Adonia Skrevet 12. mars 2007 #1 Skrevet 12. mars 2007 hei. hadde ikke akkurat trodd jeg skulle komme i denne situasjonen for et par måneder siden. men det har seg i hvertfall sånn at jeg har blitt veldig glad i å trene. det er mest kondisjonstrening (i sal på sats), men trener også kombinerte timer med styrke, og av og til kun styrke (selv og jeg synes det er litt kjedelig) men er litt redd for å overdrive treningen. blir nå 4-5 treninger i uka, men kunne av og til tenkt meg mer.. er det noen ulemper med å trene nesten hver dag? (hovedsakelig kondisjonstrening)
Gjest Kristin_ Skrevet 12. mars 2007 #2 Skrevet 12. mars 2007 Ikke hvis du spiser nok. Når kroppen utsettes for så mye trening er det viktig å spise riktig, og nok, ellers vil den ikke klare å hente seg inn igjen og treningen vil ikke bygge opp kroppen men bryte den ned, og formen blir dårligere. I tillegg må du være nøye på å få nok søvn. Det, kombinert med å være var på faresignaler om overtrening, og du kan trene masse med god samvittighet
Adonia Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #3 Skrevet 13. mars 2007 Ikke hvis du spiser nok. Når kroppen utsettes for så mye trening er det viktig å spise riktig, og nok, ellers vil den ikke klare å hente seg inn igjen og treningen vil ikke bygge opp kroppen men bryte den ned, og formen blir dårligere. I tillegg må du være nøye på å få nok søvn. Det, kombinert med å være var på faresignaler om overtrening, og du kan trene masse med god samvittighet ← det hørtes jo greit ut da! tror jeg har et helt greit kosthold, er ikke helt fanatisk når det gjelder kalorier og unner meg det meste (med moderasjoner), i hvertfall i helga. men har begynt å tenke litt mer på hva jeg spiser, og prøver å spise sunt.
Gjest Kristin_ Skrevet 13. mars 2007 #4 Skrevet 13. mars 2007 Det høres bra ut, så lenge du er flink til å kombinere karbohydrater, proteiner og fett er alt vel Når man trener veldig mye er det lurere å spise mer karbohydrater enn det man vanligvis ville gjort med sunt kosthold (som gjerne har en høy proteinandel) for å sørge for at kroppen får nok energi og at proteinene man spiser ikke går til energi, men å bygge opp kroppen igjen Hvis man søker litt på mat for folk som trener ofte, finner en masse info. Bare pass på å spise nok, dersom du trener veldig mye og i tillegg er i kaloriunderskudd over lang tid, vil du stagnere.
Adonia Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #5 Skrevet 13. mars 2007 Det høres bra ut, så lenge du er flink til å kombinere karbohydrater, proteiner og fett er alt vel Når man trener veldig mye er det lurere å spise mer karbohydrater enn det man vanligvis ville gjort med sunt kosthold (som gjerne har en høy proteinandel) for å sørge for at kroppen får nok energi og at proteinene man spiser ikke går til energi, men å bygge opp kroppen igjen Hvis man søker litt på mat for folk som trener ofte, finner en masse info. Bare pass på å spise nok, dersom du trener veldig mye og i tillegg er i kaloriunderskudd over lang tid, vil du stagnere. ← jeg har meldt meg inn i vektklubben bare for å få et lite overblikk over hvor mye kalorier jeg får i meg. har funnet ut at jeg ligger mellom 1200-1700 i gjennomsnitt (høyere i helga). men synes det er vanskelig å vite hvor mye proteiner, karbohydrater og fett det er i de ulike matvarene. vet jo litt om hva som inneholder det forskjellige, men har ikke oversikt over hvor mye, og hvordan jeg burde kombinere det. og jeg innbiller meg at det er mye jobb å få ordentlig peiling på dette!! litt nygjerrig jeg.. har lest mange av innleggene dine og det virker som du har god peiling på kosthold og trening! jobber du innen dette?
Gjest Kristin_ Skrevet 13. mars 2007 #6 Skrevet 13. mars 2007 (endret) Jeg lærer av mine egne feil, kan man si. I tillegg har jeg alltid vært veldig interessert i emnet, har en del trenerutdannelse og har eksperimentert en del med min egen kropp (nei, ikke sånn). 1200 kalorier er veldig sparsomt for en som trener hver dag, kroppen forbrenner gjerne nesten 1500 kalorier helt uten aktivitet. Det er gjerne et ork å finne ut hvor mye proteiner, karbo etc det er i matvarer, men en grovinndeling med rask karbo: (ris, pasta, poteter, bananer, sukker etc), langsom karbo: (gryn, svært grove brød, rotgrønnsaker) sunt fett; (nøtter, sunne oljer, fet fisk etc)og proteinrike (kjøtt, fisk, egg, etc) kan gi deg en grei indikator. Du trenger ikke å regne på gram, dessuten vil en nitid følging av eget kosthold hele tiden gjøre deg helt besatt av mat; trust me, det er ikke noe gøy! Endret 13. mars 2007 av Kristin_
Gjest gjesta Skrevet 13. mars 2007 #7 Skrevet 13. mars 2007 Ikke tren styrketrening på de samme musklene to dager på rad, for de trenger hvile mellom hver økt. Og så mener jeg selv at det er lurt med en fridag i uka. Ellers er det som nevnt før her viktig å spise riktig. Så lenge du da ikke føler deg overtrent er det bare å stå på.
punkyB Skrevet 13. mars 2007 #8 Skrevet 13. mars 2007 Du må passe på å variere intensiteten - ikke trene like hardt hver dag. Vet ikke om du trener så mye bare fordi det er gøy - fordi du vil bygge opp kroppen - eller fordi du vil slanke deg. Som det nevnes så virker det som om du spiser altfor lite. Det er ikke bra for noe som helst - heller ikke hvis du skal gå ned i vekt. Det er vel treningsveiledere på Sats du kan spørre. Ville også spurt om kosthold - evnt. sjekket det andre steder (spesifikke treningsforum).
Adonia Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. mars 2007 Jeg lærer av mine egne feil, kan man si. I tillegg har jeg alltid vært veldig interessert i emnet, har en del trenerutdannelse og har eksperimentert en del med min egen kropp (nei, ikke sånn). 1200 kalorier er veldig sparsomt for en som trener hver dag, kroppen forbrenner gjerne nesten 1500 kalorier helt uten aktivitet. Det er gjerne et ork å finne ut hvor mye proteiner, karbo etc det er i matvarer, men en grovinndeling med rask karbo: (ris, pasta, poteter, bananer, sukker etc), langsom karbo: (gryn, svært grove brød, rotgrønnsaker) sunt fett; (nøtter, sunne oljer, fet fisk etc)og proteinrike (kjøtt, fisk, egg, etc) kan gi deg en grei indikator. Du trenger ikke å regne på gram, dessuten vil en nitid følging av eget kosthold hele tiden gjøre deg helt besatt av mat; trust me, det er ikke noe gøy! ← okei. spennende da! fint at du gidder å hjelpe oss som er litt mindre "erfarne". 1200 er ganske lite ja, men ligger som regel over - rundt 1500. men du mener det også høres for lite ut hvis en trener? vil jo gjerne litt ned i vekt, og stramme opp kroppen. men ikke så veldig mye, for er vel egentlig ganske slank fra før av.
Adonia Skrevet 13. mars 2007 Forfatter #10 Skrevet 13. mars 2007 Du må passe på å variere intensiteten - ikke trene like hardt hver dag. Vet ikke om du trener så mye bare fordi det er gøy - fordi du vil bygge opp kroppen - eller fordi du vil slanke deg. Som det nevnes så virker det som om du spiser altfor lite. Det er ikke bra for noe som helst - heller ikke hvis du skal gå ned i vekt. Det er vel treningsveiledere på Sats du kan spørre. Ville også spurt om kosthold - evnt. sjekket det andre steder (spesifikke treningsforum). ← begynte å trene fordi jeg har lagt på meg litt de siste årene, så ville stramme opp litt igjen men nå trener jeg såpass mye fordi det også er gøy, og fordi det er fint tidsfordriv når jeg har lite å gjøre.. men hvordan finner man ut hvor mye man skal spise egentlig? synes egentlig jeg spiser mye jeg, går aldri sulten..
Gjest Kristin_ Skrevet 13. mars 2007 #11 Skrevet 13. mars 2007 Hvis du vil ned i vekt er i og for seg ikke et kaloriunderskudd så gale. Det funker jo for vektnedgang det, men det kan ved mye trening bli så stort at kroppen går i sultfase. Da bremser forbrenningen, og Man skal ikke stappe i seg mat, man skal spise til man er mett. Hvis du allerede gjør det og har lyst å spise litt mer mat per dag, spis litt flere måltider bare, da kan man orke å få i seg litt mer mat enn om man spiser færre. Jeg skulle tro du minst skulle ligget på 1600 per dag som er vanlig kalorimengde man f.eks får på Grete Roede etc, men nå vet jeg ingenting om hvor høy du er eller hvor mye du veier, som er ganske essensielt I tillegg vet jeg ikke hvor hardt du trener heller.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå