Gå til innhold

Male spisebord


Snuppelure

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å male et spisebord.

Det er i kirsebærtre. Jeg vil ha det hvitt.

Lurerpå å male det i hvit høyglans. Eller bør jeg lakke? Eller begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er i og for seg ikke noe problem å male et spisebord, men min erfaring er at malingen på selve bordplaten blir fort stygg fordi selv den mest motstandsdyktige oljemaling er sårbar for riper/hakk og fargestoffer fra f.eks. kaffe og rødvin.

Hvis du likevel ønsker å male, pusser du først lett over og sparkler evt. hakk og riper. Når sparkelen er tørr og slipt, grunner du med heftgrunn og pusser lett over igjen når denne er tørr. Deretter fortsetter du med så mange strøk maling som er nødvendig for å få et pent og dekkende resultat. For å unngå at striper og drypp, er det viktig med tynne strøk, så du kan regne med at du trenger minimum 3 - 4 strøk. Hvis du ønsker hvit høyglans, anbefaler jeg Jotun Lady oljemaling med 80 glans.

Et alternativ kan selvfølgelig være å male understellet, mens bordplaten får behandling med f.eks. olje, voks el. lign.

Syrelutede møbler kan også beises. Vær imidlertid oppmerksom på at du kan ende opp med en farge som er noe forskjellig fra prøven p.g.a. den grågule fargen som allerede finnes i treverket. Prøv deg frem på et lite synlig sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Det er nå ca 8 mnd siden jeg malte bordet og det er fortsatt kjempe fint :-)

Jeg vasket med salmiakk og lot det tørke. Så malte jeg med hvit bengalack. Måtte ha mange strøk med fin rulle, men det ble veldig fint og holder seg godt :-)

Lot det tørke leeenge. Etter at bordet var malt ferdig dro vi på fire ukers ferie og bordet stod dereme uberørt i nesten 6 uker før vi tok malingsflatene i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...