Gå til innhold

fredags- og lørdagsmat-tråd


Gjest senora

Anbefalte innlegg

Gjest senora

Hei!

Forsøker å starte en ny tråd :) Trenger nemlig nye ideer til lørdagskosen, ev. fredagskosen. I vår familie har vi alltid hatt middag på kvelden i helgene. Det har blitt mye pizza, taco, lasagne o.l. Håper på denne måten å bli inspirert til å lage noe nytt. Håper dere henger på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen forslag:

- moussaka

- gryteretter

- biff stroganoff eller biffsnadder

- biff med f.eks. fløtegratinerte poteter

- potato skins

- kyllingvinger eller hjemmelagede kyllingnuggets m/ønsket tilbehør

- bakt potet med forskjellige godt fyll

- nachos

- pitabrød eller wraps med fyll (f.eks. stekt kylling i biter, salat, grønnsaker og salsa)

- hamburger

- spekemat og forskjellige oster med godt tilbehør

- pai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på lørdag hadde vi pasta i creme fraiche med svinefilet,paprika,løk,gulrot,chilli og hvitløk. krydret med litt karri,pepper og salt. serverte med ristet loff smurt med olje og hvitløk. yummi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldi gglad i and, så ofte blir det andebryst/ev hel and i forskjellige varianter på fredag eller lørdag. Mest pop er stekt andebryst med rød villris, sesongens grønnsaker og rødvinssjy. Lam- og kalvefilet har vi også relativt ofte. Også fiskeretter, gjerne breiflabb og kreps/kongereker er helgekos hos oss. Lager ofte både forrett og etterretter (ostefat, men ikke alltid søt dessert). Passende vin er en selvfølge. :)

Og jada, det blir spist både pizza, taco og lasagne også, bare ikke hver helg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss blir det faktisk også ofte fersk fisk om lørdagene - det passer sånn fordi vi handler lørdag morgen. Men gjerne en litt sprek eller raffinert variant (ikke trukket torsk med poteter, gulrøtter og smeltet smør ;) ).

Leste ellers litt bakover i ukemenytråden for moro skyld - her er noen andre fredags- og lørdagsmiddager vi har hatt:

-Gratinert løksuppe

-Tagliatelle med kremet saus, røkelaks og asparges

-Spaghetti med reker, chili, hvitløk, persille og sitronbåter

-Dampede blåskjell, brød og aïoli

-Jambalaya med reker, kylling og bacon

-Bacalao

-Vegetariske canneloni

-Tyrkiske lammekjøttboller, bulgur i tomat, blandet grønn salat og matyoghurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Blåskjell er jo fin "kosemat" hvis man liker det (minner meg selv på å dra i fiskebutikk snart..) :) Det samme med reker eller andre krepsdyr.

Ellers kan man jo tilberede kylling/kyllinglår på mange ulike måter, f eks marinere dem og lage godt tilbehør, indisk, med wokede grønnsaker, med ovnsbakt potet osv... Personlig er jeg veldig glad i ulike gryter, men har ikke så mange oppskrifter "inne" ennå.

Vi pleier egentlig ikke å gjøre noe ekstra ut av maten fredag og lørdag (det blir heller andre dager det passer sånn..), men hadde en lengre periode med kyllingvinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss varierer det mye hvor mye tid vi har på fredag og lørdag, så noen ganger vi veldig enkle retter, mens andre ganger er det koselig å bruke litt lengre tid på å prøve ut noe nytt. Her er noe av det vi har spist på fredager og lørdager i det siste:

- Squash-og potetrøsti med mynte, gratinert med chevre.

- Gresskarsuppe med chili-semuleballer i

- Quesadillas med bønnemos og en enkel grønn salat til

- Pasta med grønne bønner og urtesmør.

- Rødvinrisotto med cocktailtomater og soltørkede tomater.

- Speltpasta med brokkoli- og pinjekjernepesto med et dryss parmesan.

- Polentasnitter på spinatseng med valmuefrøyoghurt.

- Bakt potet med fyll av røde bønner, paprika, mais og kesam.

- Enkel pastarett med pesto rosso og brokkoli med et dryss parmesan.

- Varm middelhavssalat med puylinser til kvelds

- Polentapizza med grillede grønnsaker.

- Indisk grønnsaksgryte med dill og chana dal. Chapati eller en annen type indisk brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest senora

Nå har jeg bestemt meg...Lørdagskosen blir hjemmelaget moussaka med poteter istedet for auberginer (liker dem ikke...) :):);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye blåskjell, scampi og kongekrabbe i helga. Me pleier å legge ungene også kose oss litt ekstra . Masse digg en kan lage av skalldyr. Bruker og reinsdyrfilet eller -biff iblant,nam. Pizza en sjelden gang. Hvis vi er på hytta blir det ofte finnbiff, gryter og nyfisket ørret eller røye=) Eller vi steiker fisk, pølser, koteletter ol ute på bål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Huldali

Syns det er deilig med en god salat med nystekt brød til på lørdagskvelden, med litt deilig vin til. Men da har det vært noe annen mat tidligere på dagen.

Hvis det skal være middag-middag er det godt med syns jeg det er fint med noe som man ikke lager til vanlig, noe som kanskje tar litt lang tid. Særlig hvis man har noen å lage maten sammen med, da er det kjempe koselig å bruke lang tid på maten :)

Sist helg lagde jeg tortilla med grønnskaer i lefse, gratinert. Hadde urte-kremost på toppen. Taziki ved siden av. Nå tar jo ikke det lang tid, men så er jeg aleneboer, så da er det greit at det ikke tar så lang tid ;)

Ellers er det veldig godt med falaffel, coscos og grønnsker.

Fylte squas er også veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går(fredag) spiste vi ferske baguetter og hot kremet kyllingsuppe til kvelds, mens vi koste oss med fredagsunderholdning på TV.

I kveld blir det ut på biffresturant med vennepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...