bolla bibbi Skrevet 13. mars 2007 #1 Skrevet 13. mars 2007 Noen tips til gode bøker for en 15 årig jente som ikke er særlig glad i å lese bøker. Men som burde lese mere , ifølge sin lærer. Tips til bøker, mottas med takk
eximus Skrevet 13. mars 2007 #2 Skrevet 13. mars 2007 Fantasy. Masse på biblioteket. Ev. skjønnlitteratur knyttet direkte til hennes interesser :lese:
Dizzy Skrevet 13. mars 2007 #3 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Det finnes en serie med bøker som heter Gossip Girl, som jeg har forstått er veldig populær hos jenter i tenårene. Gossip girl Endret 13. mars 2007 av Dizzy
Gjest Mayamor Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 Vår 13 åring er veldig glad i å lese. Hun er oppslukt av Fantasy bøker alà Phenomena serien(4 bøker), Grøsserne, Harry Potter, Molly Moon, men også bøker om Cuba krisen, historie, perling, etc som hun interesserer seg for.
Gjest *Magica* Skrevet 13. mars 2007 #5 Skrevet 13. mars 2007 Gyldendal har en serie som heter "Litt å lese" (tror jeg...), som er fin. Voksne bøker som er kjappe å lese uten å ha barnslig innhold eller se ut som om de er for idioter.
Dru Skrevet 13. mars 2007 #6 Skrevet 13. mars 2007 Hvis fantasy kan være noe, så anbefaler jeg Den mørke materien av Philip Pullman. Fantastisk trilogi.
Tabris Skrevet 14. mars 2007 #7 Skrevet 14. mars 2007 Anbefaler Harry Potter, ja, hvis hun liker den type litteratur.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 14. mars 2007 #8 Skrevet 14. mars 2007 Et fint tidspunkt for å lese "Ringenes Herre" for første gang.. Har hun ikke alt lest "Anne fra Bjørkely" bøkene så anbefales disse. Ellers er det jo bare å "hive seg over" voksenavdelingen på biblioteket nå.. Jeg leste uhorvelig mye krim på den alderen.. Lettlest men likevel "voksent"
bolla bibbi Skrevet 14. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 14. mars 2007 Takk for tips så langt. Harry Potter har vi kjøpt, men hun på 12 leser de, hun er mere lesehest. Hun på 15 enser ikke bøkene, kun se og hør/her og nå er av interesse. Ikke like bra som bøker spør du meg (bare bilder)
Far til 2 Skrevet 14. mars 2007 #10 Skrevet 14. mars 2007 Jeg leste noen bøker som jeg mener het "Ungdom i drift" (tror det var 2 bind) da jeg var i 16-17 års alderen. Det er gamle bøker (var gamle også når jeg leste dem ), men like aktuelle i dag som den gang. De handler om noen ungdomer som treffes tilfeldig i Spania. Desverre husker jeg narkotikamisbruk som litt "glamorøst" i starten av første bok, men etterhvert skjer det tragedier for noen av disse ungdommene. Den største svakheten jeg ser med bøkene er inidlertid at jeg fikk enorm "oppdagelseslyst" og ønske om å reise rundt i verden, og det gikk så langt at jeg sluttet (midlertidig) på skolen for å få ut eventyrlysten ved å reise rundt i østen/Australia i ca 7-8 månder (jeg tok heldigvis vidreutdannelse da jeg kom hjem). Når jeg hadde lest gjennom de 20 første sidene var det ikke mulig å legge fra meg boka
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2007 #11 Skrevet 14. mars 2007 Tror jeg ville satset på å gi henne litt krim. Agatha Christie hvis du vet om hun liker å se Poirot og sånt på TV. Minette Walters hvis hun liker det litt råere, jeg slukte begge disse på den alderen.
asterix Skrevet 14. mars 2007 #12 Skrevet 14. mars 2007 Om poenget er å få henne til å lese mer for å få opp leselysten så la henne ta en runde med Margit Sandemo f.eks. Og så kan dere heller pense henne inn på litteratur som gir mere når leselysten er kommet på gli. I fasen hvor man vil få leselyst i gang er det ikke så nøye hva de leser, bare de leser.
Cr@sh Skrevet 14. mars 2007 #13 Skrevet 14. mars 2007 Hvis fantasy kan være noe, så anbefaler jeg Den mørke materien av Philip Pullman. Fantastisk trilogi. ← Signerer!
Gjest Persille Skrevet 14. mars 2007 #14 Skrevet 14. mars 2007 Selv om det er mange gode bøker for ungdom så er problemet her at hun ikke leser bøker i det hele tatt. Da er det faktisk viktig at boka ikke oppfattes som stor/tykk/mange sider. Samtidig så bør innholdet være lettlest og fenge henne. Som asterix foreslo så kan bøker som kiosklitteratur være et sted å starte, f.eks. Isfolket. Krim kan også fenge. Vi har mange gode norske forfattere. Dette er bøker som du kan låne på biblioteket. Det finnes mange ungdomsbøker som handler om den tiden de selv lever i. Har dessverre ingen tips her. Målet her må jo være at hun kan finne gleden i å lese og ikke at det hun leser er såkalt god litteratur.
Gjest Silmarill Skrevet 14. mars 2007 #15 Skrevet 14. mars 2007 (endret) Heisann, jeg meldte sønnen min inn i ungdomsbokklubben for en del år siden (han blir 16 år nå i april) En av de første bøkene han leste var: Kaperøya av Kjerst Scheen og Klasseturen av Moni Nilsson - Brännstrøm Kaperøya er ganske spennende, mens Klasseturen handler om puberteten og alt det den innebærer. Ganske lettleste og spennende bøker for ungdom Endret 14. mars 2007 av Silmarill
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 14. mars 2007 #16 Skrevet 14. mars 2007 Målet her må jo være at hun kan finne gleden i å lese og ikke at det hun leser er såkalt god litteratur. ← Gir ikke gode bøker leselyst? Jeg får i alle fall mye mer leselyst av gode bøker enn av dårlige.. De bøkene som anses som "gode bøker" er vel stort sett "kategorisert" dit fordi mange synes de er nettopp gode bøker... Det var i 13-14 års alderen at jeg oppdaget at f.eks klassiere har blitt klassikere av en grunn, og at de ikke bare var skrevet for å "plage skoleelever" Den oppdagelsen gav meg et helt nytt syn på litteratur, og inspirerte til massevis av leselyst. Nå leser jeg både tunge og lette bøker, nye og klassiske bøker osv om hverandre, og jeg ELSKER å lese...
Gjest gjesta Skrevet 14. mars 2007 #17 Skrevet 14. mars 2007 Gir ikke gode bøker leselyst? Jeg får i alle fall mye mer leselyst av gode bøker enn av dårlige.. De bøkene som anses som "gode bøker" er vel stort sett "kategorisert" dit fordi mange synes de er nettopp gode bøker... Det var i 13-14 års alderen at jeg oppdaget at f.eks klassiere har blitt klassikere av en grunn, og at de ikke bare var skrevet for å "plage skoleelever" Den oppdagelsen gav meg et helt nytt syn på litteratur, og inspirerte til massevis av leselyst. Nå leser jeg både tunge og lette bøker, nye og klassiske bøker osv om hverandre, og jeg ELSKER å lese... ← Problemet er at det er stor forskjell på hva man anser som gode bøker. Jeg selv mener at Jane Austen f.eks er veldig lettlest, men det er sikkert mange som er uenig med meg og jeg ville ikke nødvendigvis anbefalt det til en 15-åring som har lest lite. Mange av klassikerne kan jeg heller ikke forstå hvorfor er klassikere, jeg holdt selv på å dø av kjedsomhet da vi ble tvunget til å lese Olav Duun, så det er i hvert fall ikke pga av skolen jeg har fått leselyst... Jeg tror nok det er litt vanskelig for meg, og sikkert også for deg, som har lest veldig mye å vite hva som kan stimulere leselyst hos noen som ikke leser i det hele tatt, men jeg forestiller meg i hvert fall at en bok som man kan lese i løpet av en dag vil være litt enklere å begynne med enn murstein som ble skrevet for hundre år siden.
Gjest Aurora Vaniljesaus Skrevet 14. mars 2007 #18 Skrevet 14. mars 2007 jeg forestiller meg i hvert fall at en bok som man kan lese i løpet av en dag vil være litt enklere å begynne med enn murstein som ble skrevet for hundre år siden. ← Det tror jeg også... Jeg er bare uenig i tanken om at "gode bøker" ikke stimulerer til leselyst.
Gjest Persille Skrevet 14. mars 2007 #19 Skrevet 14. mars 2007 (endret) Gir ikke gode bøker leselyst? ← Så var det definisjonen av gode bøker da Jeg har alltid vært en lesehest. Når jeg fikk barn så kjøpte og leste jeg bøker for de. Nettopp fordi jeg ønsket at de skulle finne gleden med det å leve seg inn i en verden og en historie. Det viktigste er at barnet/ungdommen finner noe h*n har lyst til å lese. Det er der det starter. "Gode bøker" kan komme etter hvert. Endret 20. desember 2010 av Persille
Tante T Skrevet 14. mars 2007 #20 Skrevet 14. mars 2007 Nå er det jo stor forskjell på oss tenårings-jenter, men jeg er også 15 og leser mye i perioder og ikke i det hele tatt andre ganger. Har for det meste lest bøker av Henning Mankell i det siste, mye bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå