Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Sidney
Skrevet

Jeg har filmet med videokameraet mitt, men har problemer med å åpne filene. Filmen blir lagret som 3 deler: Ifo-fil, wob-fil og Bup-fil. Det er helt umulig å få åpnet filmen på datamaskinen min. Jeg hadde tenkt å redigere med windows moviemaker, men får ikke åpnet filmen min i det programmet heller. Går det an å endre filformatet til noe som det er mulig å åpne på min maskin? I tilfelle hvordan?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bobcat
Skrevet

De filtypene du nevner brukes i forbindelse med DVD-formatet. Du skal dermed også kunne få åpnet dem i en DVD-avspiller på PCen din (eksempelvis InterVideo WinDVD). Selve bildet og lyden finnes i VOB-filen (IFO-filen innheholder viktig informasjon, mens BUP-filen er en backupfil). Dette er i utgangspunktet en MPEG2-fil, men som er delt opp i blokker. Informasjon om hvordan blokkene skal spilles av og behandles finnes altså i IFO-filen. Du kan med andre ord ikke spille av kun VOB-filen sånn helt uten videre uten at IFO- og BUP-filen er med på lasset.

Med riktig programvare så kan du konvertere dette til andre filformater, samt redigere innholdet.

Se forøvrig også denne tråden: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=255126&hl=

Gjest Sidney
Skrevet

Tusen takk for svar, Bobcat :). Da skal jeg prøve ut noen av rådene og se hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...