Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tror at jeg leste veldig mye Viktoria Holt på den tiden. Det var både spennende og romantiske historier som ikke var så lett å legge fra seg. På skolebiblioteket hadde de en rekke bøker skrevet av Evy Bøgenæs (mulig det staves litt annerledes). Disse var det alltid stor rift om. Kanskje enda mer gammeldagse nå enn da jeg leste dem (de var gamle da og), men gripende og spennende historier for jenter i ungdomsskolealder.

Forøvrig lest jeg min første voksenbok på den alderen. Det var "Møte ved milepælen" av Sigurd Hoel. Han har vært min yndlingsforfatter siden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesten
Skrevet

Om ungjenta e mest interessert i Se og Hør type lesing, så er mykje av det de har anbefalt for tungt. Eg og vil anbefale kiosklitteratur og ungdomsbøker av eit ikkje for stort format. Poenget her er vel at jenta må oppdage gleda med å lese før ho blir utsatt for tunge bøker som krev eit visst lesetempo til dømes. Kiosklitteratur er greit og kjapt og krev ikkje at ein hugsar alle detaljar ol. Og så er unekteleg kjærleik viktig i den alderen, for ikkje å snakke om sex, og begge deler blir behørig behandla i desse kategoriane.

Ellers har eg hatt suksess med å la ungdommar lese "Hjemme er et annet sted" av Kari Sverdrup.

Skrevet

Jeg leser mye, og om hun er 15 og ikke leser mye, så brde hun lese "Tusen biter" serien.. De er ikke lange og handler og ungdom i "disse" dager.

Gjest Thalassa
Skrevet

Tror jeg vil anbefale litt lettleste bøker, f.eks "Bag of fun" serien fra Damm er morsomme bøker de fleste tenåringsjenter (og eldre jenter) sannsynligvis vil like.

Krim er nok også en god start, det fanger leseren veldig, hvis det er en god krimbok vel å merke. Personlig syntes jeg "Djevelen holder lyset" av Karin Fossum var veldig bra.

Gjest *Tara*
Skrevet

Min yngste sønn er ikke noen lesehest. Han har omtrent bare lest de bøkene han måtte lese på skolen ... og noen faktabøker.

Men læreren hans sa at det viktigste er at han leser - uansett hva han leser. Det kan like gjerne være Donald-blader eller lignende.

Etter å ha kjøpt haugevis med bøker til ham - som han ikke gidder leste, så fant jeg ut at han kunne få abonnere på et bilblad ... Han er nemlig lidenskapelig opptatt av biler og motorer. For meg betyr det ingenting om han leser sine favoritt-magasiner eller Shakespare - jeg har nemlig lært at det viktigste er at han leser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...