Gå til innhold

Enkel selskapsmiddag


Fjellrypa

Anbefalte innlegg

Vi har invitert den nærmeste familien på helgetur for å feire at vi har fått en datter. Vi reiser til fjells rett etter påske, og har leid en stor hytte med plass til alle 20.

Tanken er at vi skal ha en skikkelig festmiddag på lørdagen. Vi planlegger å grave laks til forrett og lage panna cotta med multer til dessert. Begge deler enkelt, og passer godt på fjellet. Problemet mitt er hovedretten. Jeg har lyst til å finne på noe litt mer uvanlig enn steik, men det må også være noe som er enkelt å tilberede til så mange. Av andre begrensninger kan jeg nevne at maten ikke kan være for krydret og at jeg bare en stekeovn tilgjengelig.

Jeg tenker litt på lammeskank eller andelår, men er vel ikke helt overbevist. Er det noen som har et godt forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har laget lammebog etter oppskriften nedenfor et par ganger, og det blir kjempegpodt! Dessuten innebærer den nærmest ikke noe arbeid - retten lager seg helt selv. Lammebog er dessuten noe av det rimeligste kjøttet en kan få tak i. Den eneste ulempen er at du muligens vil trenge 3-4 lammeboger, og det er det vanskelig å få plass til i én stekeovn. Hvis du får slakteren til å kutte av benet høyt oppe kan det imidlertid være mulig, idet du kanskje kan bruke to langpanner og få plass til to lammeboger i hver.

Serves 6-8

1 shoulder of lamb

Sea-salt and freshly ground black pepper

3 small dried chillis

1tbsp fennel seeds

60ml good-quality red-wine vinegar

300ml dry white wine

1 small bunch dried oregano

Heat the oven to 150C. Place the lamb in a baking tray large enough to hold it comfortably. Season with salt and pepper and crumble over the dried chilli. Add the fennel seeds, the red wine vinegar, the white wine and the dried oregano. Cover with foil - sealing it very well around the edges - and place in the oven. Cook undisturbed for three and a half hours. Remove from the oven. Take off the foil and cook for a further 40 minutes to brown the skin. The meat will be so deeply flavourful and so soft that you can eat it with a spoon.

Det er veldig godt å ha mildt tilbehør, f.eks. potetstappe eventuelt iblandet litt pastinakk.

Edit: Jeg ser at maten ikke bør være for krydret. Denne retten er ikke det, til tross for chilipepperene. Men du kan jo kutte litt ned på mengden for å være på den sikre siden.

Endret av bada
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm, det høres godt ut, Bada. Takk for oppskriften! Lager du saus til? Kanskje bare en jevning på kraften kan være en ide? Og har du noen forslag til øvrig tilbehør? Det som slår meg er ovnsbakt pasternak, men det var det med ovnskapasitet igjen...

Tror rett og slett jeg må prøve dette her hjemme, jeg! Kanskje til helga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god idé å prøve ut oppskriften først, ja!

Vi har bare brukt kraften som saus, men det blir sikkert enda bedre hvis du jevner den. Som alltid med lammekjøtt blir den en masse fett i kraften. Når du tar av folien for å brune steken kan du jo derfor samtidig helle all væsken i en bolle og avkjøle den litt slik at det blir litt lettere å fjerne fettet.

Pastinakk tror jeg vil passe glimrende, du kan jo f.eks. lage en stappe med 50/50 pastinakk og potet? Ellers passer det bra med "vanlige" grønnsaker som brokkoli, gulrot og blomkål.

Jeg vet ikke om engelske lammeboger vanligvis er større enn norske (denne oppskriften fant jeg i The Independent), men når jeg har laget retten har det blitt passe mat til 4-5 personer. Hvis dere skal ha en stor forrett vil det kanskje bli nok til flere. Men det kan du jo finne ut av hvis du tester ut oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg testet lamme-oppskriften i helga, bortsett fra at jeg ikke fikk tak i lammebog og lagde av et lår i stedet. Det ble kjempegodt, men kanskje bittelitt tørt. Jeg får bestille bog neste gang, så blir det nok litt saftigere.

Takk for supert tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...