Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann

Har hatt litt stikkesmerter i høyre bryst noen måneder. Det går veldig opp og ned. Noen dager kjenner jeg smertene oftere enn andre. Bekymret som jeg er dro jeg gtil legen i dag og ba om mammografi. Han foretok en undersøkelse uten finne noe. Men for sikkerhets skyld henviste han meg til mammografi. Det er jo veldig bra at leger tar sånt seriøst selv om jeg synes det er litt ubehagelig. Kreft er jo en forferdelig sykdom som rammer veldig mange.

Det jeg lurer på er om noen har har erfaring fra mammografi. Jeg er "bare" 31 år så jeg er vel strengt tatt litt "ung". har heller ingen i min familie som har hatt brystkreft.

Er det smertefullt? Er det ofte man blir henvist til mammografi for sikkerhets skyld (rutin) , eller foreligger det ofte mistanker?

Hilsen

Litt bekymret.

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ikke vondt å ta mammografi. Jeg tok også mammografi 'for sikkerhets skyld' på grunn av en stikkende smerte i det ene brystet som ikke ville gi seg, og det var ingenting der.

Jeg tror at legen sendte meg dit mest fordi jeg skulle få ro i sjela og ikke fordi hun trodde det egentlig var nødvendig.

Skrevet
Det er ikke vondt å ta mammografi. Jeg tok også mammografi 'for sikkerhets skyld' på grunn av en stikkende smerte i det ene brystet som ikke ville gi seg, og det var ingenting der.

Jeg tror at legen sendte meg dit mest fordi jeg skulle få ro i sjela og ikke fordi hun trodde det egentlig var nødvendig.

Takker så mye for beroligende svar

Fant de ut hva den stikkende smerten var? gikk det over?

Fikk informasjon om at det kunne være en betennelsestilstand i brystvevet/brystbeinet.

Skrevet

Jeg har tatt mammografi pga kul i brystet, og jeg har ØMME bryster, men synes ikke det var vondt i det hele tatt :) Og de fleste leger henviser heller en gang for mye enn en gang for lite tror jeg, og håper jeg, så det betyr ikke at hun/han mistenker kreft.

Jeg var forresten 18 år når jeg var på mammografi, så det er ikke alltid de går utifra alder før de sjekker ;)

Gjest Elfrida
Skrevet
Fant de ut hva den stikkende smerten var? gikk det over?

Fikk informasjon om at det kunne være en betennelsestilstand i brystvevet/brystbeinet.

Det gikk over til slutt, men det tok nesten et år. Legen hadde en teori om at det kunne være muskelen som hadde en liten skade, eller feil/overbelastende trening. Det var helt usynlig, og smerten kom nå og da, noen dager ofte andre dager omtrent ikke i det hele tatt, og hadde ikke sammenheng med fysisk aktivitet eller noe annet jeg klarte å pønske ut. Man blir jo litt bekymra av sånt, så det var jo greit å få tatt den undersøkelsen.
Skrevet
Det gikk over til slutt, men det tok nesten et år. Legen hadde en teori om at det kunne være muskelen som hadde en liten skade, eller feil/overbelastende trening. Det var helt usynlig, og smerten kom nå og da, noen dager ofte andre dager omtrent ikke i det hele tatt, og hadde ikke sammenheng med fysisk aktivitet eller noe annet jeg klarte å pønske ut. Man blir jo litt bekymra av sånt, så det var jo greit å få tatt den undersøkelsen.

Akkurat som jeg skulle beskrevet det selv. I dag har jeg ikke kjent noe som helst ( nesten) , men i går var det ille.

Får satse på at det skyldes trening/belastning :trene:

Gjest Gjest
Skrevet

Har ikke tatt det selv ennå (i 20 årene og ingen mistanke om noe galt), men vet min mor synes det kan være vondt om det er på feil tid i måneden. Men så er hun visstnok av den typen som har ekstremt ømme bryster, så det har nok mye med det å gjøre. Uansett, greiere med et par minutters vondt enn flere måneders bekymring ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syntes ikke det var vondt i det hele tatt. Ikke noe å grue seg til! Jeg var 24 da jeg var på mammografi, og fikk vel intrykket fra legen min om at slike ting sjekker man for sikkerhetsskyld. Tror ikke dette er en undersøkelse de er tilbakeholdne med å sendes pasientene sine til. Som andre her har sagt, bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Syntes selv bare det var utrolig flott å få en skikkelig undersøkelse for å få bekymringene ut av verden!

Gjest Gjest
Skrevet
Det jeg lurer på er om noen har har erfaring fra mammografi. Jeg er "bare" 31 år så jeg er vel strengt tatt litt "ung". har heller ingen i min familie som har hatt brystkreft.

Er det smertefullt? Er det ofte man blir henvist til mammografi for sikkerhets skyld (rutin) , eller foreligger det ofte mistanker?

Brystkreft taes veldig alvorlig derfor sender man heller en pasient en gang for mye til mammografi/ultralyd, sa ikke bekymre deg unodvedig.

Det jeg stusser litt pa er at du ble sendt til mammografi og ikke til ultralyd. Er mer vanlig a sende unge kvinner til ultralyd pga at vi har for mye fett i brystene slik at det ofte er vanskelig a tolke mammografien. Ultralyd er ogsa stralingsfri i motsettning til mammografi.

Men er sikker pa at legen din gjorde det han mente var mest korrekt for deg.

Flott at du blir undersokt, sa slipper du a bekymre deg mer.

Gjest Elfrida
Skrevet

Når jeg var på mammografi tok de også ultralyd etter at bildene var tatt.

Skrevet

Det gjorde de med meg også, jeg hadde en kul i det ene brystet. De så ingenting på mammografi, men fikk ultralyd for at de skulle være helt sikre. Det viste seg at det bare var vev som hadde klumpa seg, den hadde sikkert vært der lenge, men kom fram fordi jeg gikk ned en del kilo.

Var ikke skummelt i det hele tatt :) Selv om jeg var ganske letta når jeg var ferdig over at alt var i orden :sjenert: Var 26 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...