sexlyst, og fremdeles mellomblødninger. Nå skal jeg prøve en annen p-pille, har fått resept på Microgynon. Legen ville ikke gi meg kobberspiral siden jeg har blødningsproblemer. Hormonspiral sa hun at man måtte tenke seg nøye om før man benyttet når man ikke har hatt barn, i tillegg blir det dyrt siden jeg sannsynligvis napper den ut om et til halvannet år. Dette blir det siste jeg prøver av hormonprevansjon, funker det ikke blir det kondom frem til vi begynner å prøve. Men tilslutt må jeg bare bemerke at råd fra andre når det gjelder prevansjon ofte blir ganske meningsløst, siden de virker helt forskjellig fra person til person.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 P-piller: Helvete på jord for meg. Brukte lang tid på å komme meg etter de både psykisk og fysisk. Kondom: Greit nok. Samboer ikke fullt så fornøyd med å bruke det konstant. Sæddrepende middel: Greit nok. For lav sikkerhet, men brukte det i kombinasjon med annet. Sluttet med det pga at jeg ikke følte med bekvem med å ha kjemikalier i kroppen for å drepe sæden. Vurderer melkesyrebasert middel for å se hvordan det fungerer. Hopp av i svingen: Bruker vi i perioder. Helt greit, men unngår de mest usikre dagene når det er krise med graviditet. Hovedprevensjonen vi har landet på er charting. Ingen bivirkninger, og ikke minst, jeg føler meg så trygg som det er mulig på det, noe som er svært viktig for meg.
Arkana Skrevet 13. mars 2007 #5 Skrevet 13. mars 2007 Jeg har ikke prøvd så veldig mye, men kan jo komme med mine erfaringer. P-piller: - Trinordiol: Helt grei, hadde bare én bivirkning (som jeg ikke skjønte kom av p-pillene før jeg hadde brukt dem i 5 år) og det var migrene. 6 mnd etter slutt var jeg omtrent helt migrenefri. - Cerazette: Også grei p-pille, hadde ikke migrene da jeg brukte disse, men jeg fikk en ny bivirkning: småblødninger hver eneste dag (ingen vanlig mens i tillegg). Etter 4 mnd (det står på pakken at bivirkninger skal forsvinne etter 2-3 mnd) orket jeg ikke mer og sluttet. Kondomer: Som deg synes jeg dette er det beste. Litt dyrt sammenlignet med p-pillene som kostet 30 kroner mnd for ubegrenset sex, men vel verdt det med tanke på at det ikke er noen bivirkninger. Synes ikke det er turn off eller klumsete, og samboeren min har ingen motargumenter heller. Deilig å slippe alt griset etterpå. Har blitt anbefalt kobberspiral av legen min (selv om jeg ikke har fått barn, det er ikke noe problem), men med tanke på at vi snart vil ha barn ser jeg ikke poenget med å betale så mye for noe som egentlig kan vare i flere år når jeg skal ta den ut igjen raskt. Men jeg velger nok kobberspiral etterpå. Har spurt flere leger om Babycomp/Ladycomp/charting/o.l. og har blitt møtt med latter av alle, så det bekrefter i grunnen det jeg har tenkt på med slike prevensjonsmidler, at de egentlig er veldig usikre, og jeg ville ikke ha noe godt sexliv hvis jeg alltid måtte være redd for å bli uønsket gravid, føler meg mye tryggere med noe mer "konkret".
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2007 #6 Skrevet 14. mars 2007 Jeg brukte p-piller, men de virket for godt: sexlysen forsvant. I det siste har vi brukt kondom/sikre perioder/hoppe av i svingen, og nå holder jeg på å lære meg charting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå